גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את הישראלי שנבחר לנהל תיק השקעות של 100 מיליארד דולר

הבנקאי הישראלי־ברזילאי, אילן גולדפיין, ששימש בעבר נגיד בנק ברזיל, הוא הנשיא החדש של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, עם השקעות של 100 מיליארד דולר באמריקה הלטינית ● "השאיפה לשוויון אינה פוליטית", הוא אומר ל"גלובס" ומדגיש כי בראש מעייניו יעמדו "החלשים"

אילן גולדפיין / צילום: Reuters, ADRIANO MACHADO
אילן גולדפיין / צילום: Reuters, ADRIANO MACHADO

מי יכול לדחוק את הכדורגל מן הכותרות בעיתוני ברזיל ביום הראשון של משחקי הגביע העולמי? אילן גולדפיין יכול. אחד החשובים שבעיתוני ברזיל, "פוליה דה סאו פאולו", העניק את כותרתו הראשית לבנקאי בן ה־57, יליד חיפה, המחזיק בדרכון ישראלי ומדבר עברית. "הברזילאי הראשון בראש BID", הכריז "פוליה".

'פוליה' של סאו פאולו מודיע בכותרתו הראשית על בחירת גולדפיין לנשיאות הבנק הבין אמריקאי לפיתוח (21 בנובמבר 2022)

אלה ראשי־התיבות הלטינו־אמריקאים (ספרדית, פורטוגלית וצרפתית; אנחנו נשתמש כאן בראשי־התיבות האנגליים, IDB) של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, המוסד הפיננסי הרב־לאומי החשוב ביותר באמריקה הלטינית ובים הקריבי. בשנה שעברה הוא מימן פרויקטים בערך כולל של 23 מיליארד דולר. תיק ההשקעות הכולל שלו מוערך בסביבות 100 מיליארד דולר. ביום א' שעבר, אילן גולדפיין נבחר לנשיא הבנק, שמשרדיו נמצאים בוושינגטון. ייכנס לכהונתו ב־19 בדצמבר. אחד מקודמיו כיהן במשרה הזו 15 שנה. ממילא, עתידו לפניו.

הוא נולד בישראל להורים יהודים ברזילאים ממוצא פולני, ששבו לברזיל בהיותו בן 12. הוא חזר ארצה שש שנים אחר כך, והתגורר במשך שנה בקיבוץ זיקים. "אני מהתנועה", הוא אומר בעברית, ומסביר, "השומר הצעיר". השיחה איתו נערכה באנגלית.

על השאלה אם מותר לתאר אותו כ"ישראלי" או "ישראלי־ברזילאי", הוא משיב ללא שמץ של אי־נוחות. כן, הוא אומר, כך מתארים אותי. הוא מספר שהוריו, בבואם ארצה, שינו את שם משפחתם מגולדפיין לגבעון. זה השם המוסיף להתנוסס בדרכונו הישראלי, אף כי גולדפיין הוא שם הייצוג שלו.

התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה 
סין בדרך לטלטל שוב את הכלכלה העולמית 

"דה מורליזציה"

גולדפיין נבחר ברוב עצום של בעלי המניות. 80% תמכו בו, בראש ובראשונה ארה"ב, בעלת המניות הגדולה ביותר (30%). ברזיל וארגנטינה באות אחריה (11.35%). בבנק מיוצגות גם ארצות מחוץ לאמריקה הלטינית: יפן, 5%; ספרד, איטליה, צרפת וגרמניה כמעט 2%. גם ישראל נמצאת בחבורה הזו, בצניעות, עם 0.158%, בערך כמו פינלנד אבל הרבה, הרבה יותר מדרום קוריאה (0.004%). הפרופיל של ישראל גבוה יותר מערך אחזקותיה, והיא שותפה ביוזמות של הבנק. יש לה נציג קבוע בהנהלת הבנק. זה הנוכחי הוא מתן לב ארי.

בחירתו של גולדפיין לא הייתה טבעית או פשוטה. מושב הנשיא התפנה בנסיבות לא נעימות. מועצת המנהלים הדיחה את קודמו של גולדפיין, אמריקאי ממוצא קובני, שמונה על ידי דונלד טראמפ. הוא הוחשד במשוא פנים כלפי עובדת של הבנק, שהייתה לו איתה מערכת יחסים רומנטית (תגמוליה עלו ב־45% בשנה אחת). קצת משונה שנשיאים ויושבי ראש של מוסדות פיננסיים רב־לאומיים חוזרים ונופלים על אהבה וסקס. נשיא הבנק העולמי פול וולפוביץ אולץ להתפטר על רקע דומה לפני 15 שנה; מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית דומיניק סטראוס־קאהן אפילו בילה זמן מה במעצר בחשד של אונס. התפטרויותיהם גרמו משברים מערכתיים. גולדפיין מאשר שהבנק שרוי ב"דה־מורליזציה", והטיפול בה סמוך לראש סדר עדיפויותיו.

נשיאי IDB בעבר היו תמיד לטינו־אמריקאים. צירוף זמנים מסובך העמיד בספק כלשהו את בחירת גולדפיין. הוא היה מועמדו של הנשיא היוצא של ברזיל, ז'אייר בולסונארו, איש הימין הקיצוני, שהפסיד בבחירות בחודש שעבר לאינאסיו 'לולה' דה־סילבה, סוציאליסט עם עבר רדיקלי. היו רינונים, שאנשי לולה אינם מאושרים ממועמדות גולדפיין, והם מעדיפים שהבחירה תידחה עד לאחר חילופי השלטון, ב־1 בינואר. גולדפיין דוחה את השמועות האלה, ומציין שסגנו המיועד של לולה, ז'ראלדו אלקמין, בירך אותו בטלפון ובטוויטר.

גולדפיין בחברת מישל טמר, הנשיא שמינה אותו לנגיד הבנק המרכזי של ברזיל (בעיתון הפיננסי Valor, ב־18 במאי 2016)

אני שואל אותו מה סוד הצלחתו להישאר מחוץ לפוליטיקה בארץ שבה הפוליטיקה אינה נוטה לפסוח על איש. הוא אומר שכל חייו היה טכנוקרט, ופוליטיקה לא העסיקה אותו. הוא שימש פעמיים בבנק המרכזי של ברזיל, ובמשך שלוש שנים היה נגיד הבנק. הוא פרש לאחר בחירת בולסונארו, אבל בלי קשר לזהותו של הנשיא או להעדפותיו הפוליטיות.

גולדפיין, בזמן שהיה נגיד הבנק המרכזי של ברזיל, אומר לעיתון מקומי: ''אנשים צריכים להוציא רק מה שמתאים לכיסם'' (5 בנובמבר 2017)

"העשורים האבודים"

כנשיא IDB הוא ישפיע השפעה מרכזית על סדר היום של היבשת, לא רק מתוקף המיליארדים שיעברו דרך שולחנו, אלא גם מתוקף המיקרופון שהכהונה מעניקה לו. הוא מטעים את הצורך לקדם עניינים קלאסיים של פיתוח, כמו תשתית; ולעזור בפתרון בעיות פיסקאליות, שהיבשת נגועה בהן היסטורית; צדק כלכלי, שוויון מגדרי, מאבק לטובת האקלים. "השאיפה לשוויון אינה פוליטית", הוא מטעים.

אמריקה הלטינית רשמה בשנים האחרונות תופעה פוליטית ואלקטורלית אולי חסרת תקדים: מנהיגים ומפלגות שלטון הפסידו ב־15 בחירות רצופות. ברוב הגדול של המקרים, השמאל גבר על הימין. שש משבע הארצות הגדולות ביותר פנו שמאלה.

גולדפיין מעדיף לדלג על הפוליטיקה. הוא לא ידון בה, והיא לא תשפיע על מעשיו. אבל הוא מסכים שהשינויים האלקטורליים משקפים אכזבה מן הסטטוס קוו וציפיות לשינויו. הוא מדבר, לא בפעם הראשונה, על "העשורים האבודים" של אמריקה הלטינית. היא התנסתה באינפלציה דוהרת ושוברת שיאים עוד לפני 40 שנה. היא ראתה מטבעות לאומיים קורסים וחוזרים וקורסים. היא ראתה אלימות פוליטית, כולל מלחמות אזרחים, דיקטטורות, מהומות ואי־יציבות. היא נפלה טרף לדמגוגים ולפופוליסטים. היא נקלעה להלכי רוח פרו־קפיטליסטיים ואנטי־קפיטליסטיים.

הנה ימים קודרים באים: צלליתו של גולדפיין על עמוד השער של העיתון הפיננסי הברזיליאני Valor, ב־14 בספטמבר 2017

גולדפיין משתמט משאלה על תוכניותיו הקונקרטיות. הוא אומנם היה בשנה האחרונה ראש חטיבת חצי הכדור המערבי בקרן המטבע הבין לאומית, אבל הוא אומר שנחוץ לו זמן בהנהלת הבנק לפני שיקבע את סדרי העדיפויות. במרכז תשומת־לבו יעמדו "החלשים והפגיעים". הם זקוקים לצמיחה כלכלית ולהשקעות. הם צריכים גם "הגנה על הכנסתם הריאלית, ואת זה יהיה אפשר להשיג רק באמצעות הדברת האינפלציה". הוא מדבר על הסכנות הנובעות מ"חוסר ביטחון של מזון". זה עניין המוחרף כמובן לרגל המלחמה באוקראינה, אבל גם לרגל בעיות מקומיות, כמו בצורת רבת־שנים בארגנטינה, מיצואניות הדגנים הגדולות בעולם.

הרקדן הווירטואלי

גולדפיין אומר שישראל יכולה לתרום לפעילות הבנק באמצעות חדשנותה הטכנולוגית. הוא מזכיר סייבר, שבו ישראל כבר עוסקת, בייחוד במערכות בריאות. נציג ישראל ב־IDB, מתן לב ארי, אומר, שישראל יכולה לתרום ל"חקלאות חכמה", המביאה בחשבון שינויי אקלים, מחסור במים וירידה של פוריות הקרקע. הטרגדיה של הקורונה, שבה מתו מיליון וחצי בני אדם (כמעט פי ארבעה יותר מחלקה היחסי של היבשת באוכלוסיית העולם) מעניקה "הזדמנויות מסחריות חסרות תקדים" לישראלים.

גולדפיין בקריקטורה על שער עיתון במדינת מינאס ז'ראייס לאחר שהתמנה לנגיד הבנק המרכזי של ברזיל. ברזיל נראית כחור שחור על המפה, שהנגיד החדש מנסה למנוע נפילה אל תוכו (18 במאי 2016)

נראה בעליל שלאילן גולדפיין יש עוד מעלה - חוש הומור. בימים האחרונים נפוץ ברשת סרטון וידיאו, המציג אותו, או בן דמותו, במהלך ריקוד סוער בקונצרט של להקת הפופ ג'קסון־5. ואף כי ניכר הדמיון הפיזי בין האיש הרוקד לגולדפייין, התברר שהוא אינו גולדפיין, אלא תושב לונג איילנד, ניו יורק, ששמו ג'ון לולס. גולדפיין צייץ בחיוך רחב: "זה הכושר הפיזי העתיד לבוא של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח! תודה, ג'ון לולס שהענקת לי באופן וירטואלי את תנועות הריקוד האמתיות שלך. נ"ב: חיבור [אינטרנט] לכול באמריקה הלטינית ובים הקריבי!" לפחות 8,000 גולשים הריעו בהתלהבות לריקוד שלא היה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny.globes
ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם