גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטליבאן נושא עיניו אל הסקטור הפרטי להצלת כלכלת אפגניסטן מקריסה

בכירים בקאבול מציירים את אובדן הסיוע הזר, שהיה אחראי לעד 40% מהתמ"ג, ונעלם עם השתלטות הטאליבאן, כהזדמנות ליזמים פרטיים ● "אנחנו צריכים כלכלה מקומית, חזקה ודינמית המסתמכת יותר על היכולת העצמית", אמר סגן ראש ממשלת אפגניסטן

סיוע חיצוני לממשלה לא יחזור בשום זמן קרוב / צילום: Reuters, Zohra Bensemra
סיוע חיצוני לממשלה לא יחזור בשום זמן קרוב / צילום: Reuters, Zohra Bensemra

כשכלכלת אפגניסטן נמצאת בצניחה חופשית, הטליבאן בונה על יזמים פרטיים שיצילו את העם האפגני וייצבו את המשטר שלו. אלא שזה יהיה קשה למדינה שנתונה לסנקציות בינלאומיות, שהבנקים שלה משותקים, שהעוני בה הגיע לרמות כמעט אוניברסליות ובקרב האוכלוסייה שלה מעט מאוד ביטחון בשאלה מה יהיה בעתיד.

כשהטליבאן תפס את השלטון באוגוסט, הסיוע הבינלאומי שהיה אחראי לכ־40% מהתמ"ג התנדף כלא היה. כעת בכירי הטליבאן מציירים את הנטישה הזו כהזדמנות. "אפגניסטן לא יכולה להסתמך על סיוע לנצח", אמר סגן ראש הממשלה עבדול סלאם חנאפי בדברים שנשא בפני דיפלומטים ופקידי או"ם בארמון הנשיאותי בקאבול בחודש שעבר, שם תיאר הטליבאן את התוכניות הכלכליות שלו, שכוללות מסים נמוכים והקלות רגולטוריות, בפעם הראשונה. "אנחנו צריכים כלכלה מקומית, חזקה ודינמית המסתמכת יותר על היכולת העצמית", אמר. "המטרה ארוכות הטווח שלנו היא הסתמכות עצמית בכלכלה של אפגניסטן".

טליבאן: החסמים העיקריים הוסרו

גורמים בטליבאן מספרים שהם הצליחו לחסל את השחיתות, שפגעה בממשלה הקודמת שנתמכה על ידי ארה"ב. כעת, משנסתיימה המלחמה, הם אומרים, הוסרו שני החסמים העיקריים בפני עסקים. בארגון מזמינים השקעות זרות, בייחוד בחקלאות, כרייה ומסחר - תחומים שנראה שיש להם הפוטנציאל להניע במהירות הגדולה ביותר את הפעילות הכלכלית.

הטליבאן הכין את התקציב הלאומי הראשון מזה 20 שנה שלא כולל סיוע זר, אשר בשנים האחרונות שילם על 75% מההוצאה הציבורית. ממשלת הטליבאן גובה בערך אותם סכומי כסף בהכנסות ממכס כפי שעשתה הממשלה בחסות אמריקאית ובעוד שהמסחר נותר נמוך, כיום יוצא מהמדינה פחות כסף, כך אומרים בארגון. לשנה כולה, מכוון הטליבאן להכנסה ממשלתית שתגיע ל־1.8 מיליארד דולר.

מי שמזין את חזון הסקטור הפרטי הזה הוא סגן שר האוצר, נזיר כבירי, אחד מפקידי הממשלה הבכירים ביותר מהממשל הקודם, שעדיין מכהן כיום באותו תפקיד. כתלמיד פולברייט לשעבר מאוני' קנטאקי, כבירי בן ה־39 הפך לבן שיח של הקהילה הבינלאומית, אך הוא גם מסביר לטליבאן פנימה את החשיבה של העולם החיצון.

כבירי אמר ששיכנע את הטליבאן לשמור על מערכת ניהול הכספים הציבורית, שנבנתה במשרד ב־20 השנים האחרונות, כולל מערכת המחשב שרושמת באופן מרכזי הכנסות ממיסוי עם גבייתם.

"סיוע חיצוני לממשלה לא יחזור בשום זמן קרוב, אז אנחנו צריכים להפוך את המשבר הזה להזדמנות ולהיפרד מהתלותיות ההיסטוריות שלנו", אמר כבירי. "הממשלה אמנם חסומה ונתונה לסנקציות, אבל אין כל סנקציות על אנשי עסקים אפגניים ועל השוק. וגם לנשים מותר לעבוד בסקטור הפרטי".

לדבריו, הוא הצליח לשכנע את הטליבאן לאפשר לארגוני סיוע בינלאומיים לעבוד במדינה ללא הפרעה, מחויבות שאפשרה לסיוע להתחיל לזרום שוב למדינה בסתיו האחרון. הממשל הגיע להסדר עם וושינגטון והאו"ם, שמאפשר לדולרים של סיוע להיכנס למדינה בלי לעבור דרך הבנק המרכזי. במסגרת ההסדר, הכספים מוזרמים למדינה, מופקדים בבנק אפגני פרטי, ואז משמשים את האו"ם. יותר מ־350 מיליון דולר נכנסו כך למדינה.

הערכה: הכלכלה תתכווץ השנה בשליש

הטליבאן לא הקל על מאמצי הקהילייה הבינלאומית לסייע. שר האוצר, שניהל את כספי המדינה כשנלחם נגד המורדים, נתון לסנקציות טרור בינלאומיות, וכך גם פקידים בכירים אחרים כמו שר הפנים. לנערות מבוגרות יותר בינתיים אסור לחזור לבתי הספר, וגם עובדות בסקטור הציבורי לא הורשו לחזור לתפקידיהן.

לעת עתה, הסיוע הבינלאומי יעזור לאפגנים לשרוד את החורף. האו"ם הגיש את הבקשה הגדולה ביותר אי פעם לסיוע חירום, סכום של 4.4 מיליארד דולר, על מנת לעזור ל־24 מיליון אפגנים ב־2022 בכל דבר ממזון ועד תרופות. מדובר בחלק מ־8 מיליארד דולר שמקווים לגייס השנה על מנת לשמור על השירותים החברתיים ולייצב את הכלכלה.

בקרן המטבע הבינלאומית צופים שהכלכלה האפגנית תתכווץ השנה בכמעט שליש. סכום של 8 מיליארד דולר יכול ליצור 180 אלף משרות בתחום הרשמי ועוד חצי מיליון משרות בכלכלה הלא רשמית, כך מעריכים באו"ם. הנעת הפעילות הכלכלית גם היא אחד המפתחות, כך אומרים מומחים, למניעת יציאה בקנה מידה גדול של אפגנים למדינות אחרות.

כשהטליבאן השתלט, וושינגטון הקפיאה את הרזרבות הבינלאומיות של הבנק המרכזי של אפגניסטן והותירה את המוסד הזה לא פעיל. מוקדם יותר החודש, אמרה ארה"ב שתאפשר לחצי מסכום של 7 מיליארד דולר לשמש לסיוע הומניטרי ולעזור להחיות את הכלכלה. החצי השני מהנכסים המוקפאים של הבנק יישמרו בצד כפיצוי לקורבנות מתקפות 9/11. הטליבאן גינה את הצעד הזה וכינה אותו גניבה.

ארה"ב הבטיחה יותר מ־500 מיליון דולר בסיוע מאז אוגוסט. היא סיפקה החרגות לסנקציות על מנת לאפשר כניסה של כסף סיוע, אפילו שהחרגות אלה לא כוללות את הסקטור הפרטי, למעט כספים שנשלחים באופן אישי אל המדינה.

טום ווסט, הנציג המיוחד של ארה"ב לאפגניסטן, אמר שטיפול במשבר ההומניטרי והכלכלי היה בעדיפות הדחופה ביותר, ושארה"ב שוקלת צעדים נוספים לתמיכה בכלכלה. אלה יכולים לכלול שימוש ב־3.5 מיליארד דולר, שהוצאו מהרזרבות על מנת להחיות את הבנק המרכזי, כך אמר, והוסיף שהבנק יצטרך לפני כן להיעשות עצמאי ולהיות מנוהל על ידי אנשי מקצוע. כיום מנוהל הבנק על ידי חבר בטליבאן.

לכלכלה חסרים באופן נואש מטבע מקומי ודולרים. בנקים מגבילים משיכות באופן חמור, ויזמים אפגניים שיש להם כסף מחוץ למדינה לא יכולים להכניס אותו לתוכה. אפילו ארגוני סיוע לא יכולים להכניס לאפגניסטן מספיק כסף, על פי דו"ח של מועצת הפליטים הנורבגית מהחודש שעבר.

כ־900 מיליון דולר מהעתודות המוקפאות של הבנק המרכזי מורכבים מהפקדות של בנקים מסחריים באפגניסטן, כך אמר וויליאם בירד, מומחה בכיר במכון השלום האמריקאי. "אם תהיה קריסה של הסקטור הפרטי בנוסף לכל השאר, זה פשוט יהפוך את המצב ההומניטרי להרבה יותר גרוע", כך אמר.

אפגניסטן נעשתה תלויה במשאבים זרים מסוג זה או אחר במשך מאות שנים, למעט תקופות קצרות, כך אמר בירד. מאז 2001 ארה"ב לבד הכניסה למדינה 145 מיליארד דולר בסיוע כלכלי - סכום גדול יותר במונחים ריאליים של היום ממה שהוציאה על הבנייה מחדש של אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה במסגרת תוכנית מרשל. יחד עם זאת, זו עדיין הייתה המדינה הענייה ביותר באסיה בהפרש ניכר גם מיד לאחר שהטליבאן כבש אותה.

טורק פרהדי, בכיר בקרן המטבע הבינלאומית לשעבר, שפעם כיהן כיועץ לממשלתו של הנשיא לשעבר חמיד קרזאי, אמר שהשחיתות באפגניסטן באמת ירדה בתקופה האחרונה. "אתה לא יכול להניע כלכלה של מדינה בסיוע זר. אתה חייב לעשות נורמליזציה של הכלכלה", אמר פרהדי. "זה זמן טוב להשקיע באפגניסטן אם יוסרו הסנקציות".

אפגניסטן כנראה תיעשה אפילו ענייה יותר, כך אמר עדנן מזראי, עמית בכיר במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית, מכון מחקר מוושינגטון. לדבריו, אין במדינה תעשייה רבה ותחום השירותים שצמח סביב הנוכחות הזרה כעת נמצא בדעיכה. "מה הולכת אפגניסטן לייצר בעתיד הקרוב?" שאל מזראי. "לסיפור הזה כנראה לא יהיה סוף טוב".

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינם ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק