לקראת הודעת הפד: תשואת אג"ח הממשל לשנתיים מזנקת לשיא מאז 2007

הפדרל ריזרב צפוי להעלות היום את הריבית בארה"ב, בשל המשך התחזקות האינפלציה שם • בינתיים, תשואת האג"ח לשנה ממשיכה לטפס ועומדת כעת על 4.07% ותשואה האג"ח לשנתיים עולה ל-4.01%, שיא של 15 שנים (מאז 2007)

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (פד) צפוי להמשיך ולהעלות את ריבית הבסיס בארה"ב היום, בשל המשך התחזקות האינפלציה שם. לפי מרבית ההערכות, תעלה הריבית לטווח של 3%-3.25%, לעומת טווח נוכחי של 2.25%-2.5% (העלאה של 75 נקודות בסיס).

קיימת אפשרות נוספת, אם כי בהסתברות נמוכה הרבה יותר, שלפיה תעלה הריבית בשיעור חד יותר של 1% (100 נקודות בסיס) לטווח של 3.25%-3.5%. אלא שגם אם היא לא תתממש לבסוף, הרי שהמסחר הנוכחי בחוזים עתידיים על גובה הריבית הפדרלית מצביע לפי שעה על מגמה ברורה.

בינתיים, תשואת האג"ח לשנה ממשיכה לטפס ועומדת כעת על 4.07% ותשואה האג"ח לשנתיים עולה ל-4.01%, שיא של 15 שנים (מאז 2007). 

שיאים בתשואות האג"ח

נכון לפתיחת שבוע המסחר בארה"ב, החוזים העתידיים הצביעו על כך שציפיית המשקיעים היא להמשך עליית הריבית הפדרלית בחודשים הקרובים, עד לטווח של 4.5%-4.75% בחודש מרץ (2.5% יותר מהריבית הנוכחית).

ציפייה זו, שהלכה והתחזקה בשבוע האחרון, הובילה להמשך עליית תשואות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב, ולירידה במחיריהן (אשר גורמת הפסדים למחזיקים באג"ח אלו).

כך למשל, התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב ל־10 שנים עלתה ל־3.51% - רמתה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2011, וזאת לעומת 1.63% בתחילת 2022. עם זאת, תנודה חדה עוד יותר נרשמה השנה בתשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב לשנתיים, שזינקה מ־0.78% בתחילת ינואר, כאמור עד לרמת שיא של 15 שנים.

המדד מערער את הביטחון

לדעת רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, שפורסם בארה"ב בשבוע שעבר, מערער את הביטחון בירידה בסביבת האינפלציה, ויוביל לריסון מוניטרי מוגבר.

בסקירה למשקיעים, כתב גוזלן, כי "לכאורה מדד אוגוסט בארה"ב היה נמוך באופן יחסי, עם עלייה מתונה של 0.1% וירידה בקצב השנתי ל-8.3% לעומת 8.5% ביולי, אך מלבד העובדה שבניגוד ליולי המדד באוגוסט היה גבוה מהצפי (ירידה של 0.1%), תמהיל המדד היה חזק מאוד, עם האצה באינפלציה הבסיסית, תוך דגש על אינפלציית השכר בענפי השירותים".

גוזלן הסביר, כי "אינפלציית הסחורות, שהושפעה מאוד מהירידה במחירי האנרגיה, ירדה באוגוסט בשיעור של 0.8%, אך מנגד נרשמה האצה באינפלציית השירותים, שכידוע היא יותר עיקשת וממושכת".

"ריסון מוגבר וממושך"

לדברי גוזלן, "ביטוי נוסף לעלייה בסביבת האינפלציה הבסיסית התקבל ממדדי האינפלציה של הפד של אטלנטה, שבוחן את העלייה החציונית ואת העלייה בניכוי סעיפים תנודתיים, ובשני מדדים אלו נרשמה האצה באוגוסט, והם נעים סביב 7%.

"מעבר להפתעה כלפי מעלה והתמהיל החזק במדד אוגוסט, המשמעות העיקרית של מדד זה היא ערעור הביטחון במגמת הירידה בסביבת האינפלציה ובתחזיות האינפלציה.

"לפיכך, התפתחות האינפלציה בפועל צפויה לקבל משקל גבוה יותר בהחלטות המדיניות, והמשמעות לכך היא ריסון מוגבר וממושך יותר, עד לנקודה שבה תירשם הרעה מספקת בתנאים הפיננסיים, ותתקבל סדרת מדדים נמוכה מספיק שתשכנע את הפד בשינוי של ממש בסביבת האינפלציה".

"בשלב זה, השוק הגיב להתפתחויות בעדכון מהיר כלפי מעלה של תוואי הריבית בארה"ב לכ־4.5%-4.25%, תוך ציפיה שמרבית הריסון יהיה עד לסוף השנה הנוכחית", הדגיש גוזלן. עדכון זה גרר עימו גם עלייה בתשואות האג"ח, וכפועל יוצא מכך ירידה במחיריהן, אשר פגעה במי שמחזיק בהן.

לא לבנות על מפנה מהיר

להערכת גוזלן, סביר כי במסגרת ההחלטה הקרובה הערכות בכירי הפד "יעודכנו באופן ניכר כלפי מעלה, תוך איתות על סביבת ריבית גבוהה יותר לפרק זמן ממושך. זאת, מתוך ניסיון לשנות את ההערכות הגלומות בשווקים למפנה מהיר יחסית כלפי מטה במהלך 2023, ובהמשך ישיר לדבריו של יו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול, שהזהיר מפני מעבר מהיר לירידת ריבית לפני ירידה של ממש בסביבת האינפלציה.

"הציפיות למפנה מהיר בריבית אינן מתיישבות להערכתנו עם תמונת המצב הנוכחית בשווקים, כך שכדי שתרחיש זה אכן יתממש, תידרש הקשחה משמעותית נוספת בתנאים הפיננסיים, בניסיון לצנן את הפעילות באמצעות אפקט עושר שלילי והתייקרות מחיר האשראי. "כך, נתוני האשראי הצרכני בחודשים האחרונים ממשיכים להצביע על עלייה ניכרת, ולמעשה ממחישים כי העלייה שנרשמה עד כה בסביבת הריביות אינה מספקת".

הצרכנים מגדילים אשראי

גוזלן אומר, כי "למרות העלייה בסביבת הריביות, הצרכן האמריקאי מגיב לשחיקה בהכנסה הריאלית, כתוצאה מהאינפלציה הגבוהה והירידה בתשלומי העברה, באמצעות הגדלת האשראי. כל עוד מגמה זו נמשכת, ההסתברות לירידה באינפלציה יורדת, ודוחקת בפד להמשיך עם ריסון מוניטרי מוגבר", הדגיש גוזלן.