גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

שנת 2023 הייתה שנה מורכבת ובעייתית עבור שוק הרכב הישראלי. היא החלה בסימן ההאטה בצמיחה במשק ונתוני המאקרו השליליים על רקע חוסר היציבות הפוליטית והסתיימה במלחמת "חרבות ברזל", שפגעה קשה במכירות וביציבות הכלכלית. ההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס למטבעות הזרים במהלך השנתיים האחרונות, ייקרה את העלויות של יבואניות הרכב, וברור לכולם שזה יתגלגל להעלאת מחירים לצרכנים. מדובר בהיחלשות של השקל ב־19% תוך שנתיים (ועד 30% עם פרוץ המלחמה). למעשה התייקרות המחירים כבר מתרחשת בפועל, כאשר בתוך שלוש שנים מחירי כלי הרכב בישראל עלו בשיעור דו־ספרתי.

כרטיסי האשראי הפכו לביצת הזהב של חברות הצריכה. מי מציעה את התנאים הכי משתלמים?
הרווחיות של פוקס נשחקת; שכרו של ויזל - 9.5 מיליון שקל

רוב היבואניות הן חברות פרטיות שלא מפרסמות דוחות כספיים ומנסות להשאיר את פעילותן מתחת לרדאר. החברות הציבוריות, קרסו מוטורס , דלק רכב  UMI  וקבוצת שלמה, הן דווקא הבינוניות בענף, אך אם אפילו הן מדווחות על רווח שנתי של יותר מ־200 מיליון שקל כל אחת, ניתן רק לשער שהגדולות, בעלות נתח שוק כפול (כמו יוניון מוטורוס, טלקאר) ופי שלושה (כלמוביל) הרוויחו בשנה האחרונה גם חצי מיליארד שקל ויותר.

בין לבין נאלצו השחקנים הוותיקים בשוק להסתגל לשינויים מואצים במאזן הכוחות המסורתי בשוק עקב "הצפה" של מותגים חדשים מתוצרת סין, עלייה חדה בביקוש לרכב חשמלי על חשבון רכבי בנזין, שינויי רגולציה ומיסוי ועוד.

אבל נתוני המכירות המסכמים וגם הדוחות של החברות הציבוריות בענף מלמדים, כי למרות צניחה של עשרות אחוזים ברווחים (נפילה של 50% ברווחים אצל קרסו, ירידה של 26% ב־UMI וצניחה של 66% בדלק רכב), הענף הצליח לשרוד את 2023 עם רווחיות מכובדת. בין השאר תודות לביקוש יציב לכלי רכב פרטיים.

בין השורות של הדוחות אפשר למצוא מספר מגמות מעניינות.

 

אי של יציבות מכירות הליסינג בתוך הבית

המבנה העסקי של יבואן רכב, שמחזיק בבעלותו חברת ליסינג, ממשיך להיות אידיאלי בתנאי השוק הנוכחיים ומשמש גם כבלם יעיל מאוד בפני זעזועים חיצוניים. הוכחה לכך ניתן למצוא בדוחות של קרסו מוטורס, שלמה מוטורס ו־UMI שהן גם יבואניות וגם שחקניות דומיננטיות בשוק הליסינג.

כך, למשל, ב־2023 רכשה חברת הליסינג של קרסו, פסיפיק, 3,488 כלי רכב "בתוך הבית", בעלות כוללת של כ־492 מיליון שקל. זוהי עלייה של כ־182% לעומת שנת 2022. הרכישות העצמיות היוו כ־29% מכלל רכישות הליסינג של החברה ואפשר להניח בהחלט שהם נרכשו בהנחות משמעותיות ממחיר המחירון.

בקבוצת שלמה אחזקות, שהיא גם שותפה בחברת שלמה מוטורס (50%, עם צ'מפיון), שמייבאת את BYD לישראל, הרכישות בתוך הבית היו צנועות יותר. החברה רכשה ב־2023 רכבי BYD בהיקף של כ־82 מיליון שקל. בתרגום למחירי מחירון ושקלול ההנחות לחברות הליסינג אפשר להעריך כי מדובר ב־500 עד 600 כלי רכב.

זהו מספר צנוע יחסית למכירות הכוללות של BYD בשנה שעברה (כ־15.1 אלף כלי רכב). אבל עדיין, מדובר על זינוק של כ־240% בהיקף הכספי של הרכישות לעומת 2022 וצריך גם לזכור, ש־BYD הוא מותג נישה שמתמקד ברכב חשמלי בלבד. כלי הרכב החשמליים תפסו בשנה שעברה רק כ־10% מכלל הרכישות המוסדיות בישראל.

גם קבוצת UMI, ששולטת בחברת הליסינג AVIS, גוזרת קופונים מההחזקה בחברה הבת. בשנת 2023 תפסו ההכנסות של AVIS 30% מכלל הכנסות הקבוצה לעומת 23% בלבד ב־2022. זאת בין השאר בשל זינוק במכירות כלי רכב משומשים מציי ליסינג, שהסתכמו ב־2023 ב־5,279 כלי רכב, עלייה של 47% לעומת 2022, ועלייה ברווחיות הליסינג בכלל. על פי הדוח של הקבוצה, כ־11% מכלל צי הרכב של AVIS הם של מותגי UMI. זאת, לעומת נתח שוק של 1.9% בלבד של UMI מכלל המכירות השנתיות ב־2023.

בכל המקרים הללו אין ספק שהמכירות "בתוך הבית", סייעו לייצב את המכירות בתקופת המשבר של רבעון המלחמה.

המכוניות המשומשות הפכו למקור רווח משמעותי

מכירה ממוסדת של כלי רכב משומשים ורכבי "אפס קילומטרים" מוזלים היא מקור רווח משמעותי לחברות הליסינג, שהולך וגדל בשנים האחרונות. הדוח של אלדן, למשל, ממחיש זאת היטב. בשנת 2023 הסתכמו הכנסות החברה ממכירת רכב בכ־531 מיליון שקל, ירידה של 17% לעומת שנת 2021. אולם רווחי ההון שלה ממכירת רכב זינקו ב־65% לעומת 2021 והסתכמו בכ־148.6 מיליון שקל.

לרווחיות בתחום הזה יש כמה סיבות ובראשן העלייה המואצת במחירי כלי הרכב החדשים, שמעלה גם את ערך השוק של כלי הרכב המשומשים שמוכרות חברות הליסינג בתום התקופה.

יתר על כן, העלייה המהירה במחירי המחירון של כלי הרכב החדשים בשנתיים האחרונות, במקביל להתמעטות ההנחות, יצרה בישראל שכבה גדולה של לקוחות שאינם רוצים (או יכולים) לשלם את המחירים המנופחים של כלי הרכב החדשים. לפיכך, גדל הביקוש לכלי רכב משומשים בני 1־3 שנים, שחברות הליסינג הן הספקית העיקריות שלהן, ואלה מן הסתם נמכרו ברווח נראה עם הפחתות מינימליות.

 

הבוננזה הסינית "מי שלא שם לא קיים"

העלייה המהירה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין ו/או המכוניות חשמליות (ובשוק הנוכחי יש חפיפה מהותית בין שתי הקטגוריות) יוצרת בהדרגה מצב של "אם אתה לא שם אתה לא קיים" עבור יבואניות הרכב.

בקבוצת UMI, למשל, שמבזרת כיום את פעילותה למגוון תחומים עסקיים, ההכנסות והרווחים ממגזר מכירת כלי הרכב ירדו בשנים האחרונות באופן משמעותי - הן כאחוז מכלל ההכנסות (34% לעומת 43% בשנת 2022 ו־47% בשנת 2021) והן בתרומה של המגזר לרווח, (22% לעומת 28% ב־2022 ו־33% ב־2021). ל־UMI עדיין אין מותג סיני גדול ו/או כלי רכב חשמליים, שנמכרים בכמויות מהותיות.

גם לדלק רכב אין, בינתיים, מותג סיני או חשמלי למעט NIO, שמתמקדת כרגע בתחום העליון והצר של שוק הרכב החשמלי ותרומתה להכנסות זניחה. את התוצאות ניתן לראות בין השאר בירידה של 26% במסירות של החברה ב־2023 לעומת 2022 ובירידה לנתח שוק של 6.5% לעומת 6.8% ב־2022.

הדוגמה מן הצד השני היא קרסו מוטורס, שהתחילה לייבא ב־2022 את המותג הסיני צ'רי. עם שלושה דגמים בלבד, שכולם מצוידים במנועי בנזין מסורתיים, הצליחה החברה להגדיל את נתח השוק שלה מ־3.9% ב־2022 ל־7.6% ב־2023. דגם אחד בלבד של צ'רי, טיגו 8, תרם לקרסו הכנסות של כ־728 מיליון שקל. בקיצור, מכרה זהב. ולמרבה הפרדוקס בתחילת העשור הקודם, למשך פרק זמן קצר, זיכיון היבוא של צ'רי הוחזק על ידי דלק רכב בטרם אולצה לוותר עליו על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים (היום רשות התחרות). קרסו אגב, לא ויתרה על תחום הרכב החשמלי והיא מייבאת גם את כלי הרכב החשמליים של אקספנג, גם היא סינית.

ובאשר להמשך, ניתן לומר כי השינוי בתחום הרכב החשמלי הוא מהותי לחברות. כפי שניתן לראות בנתוני איגוד יבואני הרכב, ברבעון הראשון של שנת 2024 המכירות של כלי הרכב החשמליים היוו כ־25% מכלל המכירות של מכוניות חדשות בישראל. הזינוק בנתח השוק לעומת השנים הקודמות (כ־10% בשנת 2022) מוסבר לא רק במכירות גבוהות יותר של כלי רכב חשמליים, אלא גם בירידה כוללת ברכישת כלי רכב חדשים (89 אלף לעומת כ־107 אלף בתקופה המקבילה בשנה שעברה). אך הוא מחייב את היבואניות לא להישאר מאחור ולהצטייד בדגמים חשמליים, אחרת ישארו מאחור.

החברות שבולטות יותר בתחום החשמלי הן קבוצת שלמה, יבואנית BYD שהפכה לרכב החשמלי הנמכר בישראל בפער גדול מהאחרות. כמעט 7,000 כלי רכב מהמותג נמכרו מתחילת השנה, מה שהופך אותו גם לכלי הרכב הרביעי הנמכר בישראל.

התחזיות הקודרות לא כל השחקנים ישרדו

יבואניות הרכב הוותיקות יודעות שלא לעולם חוסן והבעלים שלהן התרחבו כבר מזמן לתחומים נוספים, תוך שהם משקיעים בחברות תזרימיות ויציבות. כך, יוניון של ג'ורג חורש משקיעה בתחנת הכח אשכול וסופר פארם, טלקאר של רמי אונגר משקיעה בעסקי ספנות ונדל"ן מניב. בחברות הציבוריות, קרסו מחזיקה גם בנדל"ן, דלק רכב רכשה את ורידיס בתחום פינוי הפסולת ואת אינפינייה (לשעבר נייר חדרה) ומחזיקה גם בתחנת הכח מישור רותם, ו־UMI של משפחת עיני וחיים דנון מחזיקה בדנאל, G1 ואופיס דיפו.

"התחום החם היום הוא הרכבים החשמליים, וזה לא טוב ליבואניות הקיימות שעלולות להפסיד ליצרניות הסיניות ולאבד נתח שוק", אומר לגלובס מנהל בית השקעות שמסקר את חברות הרכב. לדבריו, "יש בשוק ההון פסימיות, אולי מוגזמת, בקשר לחברות הללו. הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים של 6־7, ומתחת להון העצמי שלהן. כלומר, בשוק מעריכים שהרווחיות שלהן תמשיך להיפגע בשנים הבאות. אך גם אם זה יקרה, החברות ימשיכו להרוויח וזו יכולה להיות הזדמנות השקעה מעניינת".

גם בכירים בענף מסכימים שמה שהיה הוא כבר לא מה שיהיה. "ברור לגמרי שבטווח של 3 שנים מהיום לא כל השחקנים יישארו בשוק", אומר לגלובס מנכ"ל אחת מיבואניות הרכב. "התחרות כבר עכשיו יותר עזה והיא רק תהלך ותחריף. נכנסו לשוק 25 מותגים סיניים, כלומר גידול של 60% במספר המותגים בתוך שנתיים. העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותפגע משמעותית ברווחיות.

"חסמי הכניסה עד היום היו גבוהים מאוד. ליבת תעשיית הרכב זה מנוע וגיר. מדובר במערכות מאוד חכמות ומורכבות לייצור. לא סתם הסינים לא הצליחו עשרות שנים. אבל עכשיו זה משתנה כיוון שרכב חשמלי לא צריך מנוע. זה מחשב. רף הכניסה ירד מאוד". בעיה נוספת לדעתו היא המעבר הבלתי נמנע לחלופות לנוכח המשבר התחבורתי שישראל מצויה בו: "הצמיחה בענף תהיה מוגבלת כי בסוף יש פקקים".

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה היום על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס