גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אגד ודן התנגדו לעצירת הדיבידנדים והן לא יקבלו מהמדינה פיצויים בגין המלחמה

לגלובס נודע שמפעילות האוטובוסים הגיעו להסכם פיצויים עם המדינה על אובדן ההכנסות מדילול קווים עקב המלחמה ● כדי שהסיוע שעומד על 100 מיליון שקל לא ישמש לרווחים, הוא הותנה בהשתתפות בעלי החברות ובאי חלוקת דיבידנדים עד סוף השנה ● אגד ודן סירבו לתנאים

תחנה מרכזית קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין
תחנה מרכזית קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

לאחר משא ומתן מול משרדי התחבורה והאוצר, הושק מתווה פיצויים ייחודי למפעילות התחבורה הציבורית בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הסכם הסיוע עומד על סך של 100 מיליון שקל, והוא כולל לראשונה תנאי של הזרמת הון בעלים לחברות ואיסור על משיכת דיבידנדים בשנת 2024. "נגמרה החגיגה, לא יתכן שחברות יצהירו על רווחים בפני המשקיעים, וכל הסיכונים יפלו רק על המדינה", אמר לגלובס גורם בענף. על ההסכם חתמו מרבית החברות הפרטיות שמפעילות את התחבורה הציבורית ואחראיות על כמחצית השוק בין השאר: מטרופולין, קווים וסופרבוס.

במשרדי הממשלה בוחנים להטיל מס חדש על רכבים חשמליים. אלה הפרטים
עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה

עד לתחילת שנות ה־2000 מפעילות התחבורה הציבורית כללו רק את אגד ודן, אך בעקבות הרפורמה בענף והניסיון לפתוח אותו לתחרות נוספו חברות רבות, עד שכיום פועלות 26 חברות המפעילות 13 אלף אוטובוסים. חברות אלו לא זכאיות להיכלל במתווה הממשלתי שכן מחזור עסקאותיהן גדול יותר מהתקרה שנקבעה (400 מיליון שקלים בשנה), ונאמד בכ־10 מיליארד שקל.

 

הכנסותיהן מהמדינה ניתנות על פי נסועה - כלומר הקילומטרים שהאוטובוסים נוסעים בהתאם למפות הפעילות שהוגדרו על ידי משרד התחבורה. בעקבות המלחמה, מפות אלו צומצמו בחודש אוקטובר באופן שאינו אחיד אבל בממוצע של כ־25%. כתוצאה מכך, הכנסותיהן של החברות צומצמו והן דרשו סיוע שמשקף את האובדן. במשרדי הממשלה הדרישות התקבלו בצינה, שכן המתווה הכללי לעסקים כולל רק סיוע תזרימי. הובהר לחברות שהן חשובות לתפקוד המשק, אבל לא יותר מכלל העסקים שנפגעו בעקבות המלחמה.

שינוי כללי המשחק

הקשיחות הממשלתית התקבלה בהפתעה בענף, והיא מיוחסת, כך על פי גורמים הבקיאים במשא ומתן שהתנהל, גם למצוקה התקציבית שכופה המלחמה שעלותה נאמדת בכ־190 מיליארד שקלים ובאובדן הכנסות משמעותי, וגם בשאיפה של משרדי הממשלה לשנות את כללי המשחק מול החברות. זאת לנוכח העובדה שהחברות הציבוריות המדווחות לבורסה, מציינות כי מדובר בתחום יציב ורווחי כשהתמודדות עם שינויים מהותיים בו היא תמיד בשיתוף פעולה עם הממשלה.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאז שהשרה מירי רגב מינתה את עידן מועלם לעמוד בראשה, הקשיחה עמדות כלפי החברות, בצעד שהפליא רבים בענף ובמטרה לשתף את החברות לא רק בהכנסות, אלא גם בסיכונים. "לא מדובר בקבלני ביצוע, אלא בחברות עסקיות שמתמודדות במכרזים וכשם שהן מרוויחות, ורצוי שימשיכו להרוויח, כך גם יש סיכונים בענף שהמדינה לא צריכה לשאת", אמר אחד מהגורמים לגלובס. יש לציין, החברות האלו מתמודדות על מכרזים ומנוקדות בעיקר לפי מחיר משתלם, ובאופן שמתמרץ מרוץ לתחתית ופגיעה בשירות.

על כן, המתווה שסוכם בסופו של דבר ושנחשף כאן כולל רק השתתפות בחלק היחסי שנפגע מתוך ההוצאות הקבועות, כמו שכר נהגים, שכירות למסופי אוטובוסים וכדומה, החל מהשבעה באוקטובר ובמשך אותו חודש כאשר פעילות האוטובוסים צומצמה, כשהתנאי לקבלת הסיוע הוא הזרמת הון בעלים בשיעור של שליש, כשמשרד התחבורה ישלים שליש נוסף ואת השליש הנותר ישלם משרד האוצר.

תנאי נוסף שהחברות נדרשו לעמוד בו כדי לקבל את כספי הסיוע הוא איסור על משיכת דיבידנד מהשבעה באוקטובר ועד לסוף שנת 2024. התנאי הזה נולד כדי שכספי הסיוע לא ישמשו לרווחים שימשכו הבעלים בהמשך השנה, וגם כדי לאפשר להן גמישות תפעולית במקרה של התרחבות המלחמה לצפון הארץ - אז יצומצמו שוב קווי התחבורה הציבורית לנוכח הדרישה לנהגים ולאוטובוסים בצבא ומאחר שצירי תנועה צפויים להסגר. לתנאי זה סירבו בחברות אגד ודן, ולכן הן לא יקבלו פיצוי בגין מלחמת חרבות ברזל.

בתוך כך נזכיר כי קרן קיסטון ביקשה למשוך דיבידנד בסך של 550 מיליון שקלים מקופתה של אגד שאותה רכשה, ונתקלה בסירוב עיקש של המדינה מחשש לפגיעה בשירות. כעת מתנהל משא ומתן בין הצדדים, אך אם אגד תחתום בסופו של דבר על מתווה הסיוע היא לא תוכל למשוך את הדיבידנד המדובר.

"רווחיות צמודה ויציבה"

על רווחיות הענף ניתן ללמוד מהדיווחים למשקיעים. "לאורך השנים מטרופולין מספקת הכנסה תזרימית ורווחיות קבועה, צמודה ויציבה. כל זאת בענף בעל סיכוני ביקוש נמוכים ומתווי התקשרויות מוגנים", כתבו במצגת למשקיעים בקרן ג'נריישן שרכשה את מטרופולין. עוד מציינים בקרן כי "הענף מקבל גיבוי ממשלתי מלא", וכי ישנן הגנות מ"שינויים במחירי הדלק והביטוח וכן הגנה חלקית מפני עלייה בשכר נהגים".

על פי נתוני הקרן, הכנסותיה מהתחבורה הציבורית עמדו בשנת 2022 על כ־935 מיליון שקל וכ־165 מיליון שקל EBITDA (רווח לפני ריבית ומסים). כמו כן, צוין במצגת החברה כי בשנה שעברה חולק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל, ושנה קודם לכן בסך 58.5 מיליון שקל מפעילות התחבורה הציבורית בלבד. בשנת 2025, הקרן צופה הכנסות של 1.7 מיליארד שקל וכ־378 מיליון EBITDA.

תמונה מצב דומה אפשר ללמוד מפרסום של קבוצת אלקטרה, שבבעלותה חברת אלקטרה־אפיקים. החברה מדווחת כי המדינה מעניקה "סובסידיות למפעילות לרבות בקשר עם העלאת משכורות נהגים והצטיידות באוטובוסים חדשים", וכן כי במהלך תקופת הזיכיון "נהנית המפעילה מתזרימי מזומנים משמעותיים מהמדינה, שבעיקרם אינם תלויים בביקוש לשירות, שכן התשלום העיקרי מתבסס על ק"מ נסועה ולא על כמות נוסעים". ייתכן שנתונים אלו יכולים להסביר את סכום הרכישה ששילמה אלקטרה בעבור השליטה (51%) בחברת אמנון מסילות, בעלת חברת אפיקים, בעלות של 74 מיליון שקל.

מערכת יחסים מורכבת

מאז שנכנסה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה עמדות המשרד כלפי החברות השתנו. בפגישה שערכה איתן בתחילת הקדנציה שלה, הופתעו נציגי החברות כשדרשו סיוע וננזפו על ידה כשהזכירה להן שהתמודדו במכרזים ועליהן לעמוד בהם. יחד עם זאת, גם המדינה לא ממלאת את חלקה. בשנים האחרונות חלה הרעה במהירות המסחרית של האוטובוסים וזו עולה למפעילים יותר כסף, כשמשרד התחבורה מצידו לא עושה די כדי לשפר אותה. פרויקטים לסלילת נתיבים יעודיים לאוטובוסים לא עומדים בלוחות הזמנים ואכיפת אלו הקיימים רופפת. הרווחים של החברות הם אלו שהופכים את התחום כדאי. בממשלה מעוניינים מצד אחד לשמר יתרונות אלו, אבל גם לפזר את הסיכונים על החברות.

מחברת דן נמסר כי "בימים אלה דן הציגה לממשלה את המשמעויות של נזקי המלחמה והפגיעה בפעילות התחבורה הציבורית בגוש דן והצדדים נמצאים במו"מ לסיכום הנושא".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?