גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוזיאון שהוא יצירת מופת בפני עצמו: מבנה הזכוכית בברלין

אחרי חמש שנות שיפוצים, בשנה שעברה נפתחה מחדש הגלריה הלאומית החדשה בברלין ● העיצוב המודרניסטי שלה מאתגר את המבקרים

חזית הגלריה הלאומית החדשה בברלין / צילום: Shutterstock, andersphoto
חזית הגלריה הלאומית החדשה בברלין / צילום: Shutterstock, andersphoto

 

אנתוני פאלטה הוא כתב האדריכלות של הוול סטריט ג'ורנל

לא כל אמן מתמזל מזלו לעזוב בשיא, אבל עבור לודוויג מיס ון דר רוהה זה קרה. הגלריה הלאומית החדשה בברלין בעיצובו מציעה מצג מרגש של שאיפותיו להבעה מבנית ככל שניתן למצוא.

על דוכן גרניט שעומד על שטח משופע במקצת, שוכן הבניין המורכב מביתן מרובע, חד־קומתי, בעל קירות זכוכית ובראשו גג שטוח ומכוסה, שבולט הרבה מעבר לחלל הפנימי שלו ונתמך רק בשני עמודים מכל צד.

המבנה נפתח מחדש באוגוסט 2021, לאחר שיפוץ של חמש שנים, שהתבצע על ידי משרד האדריכלים דיוויד צ'יפרפילד, שביקשו לרענן את המתקן מבלי לטשטש את המהות של המתכנן שלו, משימה שבה הצליחו במידה רבה.

איך הצליח השחמט לשמור על מעמדו במשך 1,500 שנה?
7 הערות על ניסיון ההתנקשות בסלמאן רושדי
מהקאנטרי קלאב למיינסטרים: צמיד הטניס הופך לתכשיט להמונים 
הספר שחושף מה יקרה ביום שבו הרובוט יחליף אותנו במשרד 

אלפי לוחות גרניט הוחלפו, אלמנטים רבים שוכפלו מאפס, וכל לוחות הזכוכית הבודדת הוחלפו ללוחות כפולים, מה שדרש חיתוך בשוליים של המחיצות בין חלקי החלונות והדלתות (שלא ניתן לשים לב אליו). הפלא של העיצוב המקורי הוא יישום של צורת עמודים קלאסית באמצעות חומרים מודרניים לחלוטין, מקדש שהפך לשקוף.

מיס ון דר רוהה החל את הקריירה שלו בברלין בשנת 1905, בגיל 19, והמשיך להיות ללא ספק הדמות החשובה ביותר במודרניזם האדריכלי, תוך תכנון מבנים עם חזיתות פשוטות מזכוכית ופלדה.

ביתן ברצלונה בספרד (1928-29), בית פארנסוורת' בפלאנו, אילינוי (1945-50), בניין סיגראם בניו יורק (1954-58), כמו גם יצירות רבות אחרות הן נקודות ציון של פתיחות המשולבת בחיוניות עם שלמות של פרופורציה, תכונה המפרידה בינו לבין חקייניו הרבים.

 

הוד ושקיפות

מיס ון דר רוהה ברח מגרמניה ב־1937 לארה"ב, אך חזר אליה אחרי עשרות שנים בשביל המשימה הזו, שתהיה האחרונה שהושלמה במהלך חייו. הוא היה כבר במצב בריאותי לקוי כשקיבל את ההצעה הזו לראשונה ב־1961, וחולה מדי בסרטן הוושט מכדי להשתתף בחנוכת הבניין ב־1968 (הוא נפטר בשנה שלאחר מכן).

ביקרתי לראשונה בגלריה בגיל 21, כשהרעיונות שלי על מודרניזם היו ראשוניים אך לעתים קרובות חשדניים. השילוב החלק של הוד ושקיפות של המפלס העליון היה מרתק, חלל מלכותי להצגת אמנות ומסגרת אלגנטית לצפייה במאות השנים של העבר הבנוי של ברלין הנראה מבחוץ.

אבל כן תהיתי, מאחר שמעולם לא ראיתי תוכנית של הבניין, איפה שאר האמנות? לרדת במדרגות כדי להגיע אל האמנים מקס ארנסט, ארנסט לודוויג קירכנר, פאול קלה, ג'ורג' גרוס וכל השאר, נראה כחידוש לאחר חיים שלמים של ההפך. למה לא?

 


קריצה היסטורית

מיס ון דר רוהה ידבר על כנות מבנית, אבל בסופו של דבר ישתמש באותה תחבולה אדריכלית שאדריכלים השתמשו בה במשך מאות שנים. לדוגמה, בניגוד למראית עין, קורות ה-I בחזית בניין סיגראם אינן נושאות עומס - מערכת התמיכה האמיתית מוסתרת.

אין מקום להונאה כזו בגלריה הלאומית החדשה בברלין. שמונה עמודי פלדה תומכים בגג העצום, שניתן לדעת בוודאות שהם התומכים, משום שאין שום דבר אחר שיכול להיות במקומם. העמודים יציבים, אך מחוברים לגג רק עם מפרק כדורי דק ונועז. אין סיבה פונקציונלית לצוואר הדק הזה; הבחירה היא הפגנת אומץ מבנית טהורה.

זו מחווה המוגברת על ידי המקום שבו העמודים ממוקמים - או, ליתר דיוק, המקום בו הם לא ממוקמים. ברוב התקופות לאורך ההיסטוריה, הבחירה החכמה ביותר היתה להדיח מיידית אדריכל שהציע גג ללא תומכים בפינות. אבל מיס ון דר רוהה, שניצל את החוזק של פלדה מבנית כדי למקם את העמודים באמצע כל צד של הגג, עשה בדיוק את זה. התוצאה הייתה ארבע פינות תלויות באוויר בצורה דרמטית.

התקרות שלו בדרך כלל מסתירות אלמנטים מכניים בדיוק כמו כל תקרה אחרת, אבל אין כאן שום דבר מלבד פלדה, זהה הן בתוך והן מחוץ לחלל הפנימי של הזכוכית. כל כך הרבה חזיתות של מיס ון דר רוהה שטוחות: כאן האכסדרה המקיפה את תא הזכוכית המרכזי היא קריצה היסטורית ברורה למוזיאון האלטס (המכונה גם "המוזיאון הישן") של קארל פרידריך שינקל (1823-30), גם הוא בברלין, אם כי מיס ון דר רוהה יכול היה לצמצם את האכסדרה שלו למהותה הפשוטה ביותר.

יש בגלריה הזו הרבה יותר מפלדה. אפשר לראות כמה מהחומרים הטבעיים המוכרים המועדפים על מיס ון דר רוהה: חיפוי שיש טינוס ירוק על שני פירי שירות, עץ אלון חום אנגלי למלתחה המקורית ולמבני מכירת הכרטיסים, והטעמות במקומות אחרים. מיס ון דר רוהה, לנצח בנו של בונה אבן, בחר בכמה סוגים שונים של גרניט למשטחי קירות הרצפה והפודיום.

איך להציג אמנות

הגלריה הלאומית החדשה בברלין ספגה עשרות שנים של ביקורת על חוסר ההתאמה שלה להצגת אמנות. המפלס העליון מכניס יותר מדי אור, ואיתו גם צל. המפלס התחתון משום שהוא מכניס מעט מדי.

אבל הטענה שמיס ון דר רוהה היה אדיש לדרישות של חלל להצגת אמנות אינה נכונה בעליל. הוא העיר בסרט התיעודי "Mies" של מייקל בלקווד מ־1986: "קשה מאוד לעשות שם תערוכה. אין שאלה. אבל זו הזדמנות מצוינת לדרכים חדשות לעשות זאת. ואני חושב שלא הייתי רוצה לפספס את זה". תגובה של אחד האוצרים הייתה תלייה של ציורים מהתקרה, מה שיכול להציע טלטלה קינטית. מבקרים בעלי נטייה למסורת הקירות הלבנים לא ימצאו מחסור בהם במפלס התחתון.

כולם מכירים את רצף התהלוכה הסטנדרטי של סיום הביקור בגלריות המוזיאון, דרך חזרה לאולם המרכזי ואז אל העיר בחוץ. כאן הרצף הזה נדחס. בגלל קירות הזכוכית של הבניין, כשעולים מהגלריות חווים אולם ועיר בבת אחת. והם שונים במידה ניכרת מכפי שנראו שעה או שעתיים קודם לכן, הודות למשחק המשתנה ללא הרף של אור וצל. אי אפשר שלא להסתכל שוב. 

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם