גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן שצה"ל יזוז מביצי הזהב הנדל"ניות שהוא דוגר עליהן

במסגרת החשיבה מחדש שתידרש ביום שאחרי המלחמה, חובה יהיה להאיץ סוף סוף את פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ ● כך, מי שצריך את מלוא כובד התקציב, יכול לספק חלק לא מבוטל ממנו

שלישות רמת גן. הפינוי לא התחיל / צילום: תמר מצפי
שלישות רמת גן. הפינוי לא התחיל / צילום: תמר מצפי

כשמחפשים כסף מתחת לרצפה, נוכח אימת הגירעון בקופת המדינה ומול ההוצאות האדירות במלחמה ובעקבותיה, וכשברור לכולם שמערכת הביטחון תהיה במוקד תשומת הלב התקציבית ובכלל בחודשים ובשנים הקרובות, מוכרחים לשקול "לאחד כתובות". להבין שהצבא, שצריך את הכסף, יכול גם לספק חלק לא מבוטל ממנו. לא רק בגלל התעשיות הביטחוניות, שמשגשגות נוכח מפגן היכולת המבצעית של המערכות ההתקפיות וההגנתיות ועל רקע ההפנמה של מדינות המערב (ולא רק הן) עד כמה הסכנות הצבאיות אורבות בפתח, אלא גם בגלל עובדה פשוטה - שהן דוגרות על ביצי זהב נדל"ניות.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | משרד הביטחון בעסקת ענק והמבוכה של טורקיה
ממלזיה ועד סומליה: נתיב הסחר הסודי של מדינות עוינות עם ישראל

מערכת שלא תימדד ביחס בין הוצאה להכנסה

כבר בשנת 1993, לפני יותר מ־30 שנה, קיבלה הממשלה החלטה בנושא "פינוי מחנות צבא ושטחי אש מאזורי ביקוש". אבל הצבא שלנו אף פעם לא היה לחוץ על הצגת הכנסות, במערכת שלא תימדד אף פעם ביחס בין הוצאה להכנסה.

רק במרץ האחרון פורסם דו"ח מבקר המדינה, שהראה שאפילו הפעימות הראשונות לפינוי בסיסי צה"ל מהמרכז מתקדמות לאט מדי. שבע שנים וחצי לאחר החתימה על ההסכם האחרון מול צה"ל (שוה"ם 3) פינתה מערכת הביטחון 5,323 דונם בלבד - 65% מהשטח שהיא התחייבה לפנות במסגרת הסיכום. במחנה השלישות ברמת גן כלל לא החל הפינוי המובטח. מחנות תל השומר וצריפין פונו רק באופן חלקי, ויש בהם "איים" צבאיים שלא מאפשרים תכנון רציף ושפוגעים בערך הקרקעות שכן שווקו לבנייה. וחשוב מכך - גם לאחר השלמת התוכנית הראשונה במלואה, יישארו במרכז הארץ 25 מחנות, על שטח כולל של 60 אלף דונם. תכפילו את השטח הזה בצפיפות מומלצת של 8-10 דירות לדונם במרכז הארץ, ותבינו את גודל הפוטנציאל - בדירות ובהכנסות לקופת המדינה. רק על אותם 8,200 דונם בתוכנית הקיימת, כתבו במבקר המדינה כי "בהתבסס על אומדנים גולמיים שהעבירה רשות מקרקעי ישראל, אומדני שווי הקרקעות במחנות מסתכם ב־78.6 מיליארד שקל". סגרנו שליש מעלות המלחמה.

בצה"ל ובמערכת הביטחון ככל הנראה מבינים שמדובר בשעת רצון. מבינים, אבל מעדיפים לעת עתה לשמור את הקלפים קרוב לחזה, לקראת המו"מ הקשוח עם בכירי האוצר. בחדרים סגורים, הם ככל הנראה שוקלים להאיץ את פינוי המחנות מהמרכז דרומה, לאחר מריחה של עשרות שנים. בכל מקרה, קל זה לא יהיה. בין השאר בגלל מצוקת התשתיות ומגבלות כוח האדם שיכול לתכנן ולבצע את המעבר. כבר היום, בשוק הפרטי מגלגלים פרויקטים בכ־30 מיליארד שקל עבור צה"ל. כבר היום, הוויכוחים של הצבא עם שיכון ובינוי למשל, חברה פרטית שמקימה כמה בסיסים, מגלמים סוגיה מורכבת ולא פשוטה.

 

עמימות תמיד היתה אהובה על הצבא

אבל הדוגמא הקלאסית לגישת "למה לדחות למחר, מה שאפשר לדחות למחרתיים" היא הקריה בתל אביב. הסטטוס הרשמי של המחנה הענק בכניסה לעיר, היושב על 166 דונם, הוא לפי צה"ל (כפי שמופיע בדו"ח מבקר המדינה) "בעל פוטנציאל לפינוי, הצהרה בלבד". עמימות תמיד היתה אהובה על הצבא שלנו.

כבר בשנת 2015 ערכה עיריית ת"א תחרות אדריכלים לתכנון 32 דונם בפינת רחובות קפלן ובגין. ההצעה שזכתה הייתה של המשרדים קימל־אשכולות ומנעד, שהציעה מספר מגדלים מעורבי שימושים בני 60 קומות - מסחר, בתי ספר, מאות דירות, משרדים ובתי מלון. לא רחוק משם, במפגש דרך בגין עם שאול המלך, אושרה בקיץ 2016 תוכנית "קרן הקריה" על שטח של 38 דונם, שכללה בין השאר מגדל בן 80 קומות.

אבל בצבא כמובן לקחו את הזמן. גם עם אותן נגיסות קטנטנות, ובוודאי עם התוכנית "הגדולה" להעתקת כל הקריה. לפי הערכות הצבא, שטח קרן הקריה יפונה רק באוגוסט 2025. הרצועה על קפלן לא כלולה מבחינתם כרגע באף הסכם, "והיא תחכה כנראה להסכם המלא של פינוי כל הקריה".

ובמסגרת החשיבה מחדש שתידרש מכולנו ביום שאחרי, חובה יהיה להאיץ סוף סוף את פינוי מחנות צה"ל, ודאי מלב תל אביב. גם בגלל הכסף, גם בגלל המסר, גם בגלל שיקולי הביטחון. העובדה שמחנות רבים נמצאים בלב אוכלוסייה אזרחית צפופה, לא ממש תורמת הסברתית למי שתוקף את הצד השני שמשתמש באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי.

לפני 20 שנה, לאחר פיגועי 11 בספטמבר, החליט הרמטכ"ל דן חלוץ לגנוז תוכנית למגדל של 40 קומות בבסיס והחליף אותה בשניים בני 18 קומות. במקום לצאת מאזור הביקוש, הוא פשוט בנה יותר נמוך. שטח לא היה חסר לו. עכשיו הגיע העת להיפרד, למכור את הקרקע ולעבור דרומה.

כוכבי השבוע

מצוין: הדיון על מוסך המטרו סופי בהחלט

דחיית החלופות בנוגע למיקום העתידי של המוסך הראשי של המטרו, ה"דיפו של השרון" בכפר סבא, היא בשורה נהדרת. ולא בגלל שאי אפשר למצוא מקום טוב יותר מזה הנוכחי. חוקרת ההתנגדויות, עו"ד תלמה דוכן, המליצה במפורש להעביר את המוסך של הרכבת לדרום טירה, בעיקר מסיבות תכנוניות ותחבורתיות. אבל די. לעולם הרי אפשר לדייק עוד טיפה, ולמצוא מקום אופטימלי יותר וזווית נכונה יותר - לכל קו, לכל תחנה, ולכל מוסך.

צריך להזכיר שגם ככה המטרו - הפרויקט הגרנדיוזי ביותר מאז הקמת המדינה - עדיין נשען על כרעי תרנגולת. אפילו חוק המטרו לא מצליח לעבור בכנסת. ולכן, החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות לנעוץ השבוע את מיקום הדיפו המקורי בקו הארוך ביותר - זה שכולל 76 ק"מ, 56 תחנות תת קרקעיות ו־14 רשויות מקומיות מכפר סבא ורעננה בצפון ועד לוד ורחובות בדרום, חשובה מעין כמותה. ודאי למי שעדיין מנסים להאמין שיזכו לנסוע במטרו.

בלתי מספיק: הפסקת החשמל שהייתה רק קדימון

ביום שני השבוע נותקו 150 אלף ישראלים מרשת החשמל. זאת, חצי שנה בלבד מאז יוני 2023, כאשר 300 אלף בתי אב נותקו מרשת החשמל בערב שבת. השבוע בחברת החשמל הזדרזו להפריך חששות ושמועות בנוגע למתקפת סייבר זדונית ומתוחכמת, בעיצומה של מלחמה ולאחר שכמה שעות קודם לכן פורסם כי חוסל בכיר איראני על אדמת סוריה.

בחברה הרגיעו שמדובר בסך הכל בקריסה של כמה יחידות ייצור בתחנות הכוח אורות רבין ואשכול. ואנחנו קיבלנו בסך הכל תזכורת נוספת למצבו העדין של משק החשמל בישראל, שמשווע לעוד תחנות כוח. במדינה שבה האוכלוסייה מכפילה עצמה כל 3-4 עשורים, שצריכת החשמל שלה צומחת בקצב גבוה בהרבה (תחשבו על הביקוש של הרכבים החשמליים, למשל), ושאינספור עורכי דין או סתם תושבים מודאגים מעכבים כל תוכנית חדשה - ההפסקות הללו הן רק קדימון למה שמחכה לנו.

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה