איך גבר האחיין של ברדוגו על 8 מועמדים אחרים לתפקיד יועמ"ש נתיבי ישראל

עו"ד אלעד ברדוגו, האחיין של יעקב ברדוגו המקורב לרה"מ נתניהו, העפיל על 8 מועמדים שונים במרוץ לתפקיד היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל, האחראית על 7 מיליארד שקל בשנה. איך זה קרה? • וגם: השאלות הפתוחות על טיב הייעוץ המשפטי בהליך האיתור והזיקה הפוליטית של המועמד לליכוד

עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר
עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר

חברת נתיבי ישראל היא החברה הממשלתית שמשמשת זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה. תקציבה נאמד בכ-7 מיליארד שקל מדי שנה, וכעת במשרד התחבורה דנים על תוכנית החומש להקמת תשתיות בידיה. 

אושר מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי ישראל, חברת הדירקטוריון התפטרה כמחאה על המינוי 
האחיין של ברדוגו והמינוי השנוי במחלוקת: רשות החברות שמה ברקס להנהלת נתיבי ישראל | בלעדי

תפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל הוא תפקידי קריטי, שכן החברה עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות; כדי להבטיח שמנגנונים אלה יעבדו ביעילות, השדרה הניהולית חייבת להיות מקצועית, ומדובר באחד משומרי הסף החיוניים שלה. מדובר ברגישות כפולה, שכן חברה זו חוותה טלטלה בשנת 2016 עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.

בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה, מינתה מירי רגב את יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, יגאל עמדי. בעבר היא מינתה אותו לתפקידים גם כשהייתה שרת התרבות, ובפריימריז האחרונים בליכוד הוא צולם על-ידה באירוע בחירות. 

יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ
 יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ

עמדי שולט בדירקטוריון נתיבי ישראל באמצעות רוב מוצק, במיוחד לאחר שהדירקטורית לינדה בן שושן עזבה את הדירקטוריון במחאה על בחירת היועמ"ש הטרי. כעת, עם חזרתה של רגב למשרד התחבורה, עמדי מנסה לחזק את אחיזתו בחברה, והדירקטוריון בראשותו בחר בעו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד הרגיש של היועץ המשפטי של החברה.

עו"ד אלעד ברדוגו היה שותף במשרד גולדפרב-זליגמן ונחשב לעורך דין רציני, אך יחד עם זאת הוא גם הצהיר על עצמו כפוקד לליכוד. עורך הדין הוא גם אחיינו של יעקב ברדוגו, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גלובס צלל להליך המינוי ואל השאלות שנותרו פתוחות. 

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
 שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

סינון וניקוד 

במהלך הליך הסינון והקבלה של המועמדים לתפקיד, כל מועמד קיבל 60 נקודות בסינון ראשוני על בסיס נתונים "יבשים" בוועדת המשנה שהוקמה לבחירת היועץ המשפטי. בראש הוועדה עומד סמנכ"ל המשאבים בחברה, אריה דהן, שנודע כמקורבו של יגאל עמדי, יו"ר הדירקטוריון, שכאמור מונה על-ידי רגב בקדנציה הקודמת שלה וצולם לצידה במהלך אירוע שלה בפריימריז בליכוד.

כך הוגדר כי חלק מהנקודות יזכו את המועמד בניסיון עבודה קודם של 3 שנים לפחות כיועץ משפטי פנימי או חיצוני לחברה ממשלתית או ציבורית המעסיקה לפחות 100 עובדים. מועמדים שמגיעים ממיקור חוץ, כך הוחלט, יש לבחון את הפונקציה שלהם במבנה הארגוני, והדרישה הייתה ליועץ משפטי חיצוני קבוע לחברה כחליף יועמ"ש פנימי.

עו"ד אלעד ברדוגו שימש יועץ משפטי לחברת שפיר, אך לאחר שאלות הבהרה שהופנו כלפיו מצד הוועדה, הוא לא קיבל נקודות כלל על סעיף זה, שיכול להקנות 10 נקודות מקסימום, והציון שלו עמד על 45. לכן הוחלט להתקדם עם 8 מועמדים אחרים, שהופנו לראיונות ולמבדקים שיכלו לזכות אותם ב-40 נקודות מקסימליות נוספות. 

ברדוגו ערער

עו"ד ברדוגו ערער על ההחלטה, ששונתה על-ידי הוועדה "בשל הנוסח שפורסם בעיתונות" ולנוכח הצהרותיו של המועמד, והציון שלו עלה בעקבות כך ב-5 נקודות, כשההגדרה שונתה עבור כלל המועמדים - אלא שהוא היחיד שהשינוי היה תקף לגביו. לפי גורמים הבקיאים בהליך, מדובר במקרה חריג שהעלה אותו כמועמד התשיעי לשלב הראיונות והמבדקים.

אל ועדת האיתור בראשות מנכ"ל החברה ניסים פרץ, שמנתה 4 חברים ושני משקיפים (מנהלת אגף המכרזים והשופט בדימוס חיים ארמון), הגיעו כאמור 9 מועמדים, אך עו"ד ברדוגו הגיע רק למקום השלישי ובפער משמעותי של 7 נקודות מהמועמד המועדף, בשקלול הראיון, המבדקים ותנאי הסף.

המנכ"ל פרץ טען בדיוני הוועדה כי יש לעלות עם שלושה מועמדים אל הדירקטוריון, ואליו הצטרף גם אותו סמנכ"ל משאבים - מקורבו של היו"ר. לעומתם, שני חברים אחרים בוועדה סברו אחרת: אחד מהם המליץ להעלות רק את השניים המובילים, וחבר אחר המליץ לעלות עם שלושה מועמדים, אך עו"ד ברדוגו לא נכלל ביניהם, ובמקומו הומלץ על מועמדת אחרת שקיבלה ניקוד דומה והביאה איתה ניסיון כיועמ"שית של חברה פנימית.

והנה, בדיון שהתקיים בדירקטוריון בשבוע שעבר, נבחר עו"ד ברדוגו ליועץ המשפטי של נתיבי ישראל, ברוב דחוק של 5 מול 4. כמחאה על המינוי, הדירקטורית לינדה בן שושן התפטרה מתפקידה, ורשות החברות פתחה בבדיקת המינוי, שהוקפא בינתיים. 

שאלות לא פשוטות

אומנם פעמים רבות הניקוד לא מנבא בצורה הטובה ביותר את הבחירה בדירקטוריון, שכן מדובר בענייני כוח-אדם, ומדובר גם בעורך דין מוכר ומוערך בתחום התשתיות, אלא שסביב הליך המינוי עלו שאלות לא פשוטות, ובהן הזיקה הפוליטית הברורה של המועמד והליך שנעשה למורת-רוחם של חלק מחברי הדירקטוריון.

נציין כי עו"ד ברדוגו גם ניסה להתמודד בקיץ על תפקיד דומה בחברת נתיבי איילון, שתקציבה קטן פי 3 מזה של נתיבי ישראל, אך לא הצליח להעפיל את המועמדים הסופיים.

עד מחר (ב') אמורים בחברה להעביר את כל החומר סביב הליך המינוי לרשות החברות, על-פי דרישתה של מנהלת הרשות, מיכל רוזנבוים. בעת הדיון בדירקטוריון, נציג הרשות לא התנגד למינוי חרף השאלות הרבות שעולות סביבו. כמו כן, מנהלת רשות החברות מבקשת מנתיבי ישראל להבהיר את תפקידו של השופט בדימוס חיים ארמון, שהיה שופט בבית הדין לעבודה, והאם כיהן כיועץ המשפטי של הוועדה, משום שאם לא - אז לא ברור מי כן היה היועץ המשפטי שליווה אותה.

בנוסף דרשו לדעת ברשות האם הזיקה הפוליטית של עו"ד ברדוגו נבחנה במהלך תהליך האיתור, ומה הייתה חוות-דעת היועץ המשפטי בעניין זה והשפעתה על הליך האיתור, בראיון שנערך עמו באתר. 

נתיבי ישראל: "ההחלטות מתקבלות ברוב" 

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "בדיקת תנאי הסף והניקוד מתבצעים בהתאם לנהלי החברה בראשות סמנכ"ל משאבים ומנהל, ובהשתתפות כלל חברי ועדת הקבלה וועדת ההשמה ושני המשקיפים. בוועדה נבחנים כלל המועמדים, ומסוכמת עמידתם בתנאי הסף והניקוד הקשיח.

"לגבי עו"ד אלעד ברדוגו - הניקוד המוצע על-ידי חברת ההשמה נקבע על 50 נקודות. בעת הדיון בתת-הוועדה הוחלט להוריד לו 5 נקודות, ובהתאם הוא קיבל מכתב עדכון בדבר עמידתו בתנאי סף, ושלא יזומן לוועדת הקבלה לאור הניקוד העדכני שלו.

"המועמד ערער לוועדה, בדומה למועמדים נוספים, וביקש לקבל את הניקוד ואת הנימוקים. לאחר קבלת החומרים הוא העביר הצהרה שבה חודד ניסיונו בפרויקטי תשתיות תחבורה. החומרים נבחנו כמקובל על-ידי חברי תת-הוועדה ושני המשקיפים, שאישרו כולם את ההמלצה להחזיר לו את 5 הנקודות שקוזזו לו בטעות. בהתאם, הוא נשלח למבחנים וזומן לוועדת הקבלה בראשות המנכ"ל, בדומה למועמדים אחרים שזכו בניקוד שלו. בוועדת הקבלה הביעו חברי הוועדה את המלצותיהם, ובסיומה חתמו כולם על ההחלטה להעלות 3 מועמדים לדירקטוריון.

"בדירקטוריון התנהל דיון משמעותי בנושא. מרבית חברי הדירקטוריון סברו כי מדובר במועמד מתאים שלו הניסיון המשמעותי ביותר בתחומי תשתיות תחבורה והתאמתו הכוללת. בסיום הדיון נערכה הצבעה כמקובל, ועו"ד אלעד ברדוגו נבחר ברוב קולות.

"אנו מכבדים את דעתו של כל דירקטור באשר הוא, ולצד זאת בהיעדר הסכמה - ההחלטות מתקבלות ברוב, כפי שנהוג בכלל הדירקטוריונים".