גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח מיוחד: כך השפיעה מערכת המשפט על הדרמה הפוליטית

הסערה של הצטרפות קדימה לממשלה וביטול הקדמת הבחירות מבוססת על סדרה של אירועים משפטיים: פינוי מיגרון וגבעת האולפנה, תיק ליברמן וביטול חוק טל

בינואר 2003, שבועות ספורים לפני הבחירות לכנסת, חשף העיתונאי ברוך קרא את דבר קיומה של חקירה פלילית סודית שנוהלה נגד ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. בבסיס החקירה עמדה העברת כספים בסך מיליוני דולרים מאיל ההון האוסטרי, מרטין שלאף, לחשבון הבנק של "חוות שקמים" שבבעלות משפחת שרון, באמצעות איש העסקים היהודי הדרום-אפריקאי, סיריל קרן.

המערכת הציבורית והפוליטית סערה, ולמחרת היום נשא שרון נאום לאומה, שבו היה אמור להתייחס לחשדות נגדו. אלא שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית דאז, השופט מישאל חשין, הורה לערוצי הטלוויזיה לקטוע את השידור בשל היותו תעמולת בחירות אסורה.

בניגוד להערכות, צעדו של חשין גרם לעלייה משמעותית של שרון והליכוד בסקרים - ובסופו של דבר נחשב אחד הגורמים לניצחונו הסוחף בבחירות. כך סייעה המערכת המשפטית, שלא מדעת, לקמפיין הבחירות של ראש הממשלה.

הדרמה הפוליטית הלילית שהובילה אמש (ב') להצטרפות סיעת קדימה לממשלה ולביטול הכוונה להקדים את הבחירות, מבוססת על סדרה של אירועים משפטיים שהוכתבו על-ידי מערכת אכיפת החוק או בתי המשפט, ושמשפיעים במישרין או בעקיפין על קבלת ההחלטות של השחקנים הפוליטיים.

כפי שב-2003 השפיעו הפרסומים על חקירותיו הפליליות של שרון על הבחירות, כך ב-2012 מתרגשת סדרה של התרחשויות משפטיות על המערכת הפוליטית בתקופה הקרובה.

בראשן - החלטת בג"ץ מאמש לחייב את הממשלה לפנות עד 1 ביולי את בתי המתנחלים מ"גבעת האולפנה" שבפאתי ההתנחלות בית-אל. אפשר שהחלטה זו הניעה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבחון אופציה לדחות את הבחירות מחדש, לאחר שהודיע שיקדימן ל-4 בספטמבר.

פינוי מיגרון וגבעת האולפנה

שתי החלטות נפרדות של בג"ץ, שבשתיהן נדחתה בקשת המדינה לקבל "הקלות" מבית המשפט בנוגע לפינוי בנייה יהודית לא חוקית ביהודה ושומרון, היו אמורות לצבוע את הקיץ הקרוב בצבעים עזים של התנגשות בין כוחות הביטחון, צה"ל והמשטרה, לבין המתנחלים.

האחת היא סירובו של בג"ץ לאפשר למדינה ארכה של 3.5 שנים בפינוי המאחז הלא-חוקי מיגרון, נוכח הסכם שאליו הגיעו המדינה והמתנחלים. בקשת המדינה סורבה, וניתן לה זמן התארגנות לשם ביצוע הפינוי עד 1 באוגוסט השנה.

השנייה היא ההחלטה מאמש שלא להיענות לבקשת המדינה לפתוח מחדש את פסק הדין הסופי בעניין פינוי הבתים מ"גבעת האולפנה" בבית-אל, כדי לאפשר למדינה לשקול מחדש את "סדרי העדיפויות ביישום המדיניות", שלפיה לכאורה הממשלה עדיין מחויבת לפינוי בתים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית.

הרכב השופטים, בראשות נשיא העליון, אשר גרוניס, דחה את בקשת המדינה והקציב לה 60 ימים בלבד, עד 1 ביולי, לצורך פינוי הבניינים מ"גבעת האולפנה". המדינה ספגה ביקורת חריפה בהחלטה, שעניינה חובת הרשות המבצעת לכבד ולקיים את פסקי הדין של הרשות השופטת.

גורמים בקואליציה, בכנסת ובממשלה מבקשים לחוקק כעת "חוק הסדרה", שימנע את הצורך בפינוי מיגרון וגבעת האולפנה, על אף החלטות בג"ץ. חוק כזה עתיד להיתקל בהתנגדות חריפה מצד גורמים משפטיים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

יש להניח כי המראות של ההתנגשויות הצפויות בין כוחות הביטחון לבין המתנחלים, במסגרת הפינוי, לא היו התמונות האידיאליות שעליהן ביקש נתניהו ללכת לבחירות שבועות ספורים לאחר מכן.

כתב אישום נגד ליברמן

קשה לומר שהיועץ המשפטי וינשטיין מקדם בזריזות יתרה את שאלת העמדתו לדין של שר החוץ, אביגדור ליברמן. ההחלטה להעמידו לדין בעבירות של הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט, בכפוף לשימוע, התקבלה כבר באפריל 2011.

השבוע יסיימו סנגוריו של ליברמן להעביר ליועץ את התייחסותם לשאלות שנותרו פתוחות בעקבות ישיבות השימוע שהתקיימו בפברואר-מארס. לשכת היועץ הבהירה בימים האחרונים כי וינשטיין אינו מתכוון להקפיא או לעכב את ההחלטה אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן, גם אם המערכת הפוליטית נכנסת לתקופת בחירות.

כל ההערכות מדברות על כך שכתב האישום יוגש במהלך יוני. עם הגשת כתב האישום יחויב ליברמן להתפטר מהממשלה, ואם לא יעשה כן - נתניהו יחויב לפטרו. לא ניתן יהיה גם למנותו מחדש לממשלה שהייתה קמה לאחר הבחירות, שהיו אמורות להתקיים בספטמבר. ואולם עד להרשעתו בדין, אין כל מניעה שליברמן יתמודד ברשימה לכנסת, והוא יוכל להמשיך לכהן כחבר כנסת מן המניין במהלך ניהול משפטו.

סביר להניח כי בישראל ביתנו לא היו מאושרים מהמחשבה שייאלצו לרוץ לבחירות, כאשר היו"ר ליברמן אינו סמוך על שולחן הממשלה, ואינו יכול לשמש שר מטעם המפלגה בבחירות הבאות.

אף שההיסטוריה הפוליטית הישראלית מלמדת כי נקודות חובה במישור הפלילי עשויות להפוך לנקודות זכות במישור הפוליטי: ש"ס רכבה אל הישג השיא של 17 מנדטים בבחירות 1999, זמן קצר לאחר שיו"ר המפלגה דאז, אריה דרעי, הורשע ונידון למאסר.

הסדרת גיוס תלמידי ישיבות

אחד מפסקי הדין העיקריים שהותירה אחריה נשיאת העליון הקודמת, דורית ביניש, סמוך לפרישתה, הוא פסק הדין שבו בוטל חוק טל, המסדיר את הפטור משירות צבאי שניתן לתלמידי ישיבות, כעשור לאחר חקיקתו.

פסק הדין הזה מהווה אבן-דרך במורשתו השיפוטית של בית המשפט העליון, אבל יותר מכך - הוא מהווה חומר נפץ חברתי ופוליטי, שכן הוא מחייב את הכנסת והממשלה למצוא נוסחה אחרת, שוויונית יותר, לנושא גיוס תלמידי הישיבות, תוך פרק זמן קצוב - עד 1 באוגוסט.

ביטולו של חוק טל בידי בג"ץ היה אחד הגורמים שעירערו את ההרמוניה בין סיעות הקואליציה, שבה יושבות המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה מצד אחד - וישראל ביתנו התומכת בגיוס לכל, מצד שני.

המחלוקת על גיוס תלמידי הישיבות נראתה כבלתי אפשרית לגישור, בוודאי בפרק זמן כה קצר שהותיר בג"ץ למערכת הפוליטית. לצד רעיונות לחקיקת חוק, שיאריך זמנית את ההסדר הקיים, החלו יוזמות חקיקה פרטיות וממשלתיות לחקיקת חוק גיוס חדש, כמו הצעת החוק שפירסם השבוע משרד הביטחון, ביוזמת שר הביטחון, אהוד ברק, המחייבת 90% מתלמידי הישיבות בשירות צבאי או אזרחי.

מועד הבחירות שנקבע, לפני שבוטל אמש - תחילת ספטמבר - היה אמור לספק אורך נשימה גדול יותר למערכת הפוליטית. זאת, לאור חוות-דעתו של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, שקבעה כי חוק יסוד: הכנסת מאריך אוטומטית תוקפו של חוק הפוקע בתקופת בחירות, עד ל-3 חודשים לאחר מועד הבחירות.

ביטול הקדמתן של הבחירות מקצר שוב את לוח הזמנים הפוליטי להסדרת חוק טל, ומהווה סעיף מרכזי בהסכם, הסולל את דרכה של "קדימה" לממשלת נתניהו.

עוד כתבות

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית, וההערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

חברת Run:AI הישראלית מפתחת טכנולוגיה המאפשרת לארגונים וחברות למצות את תשתיות הבינה המלאכותיות שלהן ● ההערכה היא כי סכום הרכישה יעמוד על מאות מיליוני דולרים ● המייסדים: "אנחנו אולי החברה היחידה בעולם שמאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מהתשתית שלהם"

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים