ההחלטה שעושה סדר: מרפסות לא מקורות לא יחושבו בשטחי הבנייה

לפי מכתב ששלחו יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומנכ"ל מינהל התכנון לראשי הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה ולמהנדסי ערים, מרפסות לא מקורות שנוספו לבתים לא ייכללו במניין שטחי הבנייה של המבנה - ולפיכך הן לא צריכות לבוא על חשבון שטחים מתוכננים אחרים

מרפסת / צילום: Shutterstock
מרפסת / צילום: Shutterstock

מרפסות לא מקורות שנוספו לבתים לא ייכללו במניין שטחי הבנייה של המבנה, ולפיכך הן לא צריכות לבוא על חשבון שטחים מתוכננים אחרים - כך כתבו יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נתן אלנתן, המשמש גם יו"ר מטה התכנון הלאומי; ומנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, לראשי ומתכנני הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה ולמהנדסי ערים. זאת בהתבסס על חוות-דעת שהגישה היועצת המשפטית של מינהל התכנון, עו"ד תדמור עציון. 

"הצפון הישן" של תל אביב מוביל בהיצע הדירות החדשות למכירה | בדיקת גלובס
קבינט הדיור מתכנס הבוקר: בלי בשורות - ובלי אנשי המקצוע
השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת | דרור מרמור, פרשנות

התברר כי באחרונה התקבלו החלטות בעלות אופי מנוגד בוועדות מקומיות שונות, באשר להתייחסות לשטחי המרפסות הלא מקורות. חלקן החשיבו אותן במסגרת שטחי הבנייה, וחלקן לא עשו כן, ככל הנראה עקב בלבול עם מרפסות מקורות, שכן נחשבות בשטחי הבנייה של הבניין, ומשכך הן מפחיתות את יתרת הבנייה המותרת.

תקנות חישוב השטחים קובעות כי השטח הכולל המותר לבנייה במבנים שונים הוא הסכום במ"ר של כל השטחים המקורים שיש בו, מעל ומתחת לקרקע, כלומר, עולה מכך כי מרפסת לא מקורה אינה אמורה להיכלל בחישובי השטחים.

המקור לבלבול היה הוראות מעבר שחוקקו עוד ב-2008 ותוקנו ב-2011, שנועדו לעודד הוספת מרפסות לדירות בבתים ישנים, שבהם לא היו מרפסות קודם לכן.