גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבוא מקביל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

"מה שטוב לאירופה טוב לישראל"? רק בתנאי שאתם יבואנים

משרדי הכלכלה והבריאות מובילים רפורמה מקיפה, שתקל על יבוא שורת מוצרים לישראל • אבל יצרנים מקומיים נותרו עם רגולציה מכבידה, שרחוקה מאוד מאירופה

כלי רכב חדשים ממתינים בנמל חיפה / צילום: דוברות  נמל חיפה

אלפי מכוניות חדשות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה, וזה המרוויח הגדול

המלחמה המתמשכת משנה סדרי עולם בענף הרכב הישראלי, שעה שהנמלים מתקרבים לתפוסת יתר על רקע הירידה במכירות • מה קורה לשוק היוקרתי והרווחי של פריקת כלי הרכב ואכסונם, איך חיפה צוברת יתרון על אשדוד, ומדוע יבוא הרכב העקיף צפוי להיפגע במיוחד

סופר מרקט. על פי ה-OECD, ישראל יקרה יותר מממוצע הארגון ב-34% במוצרי הצריכה / צילום: Shutterstock, defotoberg

הממשלה אישרה יבוא ללא מגבלות מאירופה. מה החסמים בדרך?

לפי החלטת ועדת השרים ליוקר המחיה, כדי להגביר את התחרות על מדפי רשתות השיווק, ישראל תכיר ברגולציה האירופית וכך תקל על יבוא של מוצרים • איך זה יעבוד בפועל, מי צפוי לנסות לעכב את המהלך, והאם באמת נרגיש את ההבדל בכיס? • גלובס עושה סדר

יוקר המחיה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ועדת השרים ליוקר המחיה אישרה: יבוא ללא מגבלות של מוצרי מזון וטואלטיקה מאירופה

ועדת השרים ליוקר המחיה הכריעה היום לטובת עמדת משרד האוצר והכלכלה, והחליטה להכיר ברגולציה האירופית • המהלך יאפשר פתיחה מלאה ורחבה של השוק הישראלי למוצרי מזון וטואלטיקה מאירופה שכיום הבירוקרטיה והרגולציה הישראלית הייחודית חוסמות

תעודת כשרות / צילום: Shutterstock

בלי טיפול שורש בסוגיית הכשרות, המאבק ביוקר המחיה לא יצליח

הכשרות מהווה חסם מרכזי של יבוא מוצרי מזון • ללא טיפול מהותי בסוגיה, כל הניסיונות לפתוח את שוק המזון ליבוא נידונו מראש לכישלון

ישיבת הממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה (פברואר) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הרפורמות הגדולות נפלו, אבל בתקציב מסתתרים 5 סעיפים קטנים שיקלו על התחרות ועל יוקר המחיה

רפורמות מעודדות צמיחה ותוכניות להורדת יוקר המחיה נפלו מהצעת חוק ההסדרים לאורך הכנת התקציב • אבל מאחורי כל המאבקים הקשים נכנסו לתקציב מספר בשורות שפחות דובר בהן, מלבד קרן הארנונה וחוק התשתיות • גלובס עושה סדר רגע לפני העברת התקציב

חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ההיערכות לייבוא מקביל של טויוטה והמוניות החשמליות מסין שבדרך

"שלמה" נערכת לייבוא מקביל ושיווק כלי רכב חדשים של טויוטה • שוק ייבוא המוניות החשמליות מסין לישראל ממשיך להתפתח • וגם: חברת טויוטה השיקה השבוע בסין את מכונית הסדאן החשמלית הראשונה שלה, שאמורה להתחרות ישירות בטסלה 3 • השבוע בענף הרכב, מדור חדש

בצלאל סמוטריץ', נועם וימן, יוני שסטוביץ'. באוצר ריככו את הרפורמה  להגבלת היבואנים הגדולים / צילום: יח''צ, רפי קוץ, סיון פארג'

חוק ההסדרים עבר תספורת: מה נשאר בחוץ ומי מרוויח?

האוצר פרסם את טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת, בה הושמטו ושונו חלק מהסעיפים שהופיעו בקודמתה • שינוי בולט הוא ויתור על הסעיף שנועד לחזק את היבוא המקביל ולערער את שליטת היבואנים הגדולים • עד לאישור התקציב במאי צפויים להגיע שינויים נוספים בלחץ של גורמים מרכזיים במשק

סופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock, defotoberg

הלחצים של יבואני המזון השתלמו? באוצר ריככו את הרפורמה להגבלת כוחם

מההצעה העדכנית של משרד האוצר הושמט סעיף שלם העוסק ב"חיזוק היבוא המקביל", שביקש לשנות את המצב הקיים שבו יצרנים גלובליים אוסרים על מפיציהם ברחבי העולם למכור לישראל • לצד לחצי היבואנים, החשש היה שהסעיף אינו בר-אכיפה, כיוון שהוא נוגע להתקשרות בין שני שחקנים זרים: היצרן בחו"ל והמפיצים שלו במדינות אחרות

מדפי תמרוקים. החלק היחיד שנכנס לתוקף הוא היבוא המקביל / צילום: גלית חתן

הסעיף שנשלף משום מקום ותקע את המהלך להוזלת אלפי מוצרים

השבוע היה אמור לצאת לדרך מהלך רחב שתכליתו הוזלת מחירים לצרכן בענף התמרוקים. היצרנים והיבואנים נערכו, אך אז הגיע הטוויסט • לטענת התאחדות התעשיינים, במשרד הבריאות שלפו סעיף הנוגע לטיפול במוצרים מסוכנים, החילו אותו על כל הענף, ולמעשה "יצרו תחרות לא הוגנת"

תמרוקים / צילום: עינת לברון

הרפורמה המאכזבת ביבוא תמרוקים: שמפו בפנים, משחת שיניים בחוץ

בין המוצרים הנפוצים שיוקל יבואם נכללים שמפו, מרכך וסבון גוף • המוצרים שבולטים בהיעדרם מהרפורמה ונותרו כרגע מחוץ למסלול היבוא המהיר הם: סכיני גילוח, משחת שיניים ומוצרי תינוקות

שר התחבורה לשעבר ישראל כ''ץ, מי שהגה וקידם את הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ככה לא נראית תחרות: שש שנים לרפורמה ומחירי הרכב רק עולים

מאז השקת הרפורמה להגברת התחרות בשוק הרכב, מספר מחזיקי רישיון יבוא מקביל זינק מארבעה ל־35 כיום • אלא שהכבדת נטל המס על הרוכשים, התנגדות היצרנים ליבוא מקביל והשיבושים הגלובליים - בלמו את הורדת המחירים המתוכננת

ייבוא מכוניות / צילום: Shutterstock

ירידה דו-ספרתית במסירות הרכב במחצית 2022

164,095 כלי רכב חדשים נמסרו בישראל במחצית הראשונה של 2022, מתוכם כ-5,250 כלי רכב בייבוא ועקיף (ייבוא מקביל וזעיר), ירידה של כ-13.6% לעומת המחצית הראשונה של 2021 • במקביל נרשם זינוק חד בנתח השוק היחסי של כלי הרכב החשמליים בעוגת המכירות

היום החסם העיקרי ליבוא מקביל לרכב הוא המכס / צילום: Shutterstock, BkkPixel

בלעדי הקלות המס לייבוא מקביל של רכבים הוקפאו: האם האוצר התחרט?

גורמים המעורים בנושא אמרו לגלובס כי באוצר לא מוכנים לוותר על הכנסות בשווי חצי מיליארד שקל בשנה ועל כן נושא הורדת המכס ליבואנים מקבילים בתחום הרכב תקוע • גמישות היבואנים והגדלת מספרם תאפשר כאמור תחרות שתקל על הצרכנים • בינתיים, חרף יוקר המחיה - הישראלים יידרשו להמשיך לחכות

אדי ברונשטיין, הבעלים של סנטר קאר / צילום: תמונה פרטית

בעל סוכנות רכבי יד שנייה שמנסה להתחרות בשחקנים הגדולים בתחום: "המדינה לא מבינה שבסופו של דבר המחיר הסופי משורשר לצרכן"

אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 • הבעלים של סנטר קאר • "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

סוכנויות הרכבהוצפו באלפי פניות של לקוחות נזעמים, שחלקם המתינו לכלי הרכב כבר למעלה מארבעה חודשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

המדינה רוצה להוזיל את רכבי היוקרה בשעה שמחירי יתר הרכבים עומדים לעלות

כפי שנחשף בגלובס, בכוונת משרד הכלכלה לחתוך ב־7% את המכס על כלי רכב מיבוא מקביל • אלא שבפועל, יבוא זה מקיף נתח מצומצם מהשוק, ועלות הרכבים בו נעה סביב רבע מיליון שקל • בינתיים, הפקקים בנמלים והסגרים בסין מביאים גל התייקרויות נוסף

ד''ר רון מלכא, מנכ''ל משרד הכלכלה / צילום: משרד החוץ

מנכ"ל משרד הכלכלה: "נחתוך את המכס על יבוא מקביל של כלי רכב ב־7%"

ד"ר רון מלכא מנסה להיאבק ביוקר המחיה ורואה בטייקונים ובחסמי היבוא את האשמים: "הענקים השולטים במסחר בישראל גרמו לכך שגרף המחירים כאן חד-כיווני, רק למעלה" • על היבואנים: "היצרנים בעולם משתפים איתם פעולה כדי שיישמר המונופול" • ועל כניסת רשתות הקמעונאות מחו"ל: "נדאג להם להקלות כפי שקיבלו אינטל"

סופר מרקט. חוקים לבדם לא יעצרו את יוקר המחיה בישראל / צילום: Shutterstock, 89stocker

משל קולגייט: הצעדים של הממשלה להסרת חסמי יבוא הם תנאי הכרחי, אך לא מספיק

בממשלה מאמינים שתיקון חוק התחרות יסייע להילחם בהתנהלות היבואנים הרשמיים שמונעים מהיבוא המקביל לתפוס תאוצה ובכך משפיעים ישירות על יוקר המחיה, אך האמת היא שכל עוד מי שאמון על אכיפת הוראות החוק לא יפנים את גודל הבעיה – המציאות בשטח לא תשתנה

סניף של גוד פארם. רוב המוצרים ברשת מגיעים ביבוא מקביל / צילום: אריאל קריידרמן

מקדמים את התחרות: עבר התיקון לחוק שמונע מיבואן רשמי לפגוע ביבואן מקביל

התיקון לחוק, ביוזמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, מגדיר מעשים שנוקטים היבואנים הרשמיים שמטרתם לפגוע בפעילות היבוא המקביל ובתחרות • הענישה כוללת קנס של עד 8% ממחזור ההכנסות של היבואן (עד 100 מיליון שקל)

יבוא מקביל. הוראות החוק החדש ספציפיות יותר ואמורות להוות חסם ממשי לפגיעה בתחרות / צילום: Shutterstock, 89stocker

החוק שימנע מהיבואנים הרשמיים לפגוע בתחרות מגיע לוועדת השרים

אם המשבר הפוליטי לא ימנע את היוזמה, תיקון החוק יסתום פרצות בנוסח הנוכחי המעורפל, שמאפשר כיום ליבואנים הגדולים לעקוף את איסור הפגיעה בתחרות מבלי לעבור על החוק