גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים ב־2024?

ענף הרכב הישראלי פותח את 2024 בסביבה תחרותית צפופה, כאשר שליש מהמותגים שמתחרים על פלח המחירים המרכזי הצטרפו בשלוש השנים האחרונות ● האם מלחמת המחירים תתרחב בצל עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים, ומי המרוויחים הגדולים מהמצב, בינתיים

כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן
כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן

בינואר 2020 התחרו בשוק הרכב הישראלי כ־40 מותגי רכב שונים בטווח המחיר שנע בין 100 אלף שקל ועד 350 אלף שקל. בינואר 2024 עומד מספרם של המותגים המתחרים על קרוב ל־60 ומתוכם נוספו ארבעה חדשים רק ברבעון האחרון של 2023. אליהם צפויים להצטרף ברבעון הראשון של 2024 לפחות עוד שלושה מותגים שלחלקם כבר יש מלאים בישראל. רק לשם השוואה: בכל העשור הקודם נוספו לשוק הרכב הישראלי שלושה מותגים חדשים.

מבחן דרכים | הרכב הזה עולה 1.35 מיליון שקל, ואת קהל היעד זה ממש לא מרתיע
ישראל בולטת בהיקפי המכוניות שמגיעות מסין, והג'יפ החדש שנחת בארץ

צפיפות תחרותית כזו היא חסר תקדים בשווקי רכב מערביים מפותחים ובוודאי בשווקים קטנים יחסית כמו השוק הישראלי, שבשנים האחרונות הצמיחה שלו הייתה מוגבלת. חלק מהמותגים הללו הם אמנם מותגי־נישה - כלומר, מיוצגים בישראל על ידי דגם אחד או שניים, מוגבלים לשיווק של עד 400 יחידות בשנה ולחלקם אף אין תקינה אירופאית.

אבל לכולם יש תוכניות להרחיב בעתיד את נוכחותם בישראל. בהערת אגב נציין שכמעט כל מותגי הרכב החדשים שנוספו הם מותגים סיניים, שנוהרים לכאן בעקבות ההצלחה חסרת התקדים של יצוא הרכב הסיני לישראל.

כך או כך התוצאה היא "מהומה" תחרותית, שיש ויהיו לה השלכות בתחומים רבים של שוק הרכב החדש והמשומש. לא מן הנמנע גם שנראה תהליך של "ברירה טבעית", שבסופו ייעלמו לא מעט מותגים מהשוק או יחליפו יבואן.

שנת 2024: סימנים ראשונים למלחמת מחירים

חוקי התחרות החופשית קובעים שככל שגדל היצע המוצרים בשוק שצמיחתו מוגבלת, נוצר לחץ לירידת מחירים. הצמיחה בשוק הישראלי אכן מוגבלת ומתחילת העשור עמד ממוצע המכירות על כ־280 אלף כלי רכב בשנה. לפיכך, ולנוכח הגידול המהיר במספר המותגים ניתן היה לצפות ללחץ לירידת מחירים.

אלא שהשנים האחרונות התאפיינו דווקא בתהליך עקבי של זחילת מחירים כלפי מעלה, בעיקר בגלל סיבות חיצוניות. רוב המותגים החדשים מתחרים בפלחי הרכב החשמלי והפלאג־אין, שהושפעו מהעלייה המשמעותית במס הקניה. בנוסף התאפיינו השנתיים האחרונות בשיבושים תעשיתיים שגרמו למחסור באספקה ותרמו לעליית מחירים.

אבל כבר אפשר להרגיש בסימנים ראשונים למלחמת מחירים, והראשונה שהחלה בה היא טסלה, שהיא השחקנית הדומיננטית בפלח כלי הרכב החשמליים שמעל 200 אלף שקל. טסלה חתכה בשנה החולפת מחירים והשיקה דגמים מוזלים, שאילצו חלק ממתחרותיה ליישר קו וכמעט הוציאו מותגים מתחרים מהשוק. הדוגמה הבולטת ביותר היא פולסטאר, שלא הצליחה לתת מענה תחרותי להורדת המחיר של טסלה ומכירותיה דעכו.

בתחילת 2024 כבר אפשר לראות סימנים נוספים למלחמת מחירים ואלה מגיעים ממותגי רכב חדשים, שחייבים לבסס חדירה ראשונית בשוק מאוד צפוף ולהצדיק את ההשקעה של היבואנים. הדרך היעילה והמהירה ביותר להשיג זאת היא "לשבור" את סף המחיר הקיים בפלח.

הדוגמה הבולטת היא תמחור החדירה האגרסיבי של מותג הפרמיום החשמלי XPENG, ששני הדגמים הראשונים שלו "שברו" את סף המחיר של טסלה 3 ושל טסלה Y. על הדרך משכו הדגמים של המותג את השטיח גם מתחת לכמה וכמה מותגים סיניים אחרים, שלא יכולים להתיישר עם רף התמחור החדש.

תופעה דומה בולטת בתמחור של המותג החשמלי "סמארט", שמיוצר בסין, והציב מחירי חדירה של 180־210 אלף שקלים לדגמים עם מפרט גבוה. התמחור הזה טרפד את מהלך החדירה של הקרוס־אובר החשמלי החדש מבית וולבו, שמבוסס על אותה פלטפורמה. השבוע יצטרף למלחמת המחירים גם המותג זיקר, שיציע בישראל קרוס אובר חשמלי, על אותה פלטפורמה, גם הוא עם מחירי חדירה אגרסיביים.

מעניין לציין, שדווקא טסלה, "חלוצת מלחמת המחירים", מוצאת את עצמה בתחילת השנה בנחיתות תחרותית לאחר התייקרות חדה בעקבות העלאת מס הקניה. אבל סביר להניח שזה רק זמני ובקרוב נראה חיתוכי מחיר לא מבוטלים, כמו בשנה שעברה.

השאלה הגדולה היא האם, ומתי, נראה התחלה של מלחמת מחירים גם בין שלושת המותגים שמובילים את המכירות בפלח רכב החשמליים "העממיים", שמתחת ל־170 אלף שקל ומחזיקים ביותר ממחצית מהמכירות בכל הפלח. סימנים ראשונים לכך ראינו בהורדת מחירים בדגמים החשמליים של MG, אך עדיין לא נרשמו צעדי נגד.

אפשר לצפות בהמשך גם ל"תמחור מגננה" של דגמי בנזין והייבריד, שהם כרגע המפסידים העיקריים בנתח השוק כתוצאה מהעלייה המהירה בכוחם של כלי הרכב החשמליים. בינתיים לרכבי הבנזין יש עדיין קהל נאמן בישראל, אבל התהליך כמעט בלתי נמנע.

שוק היד השנייה: מעגל קסמים של ירידת ערך

רבים ממותגי הרכב החדשים שהצטרפו לתחרות בשוק הרכב הישראלי בשנתיים שלוש האחרונות עדיין לא עברו את "מבחן שוק היד השנייה". הכלל הידוע הוא, שלקוחות רכבי היד השנייה בישראל נוטים להתקבץ סביב מותגים "מבוקשים" ואילו מותגים צעירים, שטרם נמכרו בישראל בכמויות משמעותיות ואין מידע לגבי אמינותם, נענשים בביקוש נמוך שמתורגם ישירות לירידת ערך מואצת. זו מצידה מתורגמת לירידה בביקוש לכלי רכב חדשים של אותו מותג - וחוזר חלילה.

חלק מהלקוחות של המותגים החדשים בישראל, שרוצים להחליף כיום את רכבם אחרי שנה או שנתיים, כבר מתחילים לחוות תופעה של ירידת ערך מואצת, ואחרים עתידים להיתקל בה לאורך הדרך. במיוחד אם המותג "שלהם" גם חווה קיפאון בשוק הרכב החדש.

היבואנים של אותם מותגים מנסים למתן את ירידת הערך באמצעות הצעת עסקאות טרייד אין לכלי הרכב המשומשים "שלהם" או "ליסינג פרטי", שמחזירה את הרכב ליבואן בתום התקופה. זוהי שיטת יקרה מאוד, ולעיתים גם הפסדית, אולם מותג רכב חדש שרוצה לשמור על המשכיות, חייב לדאוג לשוק היד השנייה שלו.

המרוויח הגדול: ענף הפרסום מחזיק קמפיינים רבים בצנרת

עד שההשקעה במותגים החדשים תתחיל להניב פירות, המרוויח העיקרי מה"צונאמי" הוא ענף הפרסום. שוק פרסום הרכב בישראל חווה ירידה משמעותית מאוד בשנתיים האחרונות בשל המחסור באספקה, שיצר עודפי ביקוש ו"שוק של מוכרים". התוצאה הייתה השקעה מזערית בפרסום למשיכת לקוחות חדשים וטיפוח מותגים.

אולם כבר בשנה שעברה התחלנו לראות קמפיינים של מיליוני שקלים להחדרת מותגי רכב חדשים, לעיתים ללא כל פרופורציה לפוטנציאל המכירות של המותג. גורם בכיר בענף הפרסום מעריך כי בצנרת כבר נמצאים קמפיינים להחדרת מותגים חדשים בהיקף מצטבר של יותר מ־15 מיליון שקל, שכרגע מתעכבים בשל המלחמה. אחרי התבהרות המצב אפשר לצפות ל"רעש" פרסומי מאסיבי, שחיוני כדי ליצור נוכחות למותגים חדשים בתוך הסביבה התחרותית הסופר־צפופה. "בוננזה" דומה כבר חווה כיום תחום הנדל"ן המסחרי של אולמות תצוגה לרכב, בעיקר במרכז, שגם בו הביקוש של היבואנים עולה על ההיצע.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית