גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק טראמפ נגד סין: המשבר האמריקאי עם וואווי עלול לעכב את התפתחות הדור החמישי בישראל

בכנס הסלולר בברצלונה נשמע קולם המודאג של המפעילים האירופים, שטוענים כי מלחמת הסחר האמריקאית מול סין והמאבק מול וואווי יגררו מהלך שיחזיר את התעשייה הסלולרית אחורה ● החשש הגדול: עיכוב בפריסה של הדור החמישי ועליית מחירים בשוק

מנכ”ל וואווי ריצ’רד יו מציג בברצלונה את הסמארטפון המתקפל החדש Mate X/  צילום: רויטרס - Sergio Perez
מנכ”ל וואווי ריצ’רד יו מציג בברצלונה את הסמארטפון המתקפל החדש Mate X/ צילום: רויטרס - Sergio Perez

תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה MWC 2019 מייצרת כמו תמיד שלל כותרות. בעיקר מהווה התערוכה פלטפורמה ליצרנים גדולים כקטנים, חברות סטארט-אפ, מפתחים וכו', לקידום וחשיפת מרכולתם. צד נוסף של התערוכה הוא של המפעילים הסלולריים וחברות התקשורת - התערוכה היא הזדמנות עבורם להשמיע את קולם לקראת האתגרים העתידיים של התעשייה. אלא שדווקא הזווית שלהם לא תמיד מקבלת את הנפח המתאים. למען האמת קצת בצדק - כאשר כל הזרקורים מופנים למכשירים החדשים ולגדג'טים, את מי מעניין בעיות התחרות של המפעילים הסלולריים?

בדומה למה שקורה אצלנו בישראל, גם בעולם המפעילים הגדולים מרגישים שהרגולטורים מנותקים ועסוקים בעיקר בסוגיות של תחרות, במקום להבין שהשקעות העתק שנדרשות לדור החמישי צריכות לפגוש מדיניות תומכת. וכך, בעוד שהעיניים נשואות לסלולרי המתקפל של סמסונג או וואווי, בחר ניק ריד, מנכ"ל וודאפון לפרוק את תסכוליו ולקלקל מעט את החגיגה.

ריד, שמוביל את אחת מחברות הסלולר הגדולות בעולם, דיבר במהלך נאום בכנס בברצלונה על תחרות לא בריאה, משבר אמון מול הלקוחות, פרוטקציוניזם, והיעדר שיתוף פעולה. לדבריו, למפעילים יש מספיק סיבות שעשויות להעיב על הדור החמישי בדומה למה שקרה בדור הרביעי. "אני מחפש לייצר חוזה חדש מול התעשייה, אני רוצה לבנות אמון עם הצרכנים והעסקים ומול הצרכנים. זה יחייב אותנו לנהל שיח אחר עם הממשלות כדי לבנות את החזון העתידי של החברה הדיגיטלית".

אחד הנושאים החשובים שקברניטי התעשייה מדברים עליו בתערוכה הוא המשבר הגדול בין ארה"ב לוואווי הסינית. הדיון הגיע גם לישראל, אבל מכיוון שוואווי היא לא שחקנית בתחום התשתיות הסלולריות - הדיון כאן די גווע. בעולם מסתבר שהסיפור חם מאוד ועשוי להשליך על השוק כולו. 

כזכור, ארה"ב מנהלת מאבק לסיכול ההתרחבות של וואווי בעולם כאשר התירוץ בו היא משתמשת הוא החשש מפני ריגול סיני. בפועל יש הסבורים כי מאחורי המאבק שאותו מוביל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד האינטרס האמריקאי לשמור על הדומיננטיות האמריקאית בעולם האינטרנט. כך או כך, עבור מנכ"ל וודאפון, המשבר עם וואווי הוא משבר חמור שההשלכות שלו הן הרבה יותר מאשר בשאלה האם מכשירי הסלולר של וואווי יושקו בארה"ב או לא. לטענת ריד, יש יותר מדי רטוריקה מתלהמת סביב הנושא ופחות דיון על עובדות, וכנראה יותר מדי השפעה פוליטית, אמר.

"וואווי היא כרגע שק חבטות, אבל כל חרם, או תגובה קיצונית אגרסיבית של ארה"ב כלפיה, תשפיע על כלל התעשייה העולמית ויהיו לה השלכות רחבות". לדבריו, וואווי היא שחקן דומיננטי בשרשרת האספקה של המפעילים באירופה ומחזיקה נתח שוק של כ-28% משוק תשתיות התקשורת הסלולרית, בעוד אריקסון ונוקיה מחזיקות כ-20% כל אחת. פגיעה באחת השחקניות האלה, או הוצאתן מהשוק, משמעה פגיעה קשה בשרשרת האספקה של כל התעשייה ויצירת שוק ריכוזי של מספר שחקנים קטן שיפגע בכולם. "אי אפשר להוציא שחקן מהשוק הזה בהיעדר מגוון שחקנים חדש, והדבר יפגע קשות במפעילים האירופאים", אמר.

סכנה בהטמעת הדור החמישי

מבחינת ארה"ב הדבר פחות רלוונטי עבור המפעילים, כי וואווי היא שחקן קטן בשוק האמריקאי ולא משפיעה על תשתיות הסלולר של המפעילים האמריקאיים. לדברי ריד, להפר חוזים מול וואווי המשמעות של חרם כזה באירופה משמעו להחזיר את התעשייה הסלולרית שנתיים אחורה, עד כדי פגיעה מהותית ביכולת להטמיע דור חמישי.

"הנושא כאן שעומד על הפרק הוא האמון בהשקעה. למה שהמפעילים ייכנסו למשא ומתן עמוק על השקעות בדור החמישי בהיעדר חוסר ודאות. זה כבר ניכר בהחלטה של ​​וודאפון להשהות את העבודה על ליבת רשתות דור חמישי. עיכוב כזה עשוי לדחוק את אירופה כך שתפגר אחר המובילות העולמית בנושא הדור החמישי. המפעילים זקוקים לודאות ותשובות. ככל שהמאבק יהיה ארוך יותר בסוגיה, כך המצב ייעשה מסוכן יותר".

ריד התייחס ליחסים בין המפעילים למדינות, ממשלות ורגולטורים. הוא ציין שהיעדר שיתוף הפעולה משפיע לרעה על היכולת לפעול, אך הוא ניכר גם ביחסים עם הצרכן והמתחרים "שיתוף פעולה הוא מילת מפתח כאן".

בין היתר הוא נתן דוגמה לשיתוף פעולה שעשוי לפתור את הבעיה היא בבריטניה, שם המרכז הלאומי Cybersecurity מפקח ביעילות על הציוד של וואווי. "מודל זה יכול להיות מגולגל ברחבי אירופה. הפיצול הוא האויב כאן, והוא יחניק התקדמות".

התגובה של ריד לסוגיית וואווי מלמדת עד כמה הענק הסיני התקדם בשנים האחרונות ונהפך לדומיננטי באירופה ובעולם, ושבלעדיו המפעילים הסלולריים באירופה ככל הנראה ימצאו את עצמם בבעיה. אך הבעיה היא כאמור רחבה יותר: גם ישראל עלולה לסבול ממנה בצורה עקיפה אם המחירים יעלו. אם מחירי תשתיות התקשורת יעלו בעקבות הוצאתה של וואווי מהמשחק, מה תהיה המשמעות מבחינת ההתקדמות של הדור החמישי? ואיך פיגור כזה בכניסת הדור החמישי ישפיע על הכלכלה העולמית בכלל?

משרד התקשורת התעורר, וגם זה משהו

אמש חשפנו ב"גלובס" את התוכנית של משרד התקשורת לקדם פתרון לסוגיית התשלומים הכפולים של לקוחות לספקיות האינטרנט. כבר הרחבנו לא מעט על הכאוס בשוק האינטרנט בישראל, בכל הקשור לסוגיית הבנדל ההפוך - אותו שירות לפיו בזק מספקת ללקוחות אינטרנט בצורה עקומה בגלל דרישות לא הגיוניות של משרד התקשורת. כעת, כאמור, המשרד מתכנן לטפל בתשלומים הכפולים לספקיות - אחרי שהסתבר כי קיימים מאות אלפי לקוחות שמשלמים לספקיות האינטרנט תשלומים כפולים עבור הקישוריות לאינטרנט. המשרד מעוניין להקים מאגר ממוחשב שאליו יוכלו המשתמשים להיכנס, ובאמצעות תעודת זהות לדעת מי ספק האינטרנט שלהם ולמי הם משלמים תשלומים כפולים.

משום מה, כשמדובר במשרד התקשורת, במקום ללכת פשוט מסבכים את העניינים. אם יש לקוחות שמשלמים כפול - וכנראה יש הרבה - תודיעו לספקיות האינטרנט שהן חייבות לנתק כל לקוח שהיוזר שלו לא פעיל אחרי תקופה קצרה. לקוח שהספקים רואים שהוא לא משתמש בשירותי החברה אך בכל זאת משלם, ינותק אחרי התראה קצרה. פשוט. אבל אתם יודעים מה - עצם זה שהמשרד החליט לעסוק בבעיה הזו אחרי שנים שהיא קיימת, זה גם משהו. 

הדוח של הדואר יחכה 

הוועדה לבחינת התחרות בתחום הדואר בראשות דני רוזן סיימה את עבודתה בדיוק במועד שנקבע לה. במשרד התקשורת ובשוק העריכו שהוועדה לא תעמוד בלוחות הזמנים, ה-18 בפברואר, אך רוזן נתן הבטחה ועמד בה. אלא שהעובדה שהדוח מוכן כבר לא מעניינת איש, כי שר התקשורת איוב קרא עומד לסיים את תפקידו ממילא, וצמרת המשרד נמצאת בברצלונה. אז הגשת הדוח תחכה עוד שבוע. לא נורא, חיכינו עד עכשיו, נחכה עוד קצת. למרבה הצער, בגלל הבחירות שר התקשורת לא יכול להחליט על אימוץ ההמלצות או דחייתן. הוא רק יכול להשאירן כמו שהן, להחלטת שר התקשורת הבא. אם רוזן כתב את הדוח, צפו לדוח מעניין במיוחד. מה שנשאר לקוות זה רק שהשר החדש יגלה בו עניין ולא יקבור אותו. 

הקנס המצחיק של דואר ישראל

משרד התקשורת קנס את דואר ישראל על אי עמידה בתנאי טיב שירות, כך אומרים ל"גלובס" מקורות בחברה. הפעם הקודמת והיחידה שהמשרד הטיל קנס על הדואר היה לפני ארבע שנים, ע"י עו"ד יגאל לוי ששימש בזמנו סמנכ"ל משרד התקשורת לענייני דואר, וזאת בעקבות ליקויים שחשף בבית המיון המרכזי ובדואר רחובות. המצחיק הוא גובה הקנס - 30 אלף שקל בלבד. מכיוון שמדובר בחברה ממשלתית, לא פשוט להטיל עליה קנס: מצד אחד רוצים להעניש אותה על הפרת רשיון, מצד שני גם את הקנס הציבור משלם. כאשר תופרט החברה הסיפור יהיה שונה. בינתיים בדואר מקבלים את הביקורת של המשרד ואת הקנס באופן חיובי - מבקרים אותם, והם מבטיחים ללמוד ולהשתפר. אחרי ההפרטה, כשהקנסות יאמירו, התגובה לקנסות תהיה מן הסתם אחרת. 

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020