גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

כמה שבועות לפני תחילת השנה החדשה, קשה להמר מה יהיו מחירי הרכב החדשים ● לצד הנטייה הטבעית להתייקרות, נראה ששערי המטבע ועודפי מלאי בדגמים מסוימים יהוו גורם ממתן ● בתקווה שהאופק הביטחוני יתבהר, היבואנים ימתינו לדקה ה־90 לפרסום המחירונים

מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock

בימים אלה מכונסים מיטב המוחות וצוותי הניהול בענף הרכב הישראלי בניסיון לגבש מחירוני רכב חדשים, שיפורסמו בתחילת 2024. הכנת מחירון שנתי היא תמיד משימה מורכבת, שדורשת לחזות, לשקלל ולתמחר משתנים כמו שערי מטבע, זמינות מלאים, מדיניות מחיר של יצרני הרכב, מדיניות מס של הרגולטור, שמשתנה לעיתים תכופות, התמחור של המתחרים ועוד. אבל השנה המשימה כמעט בלתי אפשרית לאור אין ספור משתנים בלתי צפויים ואפילו קיצוניים מהזירה הכלכלית, הביטחונית ואפילו הפוליטית בישראל. 

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
חוסר ודאות קיצוני בענף הרכב: שני תרחישים לשנת המכירות 2024

בשנים האחרונות המגמה השולטת והעקבית במחירונים השנתיים החדשים הייתה עליית מחירים מואצת. הנימוקים להתייקרויות השתנו לעיתים תכופות, וכללו בין השאר צמצום של הטבות המס הירוק, שדרוג כלי הרכב החדשים ומחסור במלאי בשל משבר הקורונה. אבל השורה התחתונה זהה: אם לפני שלוש־ארבע שנים אפשר היה לקנות בישראל משפחתית מאובזרת ולקבל עודף מ־140 אלף שקל - כיום המחיר של אותה משפחתית נע סביב 170 אלף שקל. קשה גם למצוא כיום חשמליות עם טווח סביר בפחות מ־160 אלף שקל.

אלא שעד היום העלאות המחירים התרחשו על רקע נתוני מאקרו יציבים, פחות או יותר, שתרמו לביקוש קשיח לרכב ולאדישות של הצרכנים למחיר. השנה הרקע הזה שונה ולא יציב.

צד ההיצע: מלאי מסיבי, אך לא חריג

קרוב ל־100 אלף כלי רכב לא מכורים נמצאים כרגע במלאי של היבואנים בישראל, מתוכם יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים. המלאי הזה, ביחד עם תמונות דרמטיות של "מכוניות מאופק לאופק" שחונות בנמלים, יוצר את הרושם שקיימת בעיה קריטית של עודפים, כזו שמחייבת הורדת מחירים ב־2024.

המלאי אכן מרשים, ואין ספק שעלויות האחסון והמימון שלו הן נטל שמכביד על היבואנים. אבל בפועל, המצב פחות דרמטי. נזכיר שברבעון הראשון של 2023 נמסרו בישראל כ־106 אלף כלי רכב, מתוכם יותר מ־50 אלף בחודש ינואר לבדו. כלומר, אם הכלכלה תתאושש המלאי הזה, או רובו, יכול "להיעלם" תוך רבעון, במיוחד לאור העובדה שיבואנים רבים עצרו משלוחים מתוכננים וביטלו הזמנות.

יתר על כן, המלאי בארץ אינו הומוגני. הוא מכיל בעיקר מסה של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שיובאו ברבעון החולף לקראת עליית המס בינואר. אבל המלאי אינו חריג בכל הנוגע לדגמים מהזרם המרכזי, בעיקר משפחתיות היברידיות, מכוניות בנזין קומפקטיות ורכבי פנאי בנזין.

בנוסף, בעקבות המלחמה העניק משרד התחבורה ליבואנים ארכה של שלושה חודשים למכור כלי רכב חדשים שיוצרו לפני יותר מ־12 חודשים מבלי שיצטרכו לרשום אותם על שמם ו"לאבד יד". ארכה זו אף עשויה להתארך לשלושה חודשים נוספים. המשמעות היא שגם יבואנים עם מלאי רכב גדול, שחלקו נמצא בישראל קרוב לשנה, יכולים "לשבת עליו" עוד כמה חודשים מבלי לאבד ערך. לפיכך 100 אלף כלי רכב חדשים שנמצאים במלאי היבואנים לא בהכרח שוללים העלאת מחירים בתחילת 2024, אלא רק יעודדו מבצעי חיסול־מלאי נקודתיים.

צד הביקוש: הלקוחות לא נרתעים

ההיגיון אומר שההאטה הכללית במשק, לצד גיוס המילואים הנרחב והמתמשך, יביאו לירידה בביקוש לכלי רכב חדשים, שתימשך לתוך השנה הבאה ותגדיל את הלחץ לירידת מחירים. חודש אוקטובר אכן היה חלש וסביר להניח שגם נובמבר ודצמבר יהיו דלילים במכירות. אבל באופן מפתיע, בענף הרכב מדווחים שחברות הליסינג הגדולות, שלרוב מצטיידות בעשרות אלפי כלי רכב ברבעון הראשון, ממשיכות לשדר "עסקים כרגיל". כלומר, הן מזרימות ליבואנים הזמנות משמעותיות לכלי רכב, שיסופקו בתחילת 2024 - הן רכבי בנזין והן כלי רכב חשמליים.

גם הזמנות הרכב החדש של המגזר הפרטי לא נעלמו ולפחות חלקן נובעות מצורך מוגבר בניידות אישית ויציבות מחירים בשוק היד השנייה. אמנם הריבית על מימון לרכב עדיין גבוהה והאשראי יותר סלקטיבי, אבל אם הירידה בביקוש תהיה מתונה, ספק אם היא תמנע העלאת מחירים. מנגד, האצה באינפלציה והעמקת האבטלה בהחלט יכולות לפגוע בביקוש ולמנוע העלאת מחירים.

שערי המטבע: סימנים לאופטימיות

לשערי מטבעות יבוא הרכב, בעיקר הדולר והאירו, יש השפעה מהותית על מחירי הרכב החדשים בישראל. השערים עברו טלטלה משמעותית עוד לפני המלחמה, והיחלשות השקל צברה תאוצה משמעותית באוקטובר, כאשר הדולר התייצב סביב 4.1 שקלים, והאירו נסק ל־4.3 שקלים וצפונה.

כאשר המטבעות נסקו לשיא, חלק מהיבואנים מיהרו להעלות מחירים בדגמים מסוימים אף מבלי לחכות לסוף השנה. אחרים ביטלו מבצעים והנחות, כולל לציי רכב, ובניגוד למקובל בשוק רובם עדיין מסרבים להבטיח מחירים סופיים לכלי רכב שיסופקו בתחילת 2024 - אפילו אם הלקוחות שילמו את מלוא הסכום.

אבל מאז התהפכה המגמה, בינתיים, ונכון לסוף השבוע האחרון הדולר השלים ירידה חדה של כמעט 9% מהשיא של אוקטובר, והוא נמוך כרגע אף משערו שלפני המלחמה. גם שער האירו השלים ירידה של יותר מ־5.5% מהשיא באוקטובר.

לפיכך, ייתכן בהחלט שנראה כעת גל ענק של שחרור רכב מהמכס, כאשר את רוב כלי הרכב המשוחררים יוכלו היבואנים לשווק ברבעון הראשון של 2024 מבלי להעלות את מחירי המחירון. אמנם העלויות הלוגיסטיות, כמו שינוע ואחסון, עדיין גבוהות, אבל אם השערים יתייצבו או אף ימשיכו "לסגת" לרמות נמוכות יותר, זה יהיה חסם משמעותי בפני העלאת מחירים, לפחות ברבעון הראשון.

סביר להניח שהשיפור בשערים יתגלגל ללקוחות בצורה עקיפה כדי לא לגרום לירידת ערך מואצת ללקוחות הקיימים. כלומר באמצעות מבצעים "נקודתיים" של מימון ודחיית תשלומים, שמגלמים הנחות לא מבוטלות מהמחירים. אבל כרגע אפילו בנק ישראל לא מוכן להמר מה יקרה לשער השקל בימים ובשבועות הקרובים, כך שכל המגמה יכולה להשתנות עד סוף השנה.

השורה התחתונה: העלאת מחירים לצד מבצעים

כאמור, מדובר במכלול של משתנים צולבים, שחלקם מושכים לכיוון של העלאת מחירים ואחרים בולמים אותה. לכן, למרות שנותרו רק שבועות בודדים עד סוף השנה, היבואנים ימתינו ממש עד לדקה ה־90 בטרם יפרסמו את מחירוני הרכב של 2024 בתקווה שהאופק הכלכלי והביטחוני יתבהר.

לפי הערכות, הפער בין המחירונים "הרשמיים" של תחילת השנה לבין המחירים בפועל יילך ויגדל. כלומר, מצד אחד נראה העלאת מחירים לא מבוטלת במחירונים הרשמיים, בעיקר בדגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין, שהמס עליהם יזנק בינואר, כמו גם דגמים "מבוקשים" שרמות המלאי שלהם בישראל נמוכות. אבל בו זמנית נראה בתחילת השנה גם "מבצעי הנחות" זמניים אך משמעותיים, שמטרתם לנקות מלאים. הכל עוד יכול להשתנות.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו