גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזוג ריכטר ישלם כ-12 מ' ד' לאדם שרכש את ביתם ללא ידיעתם

בעלי מדינול נקלעו לסכסוך נדל"ני מוזר, לאחר שווילה בבעלותם ביישוב היוקרתי ארסוף נמכרה ללא ידיעתם לאזרח בריטי ● את המכירה ביצע בן-דודם של הריכטרים שהחזיק עבורם את הווילה בנאמנות ● ביהמ"ש העליון דחה כעת ערעורים הדדיים שהגישו הצדדים בפרשה

קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף
קובי ויהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף

הגיעה לסיומה: בית המשפט העליון דחה הבוקר (ג') את הערעורים שהגישו בני הזוג קובי ויהודית ריכטר על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בלוד, שחייב אותם לשלם כ-12 מיליון דולר (כ-43 מיליון שקל) לבנימין כהן, אזרח בריטי, שהיה מסוכסך עמם על בעלות של נכס ביישוב היוקרתי ארסוף. במקביל, נדחה גם ערעורו של כהן על ההחלטה, כי הנכס שייך לבני הזוג ריכטר, ולא לו.

ראשיתה של הסאגה המשפטית בפברואר 2012, אז הגיש כהן תביעה לבית המשפט המחוזי בלוד שגוללה את אחד מסיפורי הנדל"ן המוזרים ביותר. לפי כתב התביעה, וילה בשווי של בין 8 ל-10 מיליון דולר במושב היוקרתי ארסוף, ששייכת לזוג ריכטר, נמכרה ללא ידיעתם לכהן, באמצעות עו"ד יעקב הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר. האחרון החזיק עבור הריכטרים בנאמנות את הווילה ברחוב מול הים 11 בארסוף.

שורשיו של הסיפור נטעו בקרקע המריבה לפני כעשור, באביב 2008, אז יצר עו"ד הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר, קשר עם כהן, אזרח בריטי המתגורר בארה"ב, וניסה לשכנעו להשקיע במיזם נדל"ן ברומניה שאותו יזם עם שותפים, בהם אדם בשם גיא בצלאל. לפי התביעה שהגיש כהן, הרכבי הסביר לו כי הוא אינו יכול לקבל מימון לעסקה ברומניה, והציע להעמיד כבטוחה להחזר ההשקעה של כהן וילה שבבעלותו במושב ארסוף. כהן טען שהרכבי הסתיר ממנו באותה עת כי הווילה שייכת לריכטרים ואמר לו כי היא שייכת לו ואף רשומה על שמו. כהן טען עוד כי עו"ד מטעמו בדק את נסח הטאבו של הווילה, "שאכן שיקף את הצהרתו של עו"ד הרכבי, שלפיה הוא הבעלים הבלעדי של הנכס".

לפי התביעה, לאחר שכהן השתכנע כי הווילה שייכת להרכבי וכי מדובר בהשקעה כדאית, הוא התרצה והלווה להרכבי 5 מיליון דולר, שאמורים היו לשמש לרכישת מיזם הנדל"ן ברומניה. כל פעולותיו של כהן התבצעו בפועל על-ידי מיופי-כוחו בישראל, אחותו, מרים יעקבי ובעלה, עמי.

כהן טען בתביעתו כי הריכטרים דרשו ממנו לבטל את ההסכם לרכישת ביתם, בטענה כי הם כלל לא היו מודעים לעסקה, וכי הרכבי היה נאמן מטעמם ולא הבעלים האמיתיים של הנכס. בתביעתו דרש כהן מהזוג ריכטר לכבד את הסכם המכר, מאחר שלא טרחו לרשום את הבית על-שמם, ואילו לטובתו נרשמה הערת אזהרה.

הבית המדובר בארסוף / צילום: איל יצהר

הווילה לא תילקח, הריכטרים ישלמו

באוקטובר 2015 פסק השופט אברהם יעקב, כי הווילה בארסוף תישאר אצל הזוג ריכטר, וכי הערת האזהרה לטובתו של כהן תימחק ממרשם המקרקעין, וכך גם המשכנתא שנרשמה על הבית לטובתו. ואולם זאת, רק בכפוף לכך שהזוג ריכטר ועו"ד הרכבי ישלמו לכהן כ-8 מיליון דולר וכן ישיבו לו את הסכום ששילם כמס רכישה עבור הווילה של כ-1.4 מיליון שקל, בכפוף למנגנון ריביות והצמדה שנקבע. "הריכטרים ביקשו ליצור מצב לפיו בעלותם בנכס תוסתר מן העולם. לטעמי, לא ראוי שהם ילינו כלפי אחרים על כך שכוונתם צלחה", כתב השופט בפסק הדין.

עם זאת, בית המשפט המחוזי התיר לריכטרים להגיש תביעה נגד הרכבי כדי לתבוע ממנו את הנזקים שנגרמו להם בגין מכירת הנכס שלהם לכהן ועקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובתו. המחוזי קבע, כי המשכנתא לטובת כהן תימחק, אך בכפוף שריכטר ועו"ד הרכבי ביחד ולחוד ישלמו לכהן את הסכומים הבאים: תשלום הקרן בסך 5 מיליון דולר, בנוסף לתשלום הריבית ההסכמית בסך 1.5 מיליון אירו (בקיזוז 200 אלף דולר ששולמו לכהן); השבת הסכום ששילם כהן כמס רכישה של כ-1.4 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה; ובנוסף ניתן צו לפיצול סעדים, שלו עתרו הריכטרים, על-מנת לאפשר להם לתבוע מעו"ד הרכבי את הנזקים שנגרמו להם, לשיטתם, עקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובת כהן.

בהמשך, הגישו בני הזוג ריכטר, באמצעות עורכי הדין אלקס הרטמן, אוריאל פרינץ וד"ר שלומית ולרשטיין ממשרד ש. הורביץ, ערעור לעליון על החלטת המחוזי וכן בקשה לעיכוב ביצוע פסק דינו. בערעור ובבקשה נטען, כי פסק הדין של המחוזי כולל טעויות עובדתיות ומשפטיות. עוד טען הזוג ריכטר, כי לו יפרעו כעת את החוב העומד על עשרות מיליוני שקלים כדי להביא למחיקת המשכנתא, קיים חשש ממשי כי לו יתקבל ערעורם לא יוכל כהן להחזיר להם את הסכום המדובר.

במקביל, הגיש רוכש הווילה, בנימין כהן, באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט, דן סלע וטל ארדינסט ממשרד ארדינסט-בן-נתן-טולידאנו ושות', ערעור על ההחלטה לפיה הווילה בבעלות בני הזוג ריכטר. בערעור הרוכש נטען, בין היתר, כי עסקת המכר תקפה משום שניתנה במסגרתה תמורה משמעותית, כך שזכויותיו של כהן בנכס, אשר נרכשו בתום לב, עדיפות. עוד נטען, בהקשר זה, כי קיימת תאימות מלאה בין סכום החוב, שקובי ריכטר ויתר עליו במסגרת הסכם המכר, לבין שוויו המירבי של הנכס, כפי שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי - 10 מיליון דולר.

בית המשפט העליון דחה את שני הערעורים. השופט אורי שהם, בהסכמת השופטים ניל הנדל וגו'רג' קרא, ציין בפסק הדין, כי בראש ובראשונה, אין מקום להתערב בממצאים העובדתיים שנקבעו בפסק דינו של בית המשפט המחוזי. "הממצאים שנקבעו מבוססים היטב ותומכים במסקנות המשפטיות אליהם הגיע בית המשפט", ציין שהם. עוד קבע שהם, כי הוא מקבל אף את קביעת בית המשפט המחוזי לפיה הסכם המשכנתא תקף, בעוד שאין תוקף לעסקת המכר בנכס, שעה שרכיב התמורה בהסכם זה, נופל בהרבה משווי הנכס באותה עת; וכן מקובלת עליו עמדתו של בית המשפט המחוזי ביחס להפחתת שיעור הריבית, במסגרת הסכם המשכנתא, שכן השיעור שנקבע הוא בגדר "פיצוי מוסכם", שאינו עומד ביחס סביר לנזק שניתן היה לצפותו במועד כריתת ההסכם.

"לא מצאתי כי נפלה טעות או כי קיים פגם כלשהו בפסק דינו של בית משפט קמא", קבע השופט.

הריכטרים - הצלחה מסחררת עם הסטנטים

קובי ויהודית ריכטר, מאנשי העסקים העשירים בישראל, הם בעליה של חברת מדינול המייצרת מכשור רפואי. הונם נאמד במאות מיליוני דולרים לפחות. קובי ריכטר, ממייסדי החברות אורבוטק ומדינול - שהיה גם חוקר ב-MIT, ממציא ואיש עסקים מצליח בשני תחומים שונים וכעת הוא גם מוביל תנועה חברתית ומשמש כיו"ר תנועת "דרכנו" - התחיל את חייו בקיבוץ רמת יוחנן.

בצבא שירת כטייס קרב עטור תהילה, שלזכותו נזקפות 12 הפלות של מטוסי אויב. לאחר שחרורו מהצבא ב-1983 בדרגת אל"מ, הקים ריכטר ביחד עם אחיו, יוחאי, את חברת אורבוט, שעסקה בייצור מערכות בדיקה של רכיבים אלקטרוניים.

כעשור לאחר, ב-1992, התמזגה עם אופטרוטק וביחד הן הפכו לאורבוטק. ריכטר פרש אז מהחברה והקים מאוחר יותר יחד עם רעייתו יהודית את חברת הביוטכנולוגיה מדינול, ביחד עם המדען ומהנדס המכונות, גרגורי פנחסיק, עולה חדש מאוקראינה, שהציג לריכטר פטנט לייצור תומכים (סטנטים) לעורקי לב.

מדינול פיתחה וייצרה סטנטים לטיפולים קרדיולוגיים, וזכתה להצלחה מסחררת. במהלך השנים היה קובי ריכטר מעורב במיזמים עסקיים רבים.

לאורך השנים השכיל ריכטר להגדיל גם את החזקותיו באורבוטק, החברה שהיה ממייסדיה. בראשית החודש נודע על אקזיט גדול שצפוי באורבוטק - מכירה ל-KLA Tencor האמריקאית תמורת 3.4 מיליארד דולר. ריכטר הוא דירקטור ובעל המניות הגדול ביותר בחברה כיום, שמחזיק ב-5.4%, והוא צפוי לקבל בעסקה כ-180 מיליון דולר.

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?