גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם למעלה מ-150 אלף טילים: המומחה שמסביר - מה רוצה נסראללה

תחת עיניה הפקוחות למחצה של ישראל הצטייד חיזבאללה בעשור האחרון ובנה כוח צבאי, שאותו הוא מייעד לקרב נגד ישראל ● האירועים האחרונים דחפו את הארגון להפר את השקט, אבל נראה כי המנהיג חסן נסראללה יעלה הילוך רק אם יתרשם שזה לא יגרור אותו למלחמה כוללת ● האם גם הקונספציה הזו תחזיק מעמד?

תומכי חיזבאללה מפגינים בביירות / צילום: Reuters, Marwan Naamani/dpa
תומכי חיזבאללה מפגינים בביירות / צילום: Reuters, Marwan Naamani/dpa

הכותב הוא מזרחן, סגן הרקטור אוניברסיטת תל אביב

לאורך העשור האחרון עקבה ישראל בדריכות אחר הנעשה לגבולה עם לבנון, מחשש כי "מצפון תיפתח הרעה". במהלך אותן שנים הצטייד חיזבאללה בארסנל מרשים של למעלה מ-150 אלף טילים, חלקם טילים מדויקים וארוכי-טווח, המכסים את כל שטחה של ישראל. לצד זאת בנה חיזבאללה כוח לוחם של עשרות אלפי חיילים, שאותם הוא מייעד, לדבריו, להטיל לקרב אם תפרוץ מלחמה בינו ובין ישראל, במשימה לכבוש את הגליל..

"כלכלת מלחמה היא דבר יקר": מה תעשה ישראל עם 10 מיליארד דולר 
ראיון | "חשש עמוק לגורלנו": המומחה שמסביר למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל 

חיזבאללה בנה את כוחו הצבאי והצטייד בטילים תחת עיניה הפקוחות למחצה של ישראל. זו ניסתה לבלום את זרימת הטילים מאיראן לחיזבאללה באמצעות המב"ם (המערכה בין המלחמות) - התקפות על משלוחי הטילים בשעה שעשו את דרכם מאיראן דרך סוריה ללבנון. אלא שמהלך זה, כך מתברר, הצליח רק באופן חלקי, ולא עצר את התחמשותו של חיזבאללה.

אין פלא שהחשש בישראל היה כי דווקא חיזבאללה הוא שיפתיע ויתקוף. אחרי הכול, עוצמתו הצבאית הייתה גדולה לאין שיעור ביחס לזו של החמאס. לארגון הטרור הרצחני בעזה היו "רק" כ-15 אלף טילים, שרק מיעוטם היו בעלי טווח המגיע לאזור המרכז, מה גם שלישראל ייש כולות הגנה אווירית מתקדמות שמאפשרות ליירט את מרביתם של טילים אלה. ישראל גם הטילה את יהבה על מכשול קרקעי שבנתה לגבול הרצועה, ועל האמונה שהחמאס מורתע ושכנופיות המחבלים שלו אינן מהוות איום של ממש.

בסופו של דבר החמאס הוא זה שתקף

מכאן ההפתעה רבתי שאחזה בכולנו בשבת השחורה כשארגון החמאס, בניגוד לכל הציפיות וההערכות, הוא שתקף ורצח כ-1,400 ישראלים, מרביתם אזרחים, ובהם נשים, ילדים ותינוקות בעריסתם.

בעקבות ההתלקחות בגבול עזה הפר חיזבאללה את השקט ששרר לאורך גבול הצפון, ומאז אנו מצויים עימו במלחמה לכל דבר, הגם שזו מוגבלת לפי שעה לקו הגבול. חיזבאללה שב ומנסה לפגוע בחיילי צה"ל הערוכים לאורך הגבול, וכדי לקדם פני באות החליטה הממשלה לפנות עשרות יישובים ישראליים לאורך הגבול.

אבל השאלה החשובה היא כמובן מה מצפה לנו מכאן ואילך, ובוודאי כשצה"ל יחל במהלך יבשתי בעזה.

יש להניח כי אם נסראללה היה מעוניין במלחמה, הוא היה מצטרף אליה כבר ביומה הראשון, כשישראל הייתה עדיין המומה ומשותקת לאחר שנתפסה בהפתעה גמורה. אבל לא כך קרה, כיוון שכנראה החמאס לא טרח לשתף את בעלי בריתו, בטהראן ובביירות, בהחלטה לפתוח באש. אחרי הכול - דיבורים על אחדות המאבק בישראל לחוד ומעשים לחוד.

עם פרוץ האש בדרום קרסה ברעש גדול הקונספציה שטופחה על-ידינו לאורך שנים, שלפיה כל שהחמאס מעוניין בו הוא ביסוס שלטונו בעזה, ומכאן שנכון להגיע עימו להבנות ולהזרים לו מיליארדים של דולרים בתמורה להבטחת השקט לאורך הגבול. כידוע, האמנו גם כי הארגון מורתע, וכי לישראל יש יכולות מודיעיניות ומבצעיות שבכוחן לנטרל אותו.

למען האמת, היו לנו אין-ספור הזדמנויות שבהן נוכחנו שהקונספציה הזו אינה מחזיקה מים. שהרי כל שידענו בעשור האחרון ברצועה היו סבבי עימות בלתי פוסקים, שאחרי כל אחד מהם נטינו להאמין כי היכינו בחמאס, הרתענו אותו, וכי עתה פניו יהיו לשמירה על השקט לאורך הגבול, וחוזר חלילה. הכתובת הייתה אפוא על הקיר, ואנו בחרנו להתעלם ממנה.

בניגוד לחמאס, חיזבאללה הוא ארגון הממוקד בלבנון ובבני העדה השיעית במדינה זו. בפלסטינים הוא עושה שימוש לצרכיו, אך אלו לא באמת מעניינים אותו. ומה שחשוב יותר - ההנחה שלפיה הארגון מורתע מאז מלחמת לבנון השנייה, שבה הושמדה בירתו באל-דאחיה שבביירות - הנחה זו עמדה במבחן לאורך 16 השנים שחלפו מאז המלחמה ההיא, ולמעשה עומדת למבחן עד לשעות אלה ממש.

חיזבאללה הוא אויב אכזר, והוא שמר על השקט לאורך הגבול, משום שהוא מורתע מפני תגובתנו. אבל כשהוא הניח בעבר, או מניח כיום, שיש לו מרחב תמרון לפגוע בנו בלא להיגרר למלחמה כוללת, הוא יקפוץ על ההזדמנות בשמחה. כך היה וכך קורה גם עתה.

נראה שגם איראן מעוניינת להישאר בחוץ

לחיזבאללה מדגדג בקצות האצבעות להכות בישראל, ולבד מכך מופעל עליו לחץ מצד חמאס לבוא לעזרת הפלסטינים. לכן, מאז פרצה המלחמה הוא מתגרה בנו ומנסה לפגוע בחיילינו לאורך קו הגבול. ועם זאת, הוא רואה את ההרס בעזה, מבין שדבר דומה יכול לקרות בלבנון, ולכן לפי שעה הוא נמנע מהסלמה.

נראה כי גם איראן מעוניינת להישאר מחוץ לעימות הנוכחי. האיראנים הרי מומחים בלחימה בישראל עד אחרון הלבנונים או הפלסטינים, אבל כשהדבר מגיע לאיראן עצמה, הם מגלים זהירות.

החיבוק שהעניקה ארה"ב לישראל משדר מסר ברור של הרתעה, שהרי לטהראן אין עניין להסתבך עם ארה"ב, וגם נסראללה לא רוצה בכך. כל זה אינו אמור להשתנות גם אם יחל אותו מהלך יבשתי שנועד למוטט את שלטון החמאס ברצועה.

אבל אחרי כל זה, הלקח מאירועי השבת השחורה היא שאסור לדבוק בקונספציות, וחובה לעקוב בשבע עיניים אחר המתרחש, ובעיקר להיות מוכנים בכל העוצמה והכוח לכל תרחיש.

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הפסקת המסחר עם ישראל, הדרישות של טורקיה והציוץ של ישראל כ"ץ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות