גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

55 דירות חדשות בר"ג הושכרו למפוני העוטף; אז מדוע יש מרוויחים ומפסידים בסיפור?

הדירות הושכרו למפוני קיבוץ סופה באמצעות חברת עמידר – ולכן דרשו מתווה מס שונה מזה הנהוג במגזר הפרטי ● התוצאה: חלק מבעלי הדירות משלמים יותר מס על השכירות החודשית, ואחרים דווקא הרבה פחות

הפרויקט החדש בקריית קריניצי במזרח העיר שבו ניתנו דירות למפוני קיבוץ סופה / צילום: טלי בוגדנובסקי
הפרויקט החדש בקריית קריניצי במזרח העיר שבו ניתנו דירות למפוני קיבוץ סופה / צילום: טלי בוגדנובסקי

כ־55 בעלי דירות ברמת גן, שהעמידו את דירותיהם החדשות לטובת מפוני קיבוץ סופה בפרויקט חדש בעיר, גילו כי הדרך עד לקבלת שכר הדירה המובטח לא קצרה כפי שחשבו - ומכניסה אותם אל נבכי הבירוקרטיה הישראלית הידועה. אותה בירוקרטיה אף יצרה תמונה שבעלי הדירות כנראה לא לקחו בחשבון: היא הותירה חלק מהם כמפסידים - וחלק כמרוויחים. 

תקרת הפטור ממס להשכרת דירה עודכנה, וזה המסלול החדש שכדאי להכיר 
"בכל המקרים עד כה היה ניסיון לא מוצלח": מפוני העוטף עוברים לקראווילות. כך זה יעבוד

הכסף עוכב כמעט שלושה שבועות

בעלי הדירות בפרויקט החדש בקריית קריניצי במזרח העיר קיבלו את המפתח לדירותיהם החדשות בתקופה האחרונה. חלק מאותם בעלים זכו בהן ורכשו אותן במסגרת תוכנית ההנחות הממשלתית "מחיר למשתכן", ואחרים רכשו אותן בשוק הפרטי. כאשר שמעו אותם בעלי דירות על יוזמה להשכרת דירותיהם למפוני קיבוץ סופה שבעוטף עזה, הם הסכימו לכך במהרה - גם משום שכך מובטחת להם שכירות לתקופה של כמה חודשים קדימה, ללא צורך לחפש שוכרים ולהיכנס למשא ומתן מולם, בשוק בעייתי כפי שאנחנו חווים כאן בחודשים האחרונים.

בתחילה ההתארגנות הייתה פרטית, ובשלב מסוים נכנסה לתמונה החברה הממשלתית עמידר, אשר בחודש שעבר קיבלה מהמדינה מנדט לעסוק גם בניהול הפרויקטים לשיכון מפוני עוטף עזה במגורי קבע זמניים. הדירות הועמדו לרשות מפוני קיבוץ סופה עוד לפני סוף החודש שעבר (בחלק מהמקרים עוד טרם חתימת החוזה הרשמי), ובחוזה מול חברת עמידר צוין מפורשת כי "דמי השכירות ישולמו בתשלומים חודשיים שווים ורצופים, בהעברה בנקאית שתבוצע ב־1 לכל חודש קלנדרי, לחשבון המשכיר".

למרות זאת, במשך ימים ארוכים דמי השכירות לא נכנסו לחשבונותיהם של אף אחד מהמשכירים - בעוד הדירות כבר עומדות מושכרות בפועל. דמי השכירות בדירות, בנות שלושה עד שישה חדרים, נעים בין 6,000 ל־8,000 שקל לדירה.

"מדובר בדירה חדשה, שמאוד שמחתי שיש לי אפשרות להשכיר למפונים באופן מיידי, ומבחינתי ידעתי שיש לי ראש שקט ברגע שחתמתי על החוזה", אומרת אחת מבעלי הדירות, שבמקביל למשכנתה על הדירה ברמת גן, שוכרת דירה בעצמה. "לפני כניסתם של המפונים עזרתי לרהט את הדירה ולסדר אותה עבורם, והיא מושכרת בפועל מ־24 בדצמבר. בכל זאת הכסף התעכב, ובמשך ימים לא הבנו מדוע. בסך־הכול רציתי לעשות מעשה טוב: אם הייתי משכירה את הדירה באופן פרטי, כל העיכוב הזה היה נמנע, והייתי מקבלת את הכסף מיד".

לאחר פניית גלובס, הכסף הועבר לבעלי הדירות - כשבועיים וחצי לאחר התאריך שנקבע בחוזה, ונראה כי מעתה יעבור בצורה שוטפת, בכל חודש ביומו הראשון. הסיבה לעיכוב, מתברר, היא עניינים הקשורים במיסוי, וכאן העלילה מתחילה דווקא להסתבך.

שלוש מילים שעושות את ההבדל: ניכוי מס במקור

מבירור שערך גלובס בעניין עולה כי מאחר שעמידר היא חברה ממשלתית, אשר מחויבת לנכות מס מתשלומים שהיא מעבירה (מה שנקרא גם ניכוי מס במקור - מעין מס הכנסה שנגבה בעסקאות בין חברות וגופים עסקיים - י"נ), לכאורה היא אמורה לנכות 35% מהתשלום המגיע למשכירים - כלומר מאות רבות של שקלים שייגרעו מתשלום שכר הדירה שאמורים המשכירים לקבל.

כדי למנוע זאת גיבשה עמידר, לצד משרד הבינוי והשיכון ומינהלת תקומה, מתווה מיוחד מול רשות המסים, וזו הסיבה לעיכוב בתשלום הראשון.

גורם המעורה בפרטים מסביר כי ההתנהלות של עמידר מול אנשים פרטיים, והתשלום להם, הם חדשים עבורה - שכן באופן שוטף היא מתנהלת רק מול ספקים וחברות, ולכן עניין זה לא היה ידוע מראש. "מדובר בהתנהלות חדשה לכולם; אף אחד לא צפה את 7 באוקטובר ואת מה שיקרה לאחריו", הוא אומר. "סוגיות מיסוי אחרות הקשורות בהעמדת דירות למפונים נחזו מראש וזכו למענה מעמידר וממשרד הבינוי והשיכון, אבל עניין ניכוי המס במקור עלה רק במועד התשלום, ב־1 בחודש - ולכן נוצר העיכוב המדובר. גיבשנו את המתווה מול רשות המסים במהירות רבה, והעברנו את התשלום לחשבונות בעלי הדירות במהירות הרבה ביותר".

המתווה שגיבשו כלל הגורמים הרלוונטיים קובע כי על אף שעמידר אמורה, "על הנייר", לנכות 35% מס מהתשלום למשכירים, היא תגבה בפועל רק 10%. אלא שמבדיקת גלובס עולה כי המתווה הזה יוצר מצב שבו חלק מהמשכירים - אלה ששכר הדירה שלהם הוא בטווח הנמוך יותר - משלמים יותר מס בהשוואה להשכרה בשוק הפרטי, וחלק דווקא נהנים מתשלום מס נמוך יותר.

הבדלים של מאות שקלים בחודש

מה הגורם לשוני בתשלום המס? החוק בישראל קובע כי שכר דירה פטור ממס עד לתקרה מסוימת. התקרה הזו עומדת כעת על 5,654 שקל (עודכנה כלפי מעלה עם כניסתה של השנה החדשה, כפי שדיווחנו כאן לפני ימים ספורים). אם המשכירים בבניין ברמת גן היו מציעים את הדירה בשוק החופשי, היה עליהם לשלם מס על הסכום העולה על תקרת הפטור ממס על שכר דירה - אך במסגרת המתווה שגיבשו עמידר, משרד הבינוי והשיכון ומינהלת תקומה מול רשות המסים, עליהם לשלם 10% מס על כל תשלום שכר הדירה החודשי.

המצב הזה גורם לכך שבעלי דירות ששכר הדירה בהן נקבע על 6,000 שקל, משלמים כעת 600 שקל מס בחודש, ואילו אם היו משכירים את דירתם בשוק החופשי, הם היו משלמים כ־215 שקל בלבד; בעלי דירות ששכר הדירה בהן הוא 6,500 שקל משלמים 650 שקל מס, ובשוק החופשי היו משלמים כ־524.5 שקל.

דווקא בעלי הדירות היקרות יותר, ישלמו פחות כעת: על שכר דירה של 7,000 שקל, ישלמו אותם בעלי דירות 700 שקל מס בחודש, במקום 835 שקל במסלול הרגיל; ועל שכר דירה של 8,000 שקל בחודש, ישלמו 800 שקל, במקום כ־1,450 במסלול הרגיל.

כאן יש לסייג ולומר כמה דברים: ראשית, כל מי שפטור מתשלום מס על שכר הדירה, מסיבות כאלה ואחרות - עניין זה אינו רלוונטי עבורו; שנית, כל שוכר דירה בשוק החופשי רשאי לבחור לשלם 10% מס על כל שכר הדירה, במקום לשלם מס רק על החלק שמעל תקרת הפטור - ממש כמו במסלול שגובש במקרה של משכירי הדירות ברמת גן; שלישית, מי שמשכיר דירה ובו־זמנית גם שוכר דירה אחרת, יכול לנכות מהכנסות ההשכרה דמי השכירות שהוא משלם בעצמו, וכך ליהנות ברוב המקרים מפטור מלא על שכר הדירה שהוא מקבל. כדי לעשות זאת, עליו לפנות כמובן לרשות המסים כדי שתכיר בכך.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "לשם ייעול ההליך הבירוקרטי ומתן שירות מיטבי למשכירי הדירות, משרד הבינוי והשיכון, עמידר ומינהלת תקומה פעלו בימים האחרונים מול רשות המסים ליצירת מתווה מסודר עבור המשכירים, כך שינוכה אחוז המס הנמוך ביותר על־פי חוק, למשך כל תקופת ההשכרה. במקביל, נציגי עמידר יצרו קשר עם המשכירים והסבירו על ההליך הנדרש על־מנת לקבל זיכוי למי שזכאי לו על־פי חוק, והזיכוי יועבר בהתאם.

"חשוב לציין כי ניכוי מס הוא חובה חוקית, וזאת אם לא מוצג פטור על־ידי מקבל התשלום. נדגיש כי מול עינינו עומדת הדאגה לרווחת תושבי העוטף, ולצד זאת הכרת־התודה וחובת התשלום בהקדם למשכירים".

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה