גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההובלה של ילין ואנליסט, הקאמבק של אלטשולר: חצי שנה חלומית לחוסכים בגמל ובפנסיה

הזינוק במניות הטכנולוגיה והתשואות החיוביות בחו"ל, הובילו את גופי החיסכון ארוך הטווח להציג תשואה ממוצעת של יותר מ-5% במסלולים הכלליים, וכפול מכך במנייתיים ● אנליסט וילין לפידות ממשיכות להגדיל פערים בצמרת דירוג התשואות, קאמבק לאלטשולר, ותשואה פנטסטית במסלולי ה-S&P שחביבים על צעירים והייטקיסטים

חצי שנה חיובית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
חצי שנה חיובית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מחצית השנה הראשונה החיובית בתשואות הגמל והפנסיה בישראל "מחקה" למעשה יותר ממחצית התשואה השלילית שנרשמה באפיקים אלה בשנת 2022 כולה, שעמדה בסימן ירידות חדות בשוקי ההון. חודש יוני, שהסתיים עם תשואה חיובית ממוצעת של כ־1.7% במסלולים הכלליים של קופות הגמל ושל כ־3.5% במסלולים המנייתים, הביא אותם להציג בסיכום ששת החודשים הראשונים של השנה תשואות של כ־5.2% וכ־8.8%, בהתאמה. זאת לאחר שאת השנה שעברה סיימו קופות הגמל עם תשואה שלילית של 8% במסלולים הכלליים, ושל 16% במסלולים עתירי החשיפה למניות.

ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו" 
מדוע השמש הפסיקה לזרוח על מתקיני הגגות הסולאריים בישראל 

מי שהובילו את טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות בחודש יוני הם שני הגופים שלמעשה בולטים בכל המחצית הראשונה - ילין לפידות שסיים את החודש שעבר עם תשואה של קצת יותר מ־2% במסלול הכלל, ואנליסט שסיים צמוד אליו עם 2%. את החודשים ינואר־יוני במסלול זה הם סיימו עם תשואות של יותר מ־7.5% ומעל 6.5%, בהתאמה.

אנליסט הוא המצטיין במסלול המניות עם תשואה של יותר מ־4% בחודש יוני, ובסך הכול 14.2% מתחילת השנה. גם חברות הפנסיה והגמל של אלטשולר שחם ומנורה מבטחים רשמו חודש טוב במסלול המנייתי, עם תשואה של 4.04% ו־3.77%, בהתאמה ביוני, מה שמציב אותן במקומות השני והשלישי במסלול המנייתי. הן הקדימו בחודש שעבר את אנליסט, אך עדיין רחוקות מממנו ומילין לפידות מבחינת התשואה המצטברת מתחילת השנה. בתחתית טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות נמצאות כלל ביטוח והפניקס, הן במסלולים הכלליים והן במנייתיים בחודש יוני (כ־1.5% ו־3% בהתאמה) וגם מתחילת השנה.

"מה שגרם להובלה בתשואות ביוני היה בעיקר החשיפה המנייתית בתיק שלנו, בו קיימת הטיה לחו"ל בעיקר למדדים המובילים בארה"ב, והבחירות הפרטניות במניות ובאג"ח קונצרניות בישראל", מסביר עומר דגני, סמנכ"ל שיווק ומכירות בילין לפידות.

 

ואכן, בגלובס נכתב לא מעט מתחילת השנה על כך שהנכסים הלא סחירים, שאשתקד איזנו את התשואות השליליות בשוקי ההון הסחירים, הפכו השנה לנקודת התורפה של הגופים המוסדיים בכל הקשור לתשואות. זאת מאחר שבסוף כל שנה מבצעים המוסדיים שיערוך של אותם נכסים לא סחירים, ואלו ירדו בשנת 2022 בשיעורים ניכרים. עם פתיחת השנה ביצעו החברות המנהלות של מוצרי חיסכון ארוך טווח הפחתת ערך בגין נכסים אלו, שפגמה בתשואות שלהם. בילין לפידות ובאנליסט, כאמור, חשיפה נמוכה לנכסים שאינם סחירים הובילה לכך שכמעט ולא הורגשה פגיעה בתשואותיהם.

כך, יכלו לבוא לידי ביטוי התשואות הגבוהות שהושגו בשוקי המניות בחו"ל ובסקטור האג"ח. בארה"ב מדד 500 S&P עלה במחצית 2023 ב־14.5%, ואילו הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, עלה בשיעור תלול של כמעט 30%.

ואם כבר ה־S&P 500, חברות הגמל מציעות מסלולים שעוקבים אחרי המדד. שש קרנות השתלמות שעוקבות אחריו השיגו בחודש יוני תשואה ממוצעת של יותר מ־4.3%, ומתחילת השנה תשואה גבוהה מאוד של כ־20.3% - יותר מפי 2.5 לעומת מסלולי המניות "הרגילים".

המסלולים הללו הפכו ל"סחורה מבוקשת" במיוחד בקרב החוסכים הצעירים, ובעיקר אצל ההייטקיסטים שמדברים על המסלולים עוקבי ה־S&P 500 בקבוצות שבהן הם חברים. על פי הערכות בענף החיסכון, המסלולים מהווים כיום רק 1%-2% מהתעשייה, אך גורמים בעולמות החיסכון מעריכים כי בתוך כמה שנים הם כבר יהוו 15%-20%. זאת, למרות שיש גם מי שמזהירים מפני השקעה של 100% ניהול פסיבי, כפי שלא נכון להשקיע את כל הכסף בתיק, או במקרה הזה במוצר חיסכון, שהוא בניהול אקטיבי לחלוטין.

בכל מקרה, המצטיינות במסלול זה הן הפניקס וכלל ביטוח, ביוני ומתחילת השנה.

 

האג"ח הניבו תשואה נאה וגם החשיפה לדולר

נועם רוקח, סמנכ"ל ההשקעות באנליסט, מסביר כי התשואה הטובה של בית ההשקעות מגיעה בעיקר בזכות העלייה מתחילת השנה במניות הטכנולוגיה, כשמדד נאסד"ק 100 זינק ביותר מ־30%. "עם זאת, יש לזכור שהעלייה בסקטור הטכנולוגיה נובעת בעיקר מ־6-7 חברות שעלו. גם אלו להערכתי לא ימשיכו בקצב הזה, זה לא סביר, אבל אנחנו עדיין מאמינים בטכנולוגיה".

כן מציין רוקח כי "מה שעוד מאפיין את פתיחת השנה הוא ששוק איגרות החוב התחיל להניב תשואה נאה, גם באלו הממשלתיות וביתר שאת בקונצרניות, בשל העלייה בריבית. בנוסף, מי שהחזיק בחשיפה גדולה יותר לדולר נהנה ממנה לפחות עד סוף יוני (אז החל השקל להתחזק במקצת, ר"ו)".

ואכן, השקעה באג"ח בישראל תרמה לתשואה החיובית מתחילת השנה, כשבאג"ח הקונצרניות נרשמה עליית שערים. מדד אג"ח קונצרני עלה ב־2.8% מינואר, וגם במדד הממשלתיות נרשמה עלייה מראשית השנה, אך מתונה יותר ברמה של 1%.

וכיצד נראה בינתיים חודש יולי? לדברי רוקח, "המגמה החיובית ממשיכה. מדד המחירים בארה"ב היה נמוך, וגם אצלנו המדד שפורסם בסוף השבוע הראה אינפלציה שנתית של 4.2%, כלומר הצביע על ירידה. זה תומך גם בשוק האג"ח וגם בשוק המניות - כי ההנחה היא שהריבית בישראל לא תעלה עוד, לפחות לא באופן דרמטי, וגם בארה"ב תהיה אולי עוד העלאה אחת, כי אם האינפלציה מתמתנת אין צורך בעוד העלאות.

"כמו כן, אנחנו רואים שעד אמצע החודש שוק המניות בישראל עלה, ומנסה לתקן את תחילת השנה השלילית שלו".

במחצית השנה הראשונה נרשמה בשוק המניות בישראל מגמה שלילית במרבית המדדים, כשמדד ת"א 35 ירד ב־2.7% ות"א 125 ירד בשיעור של 2.1%.

 

האם זה אומר שיש יותר ודאות בשווקים?
רוקח: "האי ודאות סביב האינפלציה, הריבית וענייני החקיקה המשפטית תמשיך ללוות אותנו. הדבר היחיד שאפשר להגיד הוא שכנראה הריביות לקראת סיום גל העלאות, האינפלציה מתמתנת, ויכול להיות שנראה האטה בפעילות הגלובלית ככל שסביבת הריבית תישאר גבוהה. אנחנו לא מאמינים בשינויים תכופים בתיק".

 

אלטשולר שחם מצטיינת בפנסיה

בקרנות הפנסיה במסלול עד גיל 50 המצטיינת בחודש יוני היא אלטשולר שחם, שלמעט נפילה בחודש שעבר ממשיכה את התקופה הטובה שלה מתחילת השנה, עם 2.6% ביוני ויותר מ־8% במצטבר. לאחריה התברגה הקרן של מור שהיא הצעירה ביותר (יחד עם זו של אינפינטי - השתיים פועלות מתחילת 2022) שהניבה תשואה של 2.5% ביוני ומתחילת השנה היא המצטיינת עם 8.4%. נזכיר כי הקרן של מור עוד נהנית מהיותה קרן קטנה וגמישה יותר.

מבין קרנות הפנסיה הגדולות, מגדל, הצטיינה בחודש החולף עם תשואה של 2.3%, כשהקרן של מיטב בולטת בתשואה המצטברת מתחילת השנה עם תשואה של 7%. במבט לטווחים הארוכים יותר של שלוש וחמש שנים, עדיין ההובלה היא של הפניקס.

עוד כתבות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?