לאחר אירועי הפרעות הקשים כנגד ישראלים שהתרחשו הבוקר באמסטרדם, בחברות התעופה הישראליות ומשרד התחבורה נערכים לקראת חזרה המונית של ישראלים באמצעות טיסות חילוץ ארצה. שתי טיסות של אל על שתוכננו מבעוד מועד כבר המריאו לאמסטרדם ויסייעו בחילוץ הישראלים.
● "ציד ישראלים" יכול להתרחש לא רק באמסטרדם | אסף אוני, פרשנות
האם חברות התעופה הפרטיות מתגברות טיסות וכמה?
בחברות התעופה מבצעים הערכות מצב ובודקים כיצד להסיט את מטוסיהן בכדי לסייע לחילוץ ישראלים מאמסטרדם.
החברה הראשונה שהודיעה על תוספת טיסות הייתה ארקיע, שנערכת לטיסת חילוץ ראשונה ביום שבת 9.11 בשעה 7:00 בבוקר מסכיפהול אמסטרדם, לאחר שעות בודדות שבהם שיווקה כרטיסים החל מעלות 636 דולר הטיסה התמלאה עד אפס מקום והחברה הודיעה על טיסה נוספת מבריסל הממוקמת שעתיים נסיעה מאמסטרדם, שתתקיים ביום שבת 8.11 בשעה 08:45. מחיר הטיסה 350 דולר. הערב ארקיע הודיעה על טיסת חילוץ נוספת: טיסה מספר 532, שתמריא מחר ב-10:05 (שעון מקומי). כרטיס לטיסה יעלה החל מ-350 דולר.
הבאה בתור להודיע על טיסות חילוץ היא אל על, הטיסות יהיו ללא עלות. הטיסה הראשונה תמריא מאמסטרדם היום בשעה 14:00 (שעון מקומי), וצפויה לנחות בחזרה בת"א עוד היום. ימסרו פרטים על טיסות נוספות בהמשך.
טיסה נוספת עליה מודיעה החברה (שתהיה הראשונה שתמריא לאחר כניסת השבת) היא טיסת LY330 מאמסטרדם לת"א, הטיסה תמריא היום (ו'), בשעה 18:40 (זמן מקומי), וצפויה לנחות בת"א מחר (ש') בשעה 00:05. הטיסה תופעל ע"י מטוס דרימליינר ובו כ-270 מושבים.
טיסה שלישית של אל על תמריא בשעה 20:35 (זמן מקומי), וצפויה לנחות בת"א מחר (ש') בשעה 01:55 (זמן מקומי). הטיסה תופעל ע"י מטוס דרימליינר ובו כ-270 מושבים.
טיסת חילוץ רביעית של אל על תמריא היום, בשעה 22:20 (זמן מקומי), וצפויה לנחות בת"א מחר בשעה 03:40 (זמן מקומי). הטיסה תופעל ע"י מטוס דרימליינר ובו כ-270 מושבים.
אל על הוסיפה שתי טיסות חילוץ נוספות: טיסת LY238 מאמסטרדם לת"א תמריא מחר בשעה 10:20 (זמן מקומי), וצפויה לנחות בת"א בשעה 15:45 (זמן מקומי). טיסת LY338 מאמסטרדם לת"א תמריא מחר בשעה 11:30 (זמן מקומי), וצפויה לנחות בת"א בשעה 16:55 (זמן מקומי).
נכון לעכשיו, אל על צפויה להפעיל שש טיסות חילוץ, במסגרתן ישובו הביתה לישראל כ-1,800 נוסעים. מהחברה נמסר כי "המושבים בכלל מחלקות השירות (תיירים, פרימיום ועסקים) ינתנו ללא עלות, עבור כלל הנוסעים שהחזיקו כרטיס טיסה באל על או בחברת תעופה אחרת".
גם ישראייר הודיעה על טיסת חילוץ מאסטרדם שתצא מחר בשעה 12:30 זמן מקומי, ניתן לרכוש כרטיסים באתר של החברה בעלות של 360 דולר כולל מזוודה וטרולי.
האם יתקיימו גם טיסות חילוץ מטעם המדינה?
מוקדם יותר היום הודיעו במשרד ראש הממשלה על טיסת חילוץ של צה"ל מאמסטרדם באמצעות מטוסי תובלה, מאוחר יותר חזרו מההחלטה והודיעו כי המאמצים להחזרת הישראלים מאמסטרדם ירוכזו במתן פתרונות תעופה אזרחיים.
מלשכת רה"מ נמסר: "לאור תמונת המצב, ובהתאם להמלצת גורמי המקצוע, הוחלט כי לא נדרש להוציא להולנד משלחת חילוץ מקצועית".
האם זה מספיק?
כדי לתת מענה ל-3000 האוהדים שזקוקים לחילוץ יש להוציא מספר רב של טיסות חילוץ. במטוסים רחבי גוף יש בדרך כלל בין 250 ל-400 מושבים, תלוי בדגם הספציפי ובתצורת המושבים. אם הקיבולת הממוצעת של מטוסים רחבי גוף היא כ-300 נוסעים למטוס, נצטרך כ-10 מטוסים לטובת הפינוי.
טיסת החילוץ הראשונה של אלעל תתבצע במטוס רחב גוף מוגדל עם 313 מקומות. טיסת החילוץ של ארקיע למשל תתבצע במטוס צר גוף עם קיבולת של כ-200 נוסעים למטוס - במצב שבו מרבית הטיסות יתבצעו במטוסים כאלה יידרשו כ-15 טיסות.
האם יש משהו נוסף שחברות התעופה יכולות לעשות?
עבור חברות התעופה לא יהיה פשוט להגדיל את היצע הטיסות בהתראה קצרה, בשעה שאין יתירות של מטוסים ואחוז נכבד מכוח האדם של הטייסים מתמרן בימים אלו בין שירות מילואים לטיסות אזרחיות. פתרון אפשרי הוא חכירת מטוסים, כפי שעשתה ארקיע במהלך חגי תשרי אז הצליחה לתגבר טיסות ובאמצעותן להחזיר ישראלים שנתקעו באומן בעקבות גל הביטולים של החברות הזרות.
האם טיסה בשבת רלוונטית לחברות שומרות שבת ומי מקבל את ההחלטה, החברה בעצמה או שיש גורמים אחרים שמתקבלים את ההחלטות?
במצבי חירום כפי שאנו חווים כעת, הציבור הישראלי נושא מבט לשלוש חברות התעופה הישראליות. אלא ששתיים מתוכן, אל על וישראייר, לא פועלות בשבתות ובחגים אפילו בתקופות חירום. אל על נמנעת מלהפעיל טיסות בשבת מאז הקמתה. כדי לחרוג מכך נדרשים אישורים מרבנים ומגופי פיקוח, ממשרד התחבורה נמסר כי כלל האישורים הושגו ומועצת הרבנים מכירה באירועים אלו כפיקוח נפש, לכן מתאפשרות טיסות החילוץ.
בצל מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, לראשונה מאז 1982, הפעילה אל על טיסות בשבת, בעיקר כדי להשיב ארצה חיילי מילואים שקיבלו צו 8. ישראייר בעבר פעלה בשבת, אך מאז 2021, במקביל לבעלות החדשה, שינתה גישה. מבין השתיים, הפוקוס על אל על כחברת התעופה הלאומית, שבינתיים הודיעה על תוספת טיסות.
נזכיר, כי במהלך השנה האחרונה אל על רשמה רווחי שיא, בצל ביקורת נוקבת על מחירי הכרטיסים שהאמירו נוכח ההיצע הנמוך של חברות התעופה הטסות לישראל. לפי נתוני רשות שדות התעופה, כמעט 50% מהשיעור הנוסעים בנתב"ג טסו עם אל על בחודש אוקטובר האחרון. החברה מחזיקה בלעדיות בקוים שונים מאז שפרצה המלחמה בהם הקווים לארה"ב, בנגקוק, טוקיו ועוד. על הקווים לאמסטרדם היא נותרה עם תחרות רק מצידה של ארקיע. כעת, ולראשונה מאז השביעי לעשירי החברה הביעה כוונה להוציא טיסות בשבת, נכון לשעה זו מדובר בטיסה אחת כזו.
האם הבעיה היא רק טיסות?
במשרד החוץ והמלל מוסרים כי עבור מי שמעוניין להגיע מהמלון לשדה התעופה - הדבר מתאפשר וניתן לצאת ולהשתמש בתחבורה המקומית, אולם בקרב השוהים באמסטרדם יש חשש רב בשל ההנחייה להימנע מהסתובבות ברחובות ומהחצנת סממנים ישראלים/ יהודים. ממשרד החוץ והמלל נמסר: "לישראלים השוהים באמסטרדם מומלץ להתקין את יישומון פיקוד העורף, במידה ויועברו באמצעותו עדכונים ממוקדים לגבי המצב".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.