גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG

הספורט־סדאן החשמלית של המותג הסיני הצעיר XPENG מפתיעה עם עיצוב בוגר, טכנולוגיה עילית, שלדה נוחה וביצועים ספורטיביים ● היא לא מושלמת אבל מציעה תמורה מרשימה למחיר

XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ
XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ

בתחילת העשור הנוכחי עוד ניסו יצרני רכב סינים לייצא לאירופה כלי רכב חשמליים כמעט זהים לאלה שמשווקים בשוק הסיני. אבל הגישה הנאיבית בנוסח "מה שטוב למיליארד סינים יהיה מספיק טוב גם לאירופאים" לא צלחה את מבחן השוק. הגל השני כלל דגמים שעברו התאמה מסוימת לדרישות הקהל באירופה, אבל עדיין התבססו על מחירים נמוכים מאלה של מתחרים מערביים מקבילים. זאת כדי לפצות על נחיתות התדמית של "שחקנים חדשים מתוצרת סין".

השבוע בענף הרכב |בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

אולם הגל השלישי, שמתחיל כיום, כבר כולל מותגי פרימיום חשמליים מסין, ששואפים להתמודד מול טסלה ומותגי העילית של אירופה בלי רגשי נחיתות בזירה ההנדסית והשיווקית. חלקם מאמצים את המודל העסקי של טסלה, שכולל גיוס מיליארדי דולרים משוק ההון והשקעה מאסיבית במחקר, פיתוח וטכנולוגיית ייצור.

הנציג הראשון מהגל הזה, שנוחת בישראל, הוא המותג הצעיר XPENG, שנסחר בנאסד"ק ונמצא בעיצומה של התרחבות לפלח הפרמיום החשמלי באירופה. מכונית הדגל של המותג, ספורט סדאן החשמלית P7, ממוצבת ומתומחרת כמתחרה של טסלה 3, אולם ממדיה קרובים יותר לאלה של טסלה S עם אורך של 4.89 מ' מקצה לקצה ובסיס גלגלים באורך כ־3 מ'.

 

עיצוב חיצוני

למכונית עיצוב אווירודינמי־עתידני עם חרטום רחב ונמוך, פס תאורה דקיק לכל רוחב מכסה המנוע ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר מכוניות קופה בזכות גג קמור, שזורם לזנב בזווית חדה, וחיפויים רחבים ושריריים מעל הגלגלים האחוריים. העיצוב מסתיים בזנב דרמטי עם שמשה אחורית צרה וכמעט אופקית, שבתחתיתה כונס אוויר מורם ופס רוחבי של אורות קדמיים. המכלול כולו חלקלק, הדוק ובעיקר שונה מהמקובל, והצליח למשוך תשומת לב אפילו ברחוב הישראלי הטרוד, בעיצומה של מלחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים בסגנון מינימליסטי עם סביבה נטולת מתגים נוסח טסלה. העיצוב לא משדר פאר מוחצן אלא יעילות מודרנית ושקטה. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים קלילים ונעימים לעין בשילוב עור, מתכת ופלסטיק רך. יחד עם מכסה המנוע הנמוך, שממוקם מתחת לקו ההגה, וחלונות הגג המסיביים, נוצרת תחושה של ישיבה בבועת זכוכית.

המושבים הקדמיים מעוצבים היטב ותומכים בגוף תחת עומס, והם נוחים לנסיעות ארוכות. המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים ומציע מרחב רגליים בשפע, אבל המיקום הגבוה יחסית שלו מציב את ראשי הנוסעים הגבוהים בקרבת יתר לגג הקמור. זה לא נורא בחורף האירופי, אבל עלול להיות בעייתי בקיץ הישראלי, שבו חלונות גג כאלה נוטים להתלהט. כדאי היה לצייד אותם בווילון בידוד כלשהו.

תא המטען רחב אבל די רדוד, ללא מדף אחסון מתחת לרצפתו, והוא יכול להכיל כ־440 ליטר. הנפח שימושי מספיק עבור מטען משפחתי וכמה מזוודות, אבל קטן מהמקובל בכלי רכב באורך כזה. תא הנוסעים עצמו כולל כמות מכובדת של חללי אחסון שימושיים עבור חפצים ניידים.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך מולטימדיה ענק בגודל כ־15 אינץ' ואף שאין לו עיצוב דקיק ונטול מסגרת, הוא אחד המתקדמים מסוגו שבהם נתקלנו עד היום. התצוגה שלו חדה, התפריטים מופיעים ללא השהייה, הסמלים גדולים ומאורגנים היטב וחווית המולטימדיה כוללת סטרימינג של וידיאו ואודיו ברמה של מחשב ביתי מהיר. למרבה הצער, לנהג אין שליטה פיזית מינימלית על מערכת הקול והאקלים, אבל כפיצוי מקבלים את אחת ממערכות הזיהוי הקולי (באנגלית) היעילות ביותר בשוק. לצד מסך המולטימדיה יש מסך נפרד בגודל מכובד על תקן לוח מחוונים, שמציג גרפיקה ברורה ונאה.

האבזור בדגם "פרפורמנס" שבו נסענו די מקיף וכולל מערכת קול עם איכות סאונד מקצועית, ריפוד עור איכותי, מושבים קדמיים חשמליים מחוממים ואפילו סגירת ואקום לדלתות. מנגד בולטת בהיעדרה שליטה נפרדת על העוצמה והטמפרטורה של פתחי המיזוג האחוריים הקטנים. בקיץ זו עשויה להיות בעיה לנוסעים מאחור. איכות הגימור וההרכבה סולידית ומכובדת ברמה מערבית ובידוד הרעשים מצוין. אפילו במהירויות גבוהות רק מעט רעשי רוח נכנסים לתא.

מנוע וסוללה

ה־P7 מגיע עם שתי תצורות הנעה. הבסיסית כוללת מנוע אחורי בודד בהספק 276 כ"ס, ולגרסת הביצועים שבה נסענו שני מנועים בהספק מרשים של 473 כוחות סוס ומומנט רציני של כ־77 קג"מ. אלה שווי ערך למכוניות ספורט עם מנועי טורבו בנזין עתירי נפח וצילינדרים, וכך גם נתון התאוצה - אפס ל־100 קמ"ש ב־4.1 שניות. לנהגים שאינם מורגלים מומלץ להתאמן על מצבי התכנות הרגועים יותר. במצב התכנות הספורטיבי הרכב מייצר תאוצות ברוטאליות עם כל ליטוף דוושה קל. הניגוד בין הפעולה השקטה לצבירת המהירות המסחררת מהנה, אבל דורש מהנהג בגרות כדי לא להסתבך עם החוק.

לכל הגרסאות סוללה מכובדת של כ־82 קילוואט־שעה, כשהטווח המוצהר של גרסת הבסיס הוא עד 576 ק"מ ושל גרסת הביצועים עד כ־505 ק"מ. במבחן בחורף הישראלי המתון הביצועים היו די קרובים לטווח המוצהר ואפשר להגיע לכ־450 ק"מ ריאליים. סביר שבקיץ הלוהט, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח בפועל יהיה נמוך ב־20%-30% מהמוצהר. היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר חזקה ויעילה למיחזור האנרגיה בבלימה. הטעינה תומכת בקצב של עד 175 קילוואט, פחות מטסלה אבל מעל הממוצע.

על הכביש

השלדה מודרנית ומתקדמת עם יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות, העברה חלקה של הכוח לגלגלים ותחושת ביטחון על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית. בידוד הזעזועים הוא מהטובים בפלח, הישג מרשים עבור רכב נטול מתלי אוויר, שניצב על צמיגי ביצועים בעלי חתך נמוך. חבל שההיגוי לא חד ומדויק מספיק, אפילו בתכנות הספורטיבי. חבילת הבטיחות מקיפה ומתקדמת אם כי הסיוע להיגוי טורדני במיוחד.

מחיר

דגם הפרפורמנס עם אבזור תקני מקיף, עולה 267 אלף שקל, תמחור אטרקטיבי לרכב עם ממדים וביצועים כאלה, שחותך בעשרות אלפי שקלים מחירים של מתחרים סינים, שלא לדבר על המערביים. מי שלא זקוק לריגושי הכוח וביצועי הדגם הבכיר יחסוך כמעט 50 אלף שקל ברכישת הדגם החד־מנועי, שמציב יחס מרשים של ממדים ומפרט למחיר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

NIO ET5

344 אלף שקל עולה הספורט־סדאן של מותג הפרמיום הסיני NIO. יש לה שני מנועים בהספק 489 כ"ס ועם סוללה של 75 קילוואט הטווח הוא עד 450 ק"מ.

NIO ET5 / צילום: יח''צ

BYD SEAL 4WD

לספורט־סדאן החדשה של BYD גרסה כפולת מנועים המייצרת 530 כ"ס, ועם סוללה של 82 קילוואט משיגה טווח של עד 520 ק"מ. באירופה היא זולה מה־P7.

BYD SEAL  4WD / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם