הפרסומאים החדשים: יותר צעירים מרוויחים מעל 100 אלף דולר בשנה מתוכן דיגיטלי

עולם שיווק המשפיענים מוערך ביותר מ־16 מיליארד דולר בשנה ונמצא במגמת עלייה - אך לא בהכרח על חשבון הפרסום המסורתי • סקר חדש שערכה ארטליסט הישראלית מצביע על גידול בשיעור הצעירים שמרוויחים יותר מ־100 אלף דולר בשנה מתוכן דיגיטלי

סרטונים של יוצרי הטיקטוק charli d’amelio, קאבי ליים, mreviatar / צילום: צילומי מסך מטיקטוק
סרטונים של יוצרי הטיקטוק charli d’amelio, קאבי ליים, mreviatar / צילום: צילומי מסך מטיקטוק

יוצרי התוכן ממשיכים להעמיק את אחיזתם בעולם הפרסום הדיגיטלי, הופכים ליצרני פרסומות עבור המותגים הגדולים בעולם, ורבים יותר מבעבר מצליחים להתפרנס מכך - כך עולה מסקר רחב־היקף שערכה חברת הקריאייטיב והטכנולוגיה Artlist בקרב כ־5,000 יוצרים בגילאי 16־34 מרחבי העולם. הסקר נערך בינואר 2023, והוא בא בהמשך לסקר דומה שנערך במחצית הראשונה של 2021.

הקמעונאים מדברים על דור ה-Z, אבל כדאי להם להתכונן לדור האלפא | ניתוח
במשך שבוע ניסינו להחליף את גוגל בטיקטוק, וזה עבד טוב משחשבנו | בדיקת גלובס

כ־37% ממשתפי הסקר מגדירים את התוכן שלהם כסרטים קצרים (הכוונה אינה לסרטי קולנוע קצרים, אלא למגוון רחב יותר של קטעי וידאו), וכ־34% מגדירים את התוכן שלהם כפרסומות. לעומת זאת, תכנים מסוג Vlog (בלוגים בווידאו) נמצאים בירידה משמעותית, ולפי ארטליסט, הסיבה לכך היא שאומנם ליוצרי התוכן חשובה האותנטיות, אך חשוב להם גם לייצר רווח עסקי.

עובדים עם מותגים

"אחת המגמות הבולטות היא UGC - User-generated content", מסביר לירן פרידמן, ראש מחלקת מותג בארטליסט. "זה עולם יחסית חדש, שהמון מותגים וחברות גדולות לומדים להכיר. הרעיון הוא שאנשים יוצרים תוכן מסחרי מטעם עצמם, והחברות משתמשות בו כפרסום. בעצם, זה עוד ערוץ של מוניטיזציה ליוצרי תוכן. אגב, לא צריך הרבה עוקבים כדי להיכנס אליו, אתה יכול לייצר מודעות לחברות, והן ישלמו לך פר מודעה".

 

איך זה עובד?
"כמותג אני בא לקריאטור, גם אם הוא מאוד קטן, ומבקש ממנו לדבר על המוצר שלי. כשיש תוצר, אני לוקח אותו ורץ עליו כמודעה. זה לא לוקח למשרדי פרסום את העבודה, הם בעצמם משתמשים בכלי הזה. העוגה התרחבה לחלוטין, זה לא בא על חשבון אחרים, פשוט יש יותר פלטפורמות, כלים ויוצרים להשתמש בהם. התוכן הקצר לצריכה מהירה נמצא במגמת צמיחה".

רבים מהמשיבים שלכם הם בני דור ה־Z, שמאמינים בצריכה נבונה ולא בקפיטליזם חזירי. איך זה מסתדר עם היותם יצרני פרסומות?
"דור ה־Z גדל על צריכת תוכן. הוא יודע הרבה יותר טוב איך לעשות כסף באינטרנט, אבל הוא עושה את זה בצורה אותנטית - אותנטיות היא שם המשחק. חברות הבינו שכדי להגיע לדור ה־Z (וגם לאחרים, זו מגמה גלובלית), אי־אפשר לייצר פרסומות מלוטשות - הן פחות עובדות בפלטפורמות כמו יוטיוב, פייסבוק ואינטסגרם.

"הגולשים היום מחפשים אותנטיות, עד לרמה שקשה אפילו לקלוט שזו פרסומת. זה יכול להתאים לכל חברה, בין אם יש לה מוצרים פיזיים, ובין אם היא מציעה שירותים באתר אינטרנט אגב, גם אנחנו בארטליסט משתמשים ביוצרי התוכן כדי שיציגו את הכלים שלנו. הם מצלמים את האתר עם הטלפון, וזה מרגיש הכי אותנטי".

יוצרים במולטי־צ'אנל

מבין משיבי הסקר, כ־60% השיבו כי הם מתפרנסים מיצירת התוכן שהם מייצרים ומעלים לרשת (עלייה של 10% לעומת 2021), לעומת כ־40% שעושים זאת כתחביב.

עד כמה הפעילות הזו רווחית? כ־50% מרוויחים עד 5,000 דולר לשנה, כ־11% מרוויחים 5,000־10,000 דולר, עבור כ־16% מדובר ב־10־30 אלף דולר, שיעור דומה (17%) מרוויחים 30־100 אלף דולר, ו־7% מגיעים ליותר מ־100 אלף דולר לשנה מתוכן הווידאו שלהם.

"הנתון הכי מעניין ומפתיע בעיניי הוא הגידול בשיעור היוצרים שמרוויחים מעל 100 אלף דולר בשנה - מ־3% בשנת 2021 ל־7% היום", אומר פרידמן. "ליוצר תוכן יש יותר ערוצים לפעול בהם, ולעשות יותר כסף. הוא יכול לפרוץ דרך טיקטוק, יוטיוב שורטס או אינסטגרם, ולהשיג קהל לפלטפורמות אחרות שבהן הוא פעיל.

"למעשה, לראשונה זה שנים רבות אפשר לייצר פיסת תוכן, ולפרסם אותה בשלוש פלטפורמות במקביל - בלי לערוך התאמות לכל פלטפורמה. יוצרי התוכן פועלים במולטי־צ'אנל".

בין הדמויות הבולטות בזירה הזו ניתן למנות את מיסטר ביסט, שמציג סרטונים שבהם הוא מציב אתגרים לעצמו או לצופיו (לאחרונה הצליח לגייס כך מימון לניתוחי הסרת קטרקט לאלף בני אדם חסרי אמצעים שסבלו מעיוורון מלא או חלקי). לדעת פרידמן, הוא עשוי להפוך השנה ליוטיובר הראשון שהוא מיליארדר.

שחקנית טיקטוק חזק היא צ'רלי דמיליו, "אושיה שפרצה בזכות ריקודים בטיקטוק, והיום לה ולמשפחה שלה יש אימפריה של מוצרים שסובבים סביב האישיות שלה - פודקאסטים, ספרים, סדרות ריאליטי וליין של איפור".

@khaby.lame "Following your dreams and setting goals in life can be tough at times, but the feeling of accomplishment and happiness when you achieve them is unbeatable. After hours of patience and hard work, I finally caught my first fish, first time I was fishing! And just like that, life reminded me that good things come to those who wait and put in the effort. This truly makes the difference. Don't give up on your dreams and keep pushing towards your goals. You never know what amazing things you'll achieve. HAPPINESS is a feeling that comes from within, and no one can define it for you. So when people try to tell you that you're not happy, just remember that it's your life and your happiness. Don't let others dictate how you feel. This is a new Year, a new adventure, a new beginning! #tiktokfishing #happiness #followyourdreams #nevergiveup ♬ original sound - Khabane lame

שחקן מעניין נוסף הוא קאבי ליים, ש"כל הסרטונים שלו מבוססים על פנטומימה, כלומר תוכן מאוד נגיש וגלובלי - מה שעזר לו להשיג חוזים עם כמה מותגים גדולים, כמו למשל הוגו בוס".

מבין הישראלים בולט אביתר עוזרי, שפועל תחת הכינוי mreviatar ורושם יותר מ־10 מיליון עוקבים.

ארטליסט, שהוקמה ב־2016, מפעילה קטלוג מוזיקה וסרטוני וידאו ליוצרי תוכן פרטיים ולחברות. כאחת השחקניות הגלובליות המובילות בתחום, שמתחרה בשאטרסטוק ובאדובי, יש לה יותר מ־17 מיליון לקוחות רשומים. הקטלוג שלה כולל יותר ממיליון תכנים דיגיטליים.

בשנה האחרונה רכשה החברה את בית התוכנה FXhome מאנגליה, המייצר כלים לעריכת וידאו ותמונה. "ברור לנו שעולם שיווק המשפיענים, שמוערך ביותר מ־16 מיליארד דולר בשנה (נתוני סטטיסטה, ג"ח), הוא חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית", מסביר פרידמן את הרציונל למהלך. "המהלך הזה מאפשר לנו לתת פתרון משלים מקצה לקצה".

כלי הבינה המלאכותית נכנסים לתחומים שמשיקים לכם. אתה חושש מהיום שהם יתחרו בכם?
"הבינה המלאכותית היוצרת מאפשרת לייצר תוכן יותר מהר וטוב, אבל זה עדיין לא יחליף בשנים הקרובות יוצרי תוכן אמיתיים עם טאץ' אנושי. היא תהיה כלי עזר ליצירת תוכן, ומי שלא יידע לאמץ אותה, יישאר מאחור. כבר היום אנחנו מכניסים בינה מלאכותית גם בקטלוגים וגם בעריכה. למשל, אנחנו דוגמים את הקטלוגים שלנו, כדי לייצר מהם תכנים חדשים.

"אגב, אחת הסוגיות המהותיות בתחום הזה היא רישיון השימוש. עדיין לא ברור איזה רישיון צריך לתכנים ש־AI יודע לייצר, כי הוא הרי דוגם יצירות של אנשים אחרים באינטרנט".

התחזקות טיקטוק

בפסטיבל החדשנות DLD TEL AVIV, שהתקיים לאחרונה, סיפרה אנה פלקין, מנהלת מחלקת לקוחות עסקיים בטיקטוק ישראל, כי לרשת החברתית "יש כלי בינה מלאכותית שמאפשר לנו ללמוד את הרשת ולהבין את השורה התחתונה. טיקטוק שמה דגש על הסרטונים הקצרים, כש־50% מהמילניאלים אמרו שהם מעדיפים לוותר על הטלוויזיה והסטרימינג, מאשר על הטיקטוק".

הנתונים של ארטליסט תומכים באמירה זו, כאשר כ־18% מהמשיבים אמרו כי הם מעלים תכנים בטיקטוק, לעומת 10% ב־2021. עם זאת, הפלטפורמה החזקה והמשמעותית ביותר נותרת יוטיוב, עם כ־67% מהמשיבים. במקום השני נמצאת אינסטגרם, עם כ־46% מהיוצרים (לעומת 37% ב־2021), וזאת ככל הנראה בזכות העובדה שאינסטגרם האריכה את משך זמן הסטוריז ונתנה במה לתכנים ארוכים ונוספים.

למרות שיוטיוב חזקה, חלה ירידה משמעותית במספר היוצרים שמגדירים את עצמם יוטיוברים. אם בשנים קודמות הם היו השחקנים החזקים, ובשנה שעברה רק 35% הגדירו את עצמם ככאלה - השנה מדובר ב־19% בלבד. כ־28% מגדירים את עצמם יוצרי תוכן, וכ־25% מגדירים את עצמם כיוצרי פרילאנס.

כאשר בוחנים את התחומים שבהם פעילים יוצרי התוכן הכי הרבה, מגלים כי הלייף סטייל נמצא במקום הראשון ועוקף את הטיולים, שירדו למקום השני. תחום הגיימינג נמצא בצניחה משמעותית מ-16% ל-5%, וגם תחום ההדרכות נחלש - מ-11% ל-3% בלבד.

אם ב-2021 יותר מ-40% העידו כי הם עוסקים בתחום יצירת הווידאו רק שנה-שנתיים - השנה ניתן לראות כי רק 24% עוסקים בתחום מתחת לשנתיים, 36% עוסקים בתחום 3-10 שנים, ו-20% עוסקים בתחום 10-20 שנה.

מגמה דומה המעידה על התמקצעות בתחום ניתן לראות בכמות קטעי הווידאו שיוצרי התוכן נעלים בחודש: כ-60% מפיקים 2-10 קטעי וידאו בחודש, 20% מפיקים 11-40 קטעי וידאו, וכ-7% מעלים מעל 41 קטעי וידאו.