השבוע חברות תעופה זרות המיוצגות בארץ שלחו מכתב ליועץ המשפטי לוועדת הכלכלה בכנסת, בו התייחסו להצעת תיקון לחוק שירותי תעופה, שנועד להקל על חברות התעופה הזרות בעקבות שיבושים שנגרמו מהמלחמה ותקופת החירום הממושכת. בין החברות המיוצגות נמנות חברות לואו קוסט וחברות סדירות. לפי הערכות מדובר בחברות משמעותיות, בהן איזיג'ט, וויזאייר, דלתא ובריטיש איירוויס.
● 6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה
● "עד הודעה חדשה": יותר ויותר חברות תעופה כבר לא נוקבות בתאריך חזרה לישראל
החוק הנוכחי מחייב חברות תעופה להעניק פיצויים והטבות לנוסעים על ביטולי טיסות ושינויים בתנאיהם, אך התקנות נכתבו לזמני שגרה ואינן מתאימות לתקופות חירום ממושכות. הדרישות הרגולטוריות מביאות לכך שחברות זרות נאלצות לבטל טיסות רבות, לספוג הפסדים משמעותיים ולהתמודד עם תביעות נוסעים. לפי המכתב, הדרישות בחוק, הופכות את הפעילות שלהן בישראל ללא משתלמת כלכלית.
הנושא נידון בוועדת הכלכלה בתחילת חודש אוקטובר, אז גם סוגיית הביטוח עלתה לסדר היום כסוגיה מרכזית לאי חזרתן של חברות התעופה לארץ. לפני המתקפה האיראנית באפריל, חברות זרות אף התחייבו שאם המדינה תעזור עם גיבוי הביטוח, כפי שהיא עושה עבור הישראליות, תהיה חזרה מהירה שלהן לישראל. אולם מאז, המצב הביטחוני הסלים ובשל כך, בחברות התעופה מדגישים את חשיבות הסוגיה המשפטית.
עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות בפישר (FBC), שמייצגת למעלה מ-15 חברות תעופה זרות בישראל במכתב שנשלח, ציינה בפני גלובס כי "הנושא שהכי כואב היום לחברות התעופה זה לתת טיסה חלופית לנוסעים, חברות צריכות לשאת בעלויות שלפעמים מגיעות לפי 500 מהעלות המקורית. כדי לתת תמריץ לחברות התעופה הזרות לטוס לישראל הן צריכות וודאות משפטית. המחשבה היא שאם יהיו יותר חברות תעופה שנוסעות לישראל, גם אם זה ינגוס קצת בזכויות לפי חוק שירותי תעופה זה יהיה יותר משתלם כי תהיה אפשרות לטוס. תביעות נגד חברות תעופה עולות לחברות ביוקר, גם להתגונן מפני התביעות בבתי משפט כרוך בעלויות רבות, וזה גורם לחברות לעשות החלטה קרה ולוותר מראש על הפעילות".
למה החברות הזרות זקוקות להקלות חקיקה?
מאז שפרצה המלחמה, חברות התעופה הזרות שפעלו בישראל נאלצו להתמודד עם שיבושים תכופים, ביטולי טיסות, וקושי תפעולי משמעותי. החוק הנוכחי, שנכתב למקרים של ביטולים בימי שגרה, מחייב את החברות לספק פיצויים והטבות נוספות לנוסעים. עבורן, החוק מכביד ובלתי אפשרי ליישום בימי חירום, כאשר ביטולי טיסות ושיבושים מתרחשים בשל סיבות ביטחוניות שאינן בשליטת החברות.
מה החברות רוצות לשנות בחוק?
החברות הזרות דורשות שלושה שינויים עיקריים בחוק: ראשית, חברות התעופה מבקשות פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני. שנית, הן מבקשות הגבלה בחובת מתן טיסה חלופית. כיום, על החברות להציע לנוסע טיסה חלופית במקרים של ביטול. החברות הזרות מציעות שהחובה הזו תחול עד סכום מסוים בלבד, כך שלא יידרשו לספק כרטיס יקר באופן משמעותי מהמחיר ששולם בכרטיס המקורי, דבר שמוביל להפסדים נוספים במצב הנוכחי. שלישית, החברות מבקשות סיוע במימון הביטוח להפעלת טיסות בישראל, בדומה לסיוע שניתן לחברות הישראליות (בהפעלת טיסות החברה במטוסים שאינם חכורים). זאת כדי להתמודד עם העלייה הדרמטית בעלויות הביטוח עקב המצב הבטחוני ולהמשיך לפעול בתנאים יציבים ככל האפשר.
כיצד שינויים כאלה בחוק ישפיעו על הנוסעים?
לדברי החברות, השינויים יתרמו להגדלת היצע הטיסות לישראל וממנה, ובכך לירידת מחירים ולשיפור תחרותי. מצד שני, בתקופות חירום הנוסעים יזכו להטבות חלקיות בלבד עבור ביטולי טיסות, בהשוואה להטבות שמספק החוק בימי שגרה.
בלובי 99, סבורים כי גם אם יש הצדקה לפטור את חברות התעופה באופן רטרואקטיבי מתשלום פיצוי כספי ללא הוכחת נזק ללקוחות בחלק מהתקופה של המלחמה, כפי שמוצע בתיקון החוק, יש להבטיח גם את ההגנה על הצרכנים. "על כן, לאור הקושי של צרכנים רבים בחודשים האחרונים להשיג את חברות התעופה ולקבל את המגיע להם - יש להתנות את מתן ההקלה המוצעת לחברות התעופה בכך שהן יידעו באופן אקטיבי את הנוסעים על הזכויות המגיעות להם ויטפלו בכל הפניות לפיצוי שהגיעו אליהן בנוגע לשירותי סיוע והחזר כספי", נכתב במסמך לוועדת הכלכלה.
עו"ד נועה זלצמן, מנהלת תחום כנסת לובי 99 מוסרת כי "הדרך היחידה של הצרכן כיום לקבל את מה שמגיע לו מחברת תעופה היא להתעקש באופן פעיל על החזר, אין אף פיקוח של רגולטור על הנושא. יש אנשים שיש להם את האמצעים לזה, אבל תביעה קטנה זה לא כלי שנגיש לכולם. לכן לצד ההקלה בחוק על חברות התעופה, צריך לוודא שיהיה לחברות גם תמריץ לקיים את מה שהן עדיין יהיו מחוייבות לתת בחוק, ולא רק אחרי שמטרטרים את הנוסעים בבית המשפט".
למה החוק עולה לדיון דווקא עכשיו?
החברות מזהירות שאם השינויים לא ייעשו במהירות, הן עלולות להמשיך ולצמצם את פעילותן בקווים לישראל, מה שעלול להוביל לעלייה נוספת במחירי הטיסות. החברות גם מדגישות את החשיבות של חקיקה שמתאימה לימי חירום, בכדי להבטיח את זמינות הטיסות לישראל וממנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.