הפד לא יעלה ריבית? "מחזורי העלאות הריבית של הפד מעולם לא הסתיימו בטוב"

לאחר נתוני האינפלציה שפורסמו היום בארה"ב מעריך רונן מנחם ממזרחי טפחות: הנתונים יאפשרו לפד לבחור בחלופה מתונה יותר של העלאת הריבית ב-0.25% בלבד • גיא בית אור מפסגות: המשך העלאות ריבית אחרי התממשות סיכון נזילות כל כך דרמטי יגביר את החששות בשווקים כי בפד ימשיכו "לשבור דברים" בכלכלה

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

היום פורסמו בארה"ב נתוני אינפלציה חודשיים. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר ב-0.4%, בהתאם לתחזיות בשווקים. קצב האינפלציה השנתי התמתן מ-6.4% בינואר ל-6%, גם בהתאם לצפי. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה בפברואר ב-0.5%, גבוה בעשירית האחוז מהתחזיות, וקצב העלייה השנתי הסתכם ב-5.5%, על פי התחזיות וירידה מתונה בהשוואה ל-5.6% בינואר. 

● אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין בעקבות הנתונים כי כי "מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר לא הפתיע. קצב האינפלציה ירד, אמנם, מ-6.4% ל-6%, אך זאת עקב המדד הגבוה, יחסית, שנרשם בחודש פברואר אשתקד (0.7%+) ואילו בחודש פברואר השנה עלה המדד ב-0.4% "בלבד". היות וגם בחודש הבא יהיה המצב דומה (מדד מרץ 2022 זינק באחוז שלם), קצב האינפלציה ירשום ירידה "טכנית" נוספת, אך לא יהא בכך כדי לבשר על תפנית של ממש. לבד מזאת, האינפלציה ללא סעיפי המזון והאנרגיה, אליה מכוון הבנק הפדראלי, ממשיכה להדאיג".

ב-12 החודשים האחרונים, כותב מנחם, היא רשמה עלייה של 5.5%, אמנם קצת פחות בהשוואה לחודש ינואר, אך עדיין שיעור גבוה ו"דביק" שמצביע על ביקושים מקומיים חמים מדי מבחינת פאוול וחבריו. "כמו כן, סעיף השירותים בניכוי שירותי אנרגיה עלה 7.3% ב-12 החודשים האחרונים, קצב גבוה ועיקש שהפד מעוניין למתן דרך ריסון הביקושים ולעת עתה מתקשה בכך. מכל מקום, המרחק בינה לבין יעד האינפלציה של 2% והתחזית לשנת 2023 של הפד עצמו (3.1%) עדיין רחב. "נחמה" מסוימת ניתן למצוא בנתון שפורסם אתמול, לפיו הציבור בארה"ב הוריד משמעותית את ציפיות האינפלציה שלו לשנה הקרובה, מ-5.0% ל-4.2%, מה שמצביע על ירידה אפשרית בלחצי המחירים מכיוונו".

לדברי מנחם, "מבחינת הריבית, נתוני האינפלציה עשויים "לנגן כינור שני" לנוכח המשבר סביב הבנקים האזוריים והקטנים בארה"ב. הפד יצטרך להחליט איזה משקל הוא נותן לאירועים הללו ולאינפלציה - כשכל אחד מהם מושך לכיוון אחר. צריך לזכור בהקשר זה כי דוח התעסוקה לחודש פברואר, שפורסם אך לפני מספר ימים, וכמעט "נשתכח" בלהט האירועים, היה חזק ואף הוא העלה צורך בריסון מוניטארי נוסף. החלטת הריבית תהייה ביום רביעי הבא. להערכתי, היות והאינפלציה אמנם נותרה גבוהה, אך לא הפתיעה לרעה, הדבר יאפשר לפד לבחור בחלופה מתונה יותר של העלאת הריבית ב-0.25% בלבד. הסיכוי שהריבית לא תעלה כלל קטן יותר, אך לא אפסי".

"מחזורי העלאות הריבית של הפד מעולם לא הסתיימו בטוב"

 גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות, אומר כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בהתאם לצפי ב-0.4% אם כי מדד הליבה עלה מעבר לצפוי עם עליה של 0.5%. עם זאת, "המדד הכי חשוב לפד בימים אלו הוא ההתפתחויות בשירותי ליבה ללא דיור ושם האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה מדי, ו"דביקה מדי" - כאשר הקצב השנתי ירד מ-6.19% ל-6.13% בלבד. כאשר סביבת האינפלציה ממשיכה להיות כל כך גבוהה מצד אחד, וקיימים חששות גוברים ליציבות הפיננסית מצד שני, הפד נמצא במלכוד והוא מגיע להחלטת הריבית בשבוע הבא בנקודה הכי קריטית שהייתה לו עד כה במהלך השנה האחרונה".

על פניו, הוא כותב, "אילולא אירועי הימים האחרונים בסקטור הבנקים האזוריים בארה"ב, נתון זה היה אמור לתמוך במהלך של 50 נ"ב על ידי הפד אך בכל זאת קרו כמה דברים שמורידים את האפשרות הזו מהשולחן. במהלך הימים האחרונים השווקים נעו בין תמחור של אי שינוי בריבית לבין עליה של 25 נ"ב. כדאי להזכיר, למי שבמקרה לא שם לב, בסוף השבוע ארה"ב הייתה קרובה לקריסה פיננסית של ממש וזאת לאחר ש-3 בנקים אזוריים קרסו עקב שילוב של יציאת פיקדונות ביחד עם ניהול סיכוני ריבית גרוע. תגובת הרשויות בארה"ב הייתה הכרחית ובלתי נמנעת - כל תגובה חוץ מהבטחה מלאה של הפיקדונות הייתה יוצרת תגובת שרשרת של ריצות אל הבנקים האזוריים האחרים".

לדבריו, "גם כעת לא ברור כלל שהאירוע נגמר כאשר סביר מאוד להניח כי הרשויות בארה"ב נכנסו לעובי הקורה וכנראה בודקות מול כל הבנקים מה גודל החשיפות והסיכונים. המנגנון שאורגן במהירות בזק רומז לנו שישנן עוד בעיות בצנרת וזה ייקח עוד קצת זמן עד שיתבהר האם ישנם סיכונים סיסטמתיים נוספים".

"ככל שהשווקים יעכלו את הנתון נראה מה תהיה ההשפעה על שוקי המניות שנכון לעכשיו נותרים ירוקים ואף המשיכו לעלות מאז פרסום הנתון. החלטת הריבית של הפד בשבוע הבא קריטית לאור אירועי הנזילות בבנקים האזוריים והסיפור יותר משמעותי מהאם מעלים ב-0.25%, 0.5% או נותרים ללא שינוי. נזכיר כי בשבוע הבא חברי הפד גם מפרסמים את התחזיות המעודכנות שלהם, שעל פי דוברי הפד ובמיוחד פאוול, היו צפויות להתעדכן מעלה. וכאן המלכוד - העלאת ריבית בשבוע הבא תשדר לשווקים שסיכוני הנזילות צפויים להמשיך ולגדול כאשר באופן כללי רמת הריביות הנוכחית עושה את מה שהיא צריכה לעשות לאורך זמן - לקרר את הפעילות הכלכלית ולנקז נזילות מהשווקים. המשך העלאות ריבית אחרי התממשות סיכון נזילות כל כך דרמטי יגביר את החששות בשווקים כי בפד ימשיכו "לשבור דברים" בכלכלה".

אי העלאת ריבית בשבוע הבא, כותב בית אור, "תשדר לשווקים שכנראה יש דברים בגו - והמשבר לא נגמר. במקרה כזה תהיה חשיבות עליונה אף יותר לדרך בה הם ישדרו מהלך כזה לשווקים, אחרי שהם עבדו מאוד קשה בשבועות האחרונים לשכנע אותנו כי העלאות הריבית יימשכו ויגיעו לרמות גבוהות יותר משהעריכו קודם לכן. כך או אחרת, מחזורי העלאות הריבית של הפד מעולם לא הסתיימו בטוב, בין אם הוא יעצור את העלות הריבית בשבוע הבא או בעוד מספר חודשים, גם הפעם זה לא יהיה אחרת".

"לחצי אינפלציה בסיסיים ועיקשים"

ד''ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי, אומר כי הירידה "התרומה הגדולה למדד באה מסעיף הדיור, אך נרשמו עליות גם בסעיפים אחרים. העלייה נרשמה למרות ירידת מחירי האנרגיה, כך שמדובר בלחצי אינפלציה בסיסיים ועיקשים".

בפמן צופה שהפד ימשיך ויעלה את הריבית בהחלטתו בשבוע הבא בקצב של 0.25% על רקע משבר הבנקאות, ונראה שזו לא תהיה ההעלאה האחרונה.

מודי שפריר, אסטרטג השווקים הפיננסיים הראשי של בנק הפועלים, מציין שפרסום המדד מוביל לעלייה קלה בתחזיות השוק לגובה העלאת הריבית בשבוע הבא. גם שפריר מעריך בסבירות גבוהה כי הפד יכריז בשבוע הבא על העלאת ריבית נוספת של 0.25%.