עוד בכיר עוזב את משרד התחבורה: ראש מנהל התשתיות לא ימשיך בתפקיד

משרד התחבורה הודיע כי ראש מנהל התשתיות שי קדם יסיים את תפקידו במשרד התחבורה • קדם מונה לפני חודשים ספורים לתפקיד, ועם תום תקופת הניסיון, זו ההחלטה שהתקבלה

מירי רגב לצד שי קדם, ראש מנהל התשתיות שמסיים את תפקידו / צילום: דוברות משרד התחבורה
מירי רגב לצד שי קדם, ראש מנהל התשתיות שמסיים את תפקידו / צילום: דוברות משרד התחבורה

שי קדם (39), מתכנן ערים במקצועו, הצטרף למשרד התחבורה לפני שבע שנים, ובמשך שלוש שנים עד לבחירתו בחודש יולי האחרון, כיהן כמנהל בכיר באגף תכנון תחבורתי, והוביל את התכנון האסטרטגי של רשת התחבורה בישראל, בדגש על קידום תחבורה ציבורית, תשתיות רכיבה והליכתיות. בהשכלתו הוא בעל תואר ראשון בגיאוגרפיה מהאוניברסיטה העברית (בהצטיינות יתרה), ותואר שני בתכנון ערים ואזורים מהטכניון.

שני בכירים במשרד התחבורה התפטרו. אחרים בעקבותיהם?
המטרו של גוש דן מתקדם: חברות מתמודדות במכרז והחקיקה עולה שלב
למה השרה רגב מתעקשת לשמור על סמכות בלעדית בתחבורה הציבורית? 

למעשה מדובר בתפקיד המקצועי החשוב והבכיר ביותר במשרד התחבורה. גורמים בחברות התשתית של המשרד, המומים ומאוכזבים מעזיבתו של קדם: "אנחנו ניצבים בפני שוקת שבורה ומשרד לא מתפקד" אמר אחד מהם.

מדובר גם בסגירת מעגל של רגב שבקדנציה הקודמת שלה הצליחה לאייש תפקיד זה במינוי פוליטי של פעיל קמפיין הליכוד ומנכ"ל מועצת ישע לשעבר שילה אדלר. רגב הכניסה אותו למשרד באמצעות משרת אמון של המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, ולאחר מכן הזיזה אותו לתפקיד המקצועי הרגיש, עם אישורה של נציבות שירות המדינה את המינוי.

רק לאחר חודשים רבים הצליחו השרה הקודמת מיכאלי ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק להזיזו מתפקידו למשרד השיכון, ורגב טענה כי ההזזה היא הפוליטית.

גורמים שעבדו מול אדלר טענו כי הוא לא עמד ברף המקצועי הנדרש. במהלך זה רגב מפנה מקום לאיוש נוסף מטעמה בתפקיד הרגיש.

הפיגורות המקצועיות במשרד נוטשות בזו אחר זו

לפני כשבועיים הודיעו על עזיבה גם ראש הרשות לתחבורה ציבורית רן שדמי, וראש אגף הרכבות במשרד אליאס מטר. לפניהם התפטר במחאה על התערבות פוליטית מנהל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי.

בכתבה נרחבת על הנעשה במשרד התחבורה בעידן רגב, שפורסמה בגלובס בשבוע שעבר, אמר גורם הבקיא בפרטים כי "אנשי מקצוע ראויים לא יכולים לשרוד, האווירה בישיבות קשה. אם זה היה יחסי עובד־מעביד רגילים ולא דרג נבחר מול פקידות, הייתי אומר שזו התעמרות במובן הכי מילולי של המילה". גורם אחר סיפר כי "כולם מיואשים בגלל האופן הבלתי מקצועי שדברים מתנהלים. יש כוורת סגורה סביב השרה והצוות שלה לא מחובר למה שקורה במשרד ואין דרך להגיע אליהם, כל דבר לוקח זמן והתחושה שהם לא פנויים לעשייה".