מועצת העיר בת-ים תדון בשבוע הבא האם להדיח את לחיאני

זאת 6 ימים בלבד לפני הבחירות לרשויות המקומיות - כך עולה מהודעת לחיאני לבג"ץ בתשובה לעתירתה של אומ"ץ הדורשת להדיחו מיידית מכהונת ראש העיר

מועצת עיריית בת-ים תתכנס בשבוע הבא, 6 ימים בלבד לפני הבחירות לרשויות המקומיות, ותדון בשאלת הדחתו של ראש העירייה שלומי לחיאני מכהונתו, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו בשבוע שעבר. זאת, בלי קשר לעובדה שלחיאני בכל מקרה מתמודד על כהונה שלישית בראשות העיר, בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בעוד כשבועיים - כך עולה מהודעה שהגישו היום (ד') לבג"ץ באי-כוחו של לחיאני, פרופ' קנת מן ועו"ד דנה וייס, בתשובה לעתירתה של תנועת אומ"ץ הדורשת באמצעות עו"ד גד מינא להדיחו מיידית מכהונת ראש העיר.

סנגוריו של לחיאני טוענים כי "העתירה תיאורטית ומוקדמת מדי, ואיננה נתמכת בהוראות החוק והפסיקה. מר לחיאני סבור כי לא עבר כל עבירה, והוא מתכוון להיאבק על חפותו ולהוכיחה בבית המשפט. לאור פסיקת בג"ץ בפרשת רוכברגר-גפסו, הורה לחיאני אתמול (ג') לזמן ישיבה דחופה שלא מן המניין של מועצת העיר בת-ים, על מנת שהמועצה תדון בשאלת המשך כהונתו כראש העיר, נוכח הגשת כתב האישום נגדו. ישיבת המועצה נקבעה ל-16 באוקטובר.

"אין גם לומר שבחירתו של מר לחיאני שלא להסיר את מועמדותו כל עוד החוק ובתי המשפט אינם מחייבים אותו לעשות כן - היא בחירה שעל בג"ץ להתערב בה. טוהר הבחירות אינו נפגע מצעד זה של לחיאני, שכן הוא עומד בכל דרישות החוק, ועומדת לו חזקת החפות, שאף היא עיקרון יסוד בשיטת המשפט בישראל".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהתייצב גם הוא באמצעות פרקליטות המדינה לעתירה בעניין לחיאני, הודיע מצידו לבג"ץ כי "נוכח האמור בפסק דין רוכברגר-גפסו, המשך כהונתו של לחיאני אינו עולה, על פני הדברים, בקנה אחד עם עיקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק, וההתנהגות כמתואר בכתב האישום, המהווה ראיה מינהלית בעלת משקל, היא בגדר התנהגות שאינה הולמת מעמדו של ראש רשות. משכך, יש לצפות שמועצת הרשות תתכנס ותדון בהמשך כהונתו בראי פסק דין רוכברגר-גפסו".

היועמ"ש מסכים, עם זאת, כי אין אפשרות משפטית למנוע מלחיאני מלהתמודד בבחירות.

נוכח עמדתו של לחיאני כפי שהועברה לבג"ץ, פנה עו"ד מינא בשם אומ"ץ וביקש לקיים דיון דחוף בעתירה, נוכח מגבלות הזמנים. "ברור שיש כאן ניסיון לתרגיל שימנע את הדחתו של מר לחיאני לפני הבחירות", נכתב בבקשה, "ויהפוך את פסיקת בית המשפט בפרשת רוכברגר-גפסו לחסרת כל תוכן".

עו"ד מינא מסר ל"גלובס": "מצער מאוד שלחיאני, בשיתוף עם מועצת העירייה, מנסים לעשות תרגילים מלאכותיים ופרוצדורליים, שכל תכליתם להרוויח זמן ולנסות למנוע את הדחתו לפני הבחירות. ניתן היה לצפות כי לחיאני יתפטר מתפקידו באותו יום שבו הוגש כתב האישום נגדו. זו חובתו לאור פסיקת בג"ץ. התנהלותו מחזקת עוד יותר את אי-התאמתו לתפקיד הרם של ראש העירייה, שבו הוא אמור להיות נאמן הציבור ולא לנסות לעשות תרגילים על גבו של הציבור. תנועת אומ"ץ סבורה כי נוכח חומרת כתב האישום כנגד לחיאני, יש גם למנוע ממנו את ההתמודדות בבחירות".

האישום: לקח שוחד ב-900 אלף שקל

בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום נגד לחיאני בעבירות של לקיחת שוחד בסך של 900 אלף שקל ועבירות שחיתות נוספות.

למחרת עתרה אומ"ץ לבג"ץ, בדרישה שלחיאני יתפטר לאלתר מכהונתו ויימנע מלהתמודד בבחירות המוניציפליות. לחילופין דרשה התנועה להורות למועצת העיר להתכנס באופן מיידי ולהעביר את לחיאני מכהונתו.

לחיאני הודיע במסיבת עיתונאים כי ישקול בימים הקרובים אם להתפטר מכהונתו עקב הגשת כתב האישום נגדו, ואולם הוא נחוש בכוונתו להתמודד בבחירות.

בפסק דין שניתן לפני שבועות אחדים בבג"ץ בעניינם של ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, וראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, שנימוקיו טרם התפרסמו, פסקו שופטי בג"ץ כי אף שבהיבט הציבורי דעתם אינה נוחה מכך שראשי ערים המואשמים בפלילים ישובו ויתמודדו על כהונת ראש העיר - בהיבט המשפטי קצרה ידם מלהושיע ולמנוע את ההתמודדות. (בג"ץ 6549/13).