גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלונאים נגד מתווה התיירות: "זה כדי לצאת ידי חובה. רצו להשתיק אותנו"

החל מתחילת נובמבר תיירים מחו"ל רשאים להיכנס לישראל, אבל רשימת המגבלות שיחולו עליהם, התחזקות השקל ועליית המחירים הופכים את המדינה ליעד הרבה פחות אטרקטיבי ● ברשתות בתי המלון הגדולות משוכנעים שמקצה שיפורים הוא הכרחי, לא בונים על החורף הקרוב ומחכים לאביב

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל. ''לא סידור קבוע שיכול להישאר'' / צילום: איל יצהר
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל. ''לא סידור קבוע שיכול להישאר'' / צילום: איל יצהר

מתווה התיירות נכנס לתוקף בתחילת החודש, וכצפוי, ההגבלות שהוא כולל - כלומר עמידה בתנאי התו הירוק בשילוב עם חוסר האפשרות לכניסת ילדים לא מחוסנים - עושות את שלהן. מוקדי ההזמנות של בתי המלון לא מוצפים, וסוכני נסיעות בחו"ל מתקשים לשווק את ישראל לאור תנאי הכניסה למדינה. לכך יש להוסיף את השקל המתחזק מול האירו והדולר, מה שמוביל את החופשה היקרה ממילא בישראל, ליקרה אף יותר.

נזכיר: המתווה מאפשר כניסת מחוסנים ומחלימים שקיבלו מנת חיסון או שיציגו ממצאי בדיקה מיוחדת. בשלב הבא צפוי להיות מאושר מתווה לקבוצות, שבמסגרתו תתאפשר כניסת מחוסנים שחלפה חצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה, והם יוכלו לטייל כקפסולה ולבצע בדיקות קורונה בעת השהות בישראל.

המתווה יכלול מגבלה יומית של עד 2,000 תיירים ביום. סוגיה נוספת שמעיבה על השמחה. כמו הישראלים, גם התיירים יבלו את היום הראשון של חופשתם בבידוד, וזאת עד לקבלת תשובה מבדיקת הקורונה שעשו לאחר הנחיתה. כך שמי שתכנן להגיע לישראל לגיחה קצרה, עשוי לחשב מסלול מחדש.

בימים אלה נכנסו לישראל כמה אלפים בודדים של תיירים, רובם הגדול לכנסים שתוזמנו מראש. האם המתווה הקשוח למדי יעבור מקצה שיפורים שיאפשרו לאושש את התעשייה? המלונאים משוכנעים שכך יהיה, ומקווים שעוד החודש.

קשיחות התנאים

"זה מתווה של לצאת ידי חובה", אומר אבי דור, מנכ"ל רשת פרימה, הפרוסה ב-16 בתי מלון, רובם בתל אביב ובירושלים - שתי ערים שמשוועות לתיירי החוץ שמילאו אותן בימי שגרה.

"נדמה שרצו להשתיק אותנו ולהגיד ש'הנה יש מתווה', אבל בפועל לא רבים התיירים שעומדים בתנאי התו הירוק. אפילו פרוצדורת הכניסה, שמחייבת העלאת מסמכים בכדי לקבל תו ירוק, מרתיעה לעומת ההצהרות המקובלות בטופסולוגיה של מדינות אחרות.

"הכול מסורבל עד כדי כך שנשארו רק מי שחייבים להגיע לפה, כלומר במסגרת של עבודה או משפחה. תיירים ש'רק רוצים' לבקר בישראל, ידחו את הרצון בשלב זה. בסופי שבוע הקהל הישראלי מספק לנו תפוסה, אבל באמצע השבוע אנחנו מחכים לתיירים, שאני מקווה שיגיעו יותר בחודשים הקרובים".

"זה לא מתווה שהוא חלום חיינו, אבל זו יריית פתיחה", אומר מנכ"ל ישרוטל, ליאור רביב. "המתווה יהיה חייב לעבור מקצה שיפורים דרך הקלות בתנאי הכניסה. אני משוכנע שזה יקרה, ואני מקווה שעוד בנובמבר. על המתווה הזה אי אפשר לבנות תיירות, זה לא סידור קבוע שיוכל להישאר. זה קצה חוט, לא הר געש שמתפרץ. זה מתווה ששם את ישראל בנחיתות מול העולם, שמתחיל לנוע ולטוס. יש תחרות גדולה על כל תייר, ואם לא נהיה אטרקטיביים נפסיד".

מנכ"לית רשת פתאל, אביה מגן, מעלה נקודה הנוגעת לאי ההדדיות הקשורה לתו הירוק: "יש מקום להקל במתווה כפי שקיים במדינות אחרות, ולשקול לאשר לכל תייר שמחזיק בתו ירוק במדינה שלו להיכנס לארץ לאחר שנבדק ולפשט את התהליך. אני מברכת על פתיחת המדינה, אחרי שמדינות אחרות עשו זאת".

אביה מגן, פתאל. ''ליישר קו עם מדינות אחרות'' / צילום: אור גפן

תיירות עסקית תחילה

מנכ"ל רשת מלונות הבוטיק אטלס, דני ליפמן, משקף עמדה דומה מהולה באופטימיות זהירה: "מחוסר תקווה טוטאלית עברנו לתקווה כלשהי, כי בכל זאת יש מתווה, והוא פותח סדק לכיוון התיירות הנכנסת".

רשת אטלס מונה 16 בתי מלון, 11 מהם בתל אביב. "כפי שציפינו, הראשונים להתעניין הם התיירים העסקיים, למרות שהסגמנט הזה לא יחזור לממדים שלו בעבר", אומר ליפמן. "תיירות 'רגילה' אנחנו עוד לא רואים. צריך לתקן את המתווה על מנת שזה יקרה. אני בונה על ירידה מהעץ".

ליפמן מעריך את תפוסת החדרים במלונות הרשת בנובמבר בכ-30% (ללא תיירים), וכ-25% במלונות ת"א וירושלים. את המספרים הללו הוא שואף להגדיל ב-10% באמצעות טפטוף התיירים. "זה לא הרבה, אבל זה בלון חמצן שאני לא מזלזל בו. אולי תוך שלושה חודשים זה כבר יהיה 20%. זה לא יהפוך את הפעילות מגרעונית לרווחית, אבל זה מעודד".

גם דור מציג הערכות דומות באשר לתיירות העסקית כמעגל הראשון להגיע: "התיירות הזו חיכתה הרבה זמן, ונראה ביקורים לטווחים קצרים וענייניים. אם המתווה ישופר בעתיד, ירושלים תוכל להתאושש מהר יותר מתל אביב, משום שהיא בנויה על התיירים עם הזיקה הדתית שמשוועים להגיע לישראל, למשל מארה"ב. כאן הרצון יכול לגבור על הקושי. תל אביב, שבנויה על תיירי הפנאי הקלאסיים, תצטרך לחכות עוד קצת - ולקוות שהמתווה יתרכך והחסמים יוסרו".

דור וליפמן מעריכים שהאביב יזמן סממני התאוששות. לפי ליפמן, "את תיירות החורף פספסנו, כי המתווה אושר בשלב מאוחר לעומת יעדים אחרים, ולכן אנחנו מסתכלים על האביב הבא".

"במרץ-אפריל נתחיל לראות מספרים גדולים יותר, אבל עדיין הם יהיו רחוקים מהמספרים של 2019", מוסיף דור. "אנחנו מדברים על מספרים שיאפשרו לנו להתאזן ולא להפסיד, להרים את האף ולתכנן קדימה.

"בתוך האווירה שהכלכלה חזרה לתפקד, התיירות נשכחה. צריך לחשוב על הענף לא רק במובן ההתאוששות, אלא גם במובן השמירה על התשתיות, בתי המלון וכוח-האדם, והשרשרת השיווקית שבדרך. אם נהרוס עכשיו את מה שהשגנו ב-2019, שנת השיא של התיירות בישראל, נלך כמה צעדים לאחור.

"המתווה הנוכחי לא מאפשר לנו את השמירה על התשתיות כשהוא כולל יותר חורים ממתווה, אפשר היה להסתכל ימינה ושמאלה על מתווים של מדינות אחרות, וליישם משהו שבאמת ייתן לנו רוח גבית".

המשפחות ייאלצו לחכות

החסמים כוללים כאמור ילדים שלא חוסנו, אשר אינם רשאים על פי המתווה להיכנס לישראל. "יש משפחות מארה"ב, מאנגליה ומצרפת שהיו רוצות לבוא והן לא יכולות. הן ימצאו יעד אחר", אומר רביב.

"פלח המשפחות הוא משמעותי", מוסיף ליפמן, שגם בסעיף הזה משוכנע שייעשה מקצה שיפורים. "הנדסו את המתווה מתוך הסתכלות על התו הירוק, ולאט יתחילו בהקלות. אין דרך אחרת".

המתווה למעשה מוריד מסדר היום את המשפחות דווקא בתזמון של חופשות נובמבר-דצמבר. "הכניסה אפשרית לילדים מחלימים, בתנאי שהוריהם עומדים בתנאי התו הירוק. כמה כאלה יש? לא רבים", אומר דור. "לסוכני התיירות בעולם אין אפשרות לשווק את ישראל כיעד תיירותי, בשעה שרוב העולם המערבי פתוח בתנאים אחרים. פגשתי סוכנים מקנדה שאמרו שאין שם תוכנית לחסן בשלישית את האזרחים, כך שישראל היא לא יעד שניתן לשווק אותו".

גם התחזקות השקל מייצרת למלונאים התמודדות לא פשוטה, כפי שמודה ליפמן. "ישראל לא הייתה אף פעם יעד זול, ועכשיו היא נהיית יותר יקרה. זו בעיה גדולה שהתחילה לפני הקורונה, וכעת היא תגבר. אין לי ספק שתהיה לכך השפעה על התיירים, כך שגם מי שעומד בתנאי המתווה יחשוב פעמיים בגלל עלות החופשה".

"ישראל היא מדינה יקרה ממילא, והשילוב של המטבע המתחזק הוא קטלני לתיירות", אומר רביב. "לנו יקר לחיות פה אבל אין ברירה, לתיירים יש ברירה והיא נמצאת במדינות אחרות. דיברו במשרד האוצר על רעיון של לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים, וזו גישה שמציגה בדיוק את ההפך ממה שהיינו מצפים - צריך למצוא דרכים להקל על תיירים. אם נקשה עליהם בתנאי הכניסה, ועכשיו עם המטבע היקר והרגולציה הקשה, הם פשוט ידלגו עלינו וייסעו ליעד אחר".

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם