גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השר לענייני הרפורמה" לא לבד: לאן נעלמה האחריות של בכירי מערכת המשפט

שר המשפטים יריב לוין אפילו לא מתאמץ להציג תדמית של מי שדואג למשרד אותו הוא מנהל, והביקורת עליו צודקת ● אבל מה עם שאר בכירי מערכת המשפט? האם יש צורך בחתימתו של לוין כדי לקדם את הסחבת המשפטית? ● וגם: עו"ד חודק מאשים את כולם חוץ מאשר את עצמו

גלי בהרב-מיארה, אסתר חיות, יריב לוין / צילום: רמי זרנגר, דני שם טוב, דוברות הכנסת
גלי בהרב-מיארה, אסתר חיות, יריב לוין / צילום: רמי זרנגר, דני שם טוב, דוברות הכנסת

מן המפורסמות כי שר המשפטים יריב לוין לא משקיע את כל ימיו ולילותיו בניהול המשרד על ענייניו השוטפים. התקשורת המשפטית עסקה בכך לא מעט, וגם עבדכם הנאמן. מבחינת לוין, לפחות בשלב זה הוא בעיקר "השר לענייני הרפורמה". עמיתי נטעאל בנדל פרסם בהרחבה ב"ישראל היום" על העניינים החשובים שנתקעים מכיוון שלוין לא מתפנה או לא רוצה לטפל בהם. תקנות, תזכירי חוק ועניינים נוספים ממתינים לגאולתם.

היומן של עבריין המין ג'פרי אפשטיין נחשף: מנהל ה-CIA, יועצת של הבית הלבן ומי הישראלי שברשימה?
ההלוואה לא הוחזרה 17 שנה, ויזם הנדל"ן נאלץ לשלם לדיסקונט 330 מיליון שקל  
מושב הקיץ של הכנסת החל: איפה עומדים חוקי המהפכה המשפטית?

הביקורת על לוין מוצדקת. אבל דומני כי היועצת המשפטית לממשלה, מנהל בתי המשפט ונשיאת בית המשפט העליון צריכים לשאול את עצמם למה הם לא מתקנים את הליקויים, שלכל הדעות הם ליקויים חמורים, שכלל לא נזקקים לשר המשפטים כדי לתקן אותם. האם נדרשת רפורמה כדי שהשופטים יצייתו לתקנות סדר הדין החדשות לאחר שהם זלזלו בתקנות הקודמות? האם יש צורך בחתימה של שר המשפטים כדי ששופטים יפסיקו למרוח משפטים פליליים באופן חסר היגיון? יתחילו לממש את הסמכויות שניתנו להם כדי לסלק תביעות סרק? אולי סוף-סוף יפסיקו לתת ארכות ודחיות עד אין קץ?

מנגנון קבלת ההחלטות לא מתפקד

בואו ניקח דוגמה אקטואלית שרלוונטית ליועצת המשפטית לממשלה. לפני חודש וחצי פנה סנגורו של שאול אלוביץ' לשופט עודד שחם והציע כי בית המשפט ימליץ לתביעה להסכים לקיומו של גישור פלילי בפני שופט אחר. השופט שחם אכן המליץ זאת. מאז התקיימו ישיבות, שיחות, פגישות - אבל החלטה כל-כך טריוואלית, עוד לא התקבלה. מה בסך-הכול התבקש? רק שהיועמ"שית תענה אם היא מעוניינת בגישור או לא. איך יכול להיות שעבר כל-כך הרבה זמן, ועדיין היא לא הצליחה לגבש תשובה לשאלה הזו?

מנגנון קבלת ההחלטות במשרד המשפטים פשוט לא מתפקד, וזה נכון בפרקליטות האזרחית (ע"ע עמדות יועמ"ש על תובענות ייצוגיות), זה נכון בפרקליטות הפלילית, וזה נכון בייעוץ המשפטי לממשלה. הכול לוקח המון המון זמן.

האם רפורמה תפתור את הבעיה? לא. במשרד המשפטים יקפצו כמובן ויגידו שחסרים להם תקנים. זה ממש לא הסיפור. דרך קבלת ההחלטות במשרד פשוט לא יעילה בצורה קיצונית. שום רפורמה של שר המשפטים לא תועיל פה, לא תקנה ולא תזכיר חוק. היועמ"שית שאחראית על הניהול המקצועי - היא זו שצריכה לתת את דעתה לתרבות הקלוקלת שהשתרשה ופשוט לשנות אותה.

קחו דוגמה נוספת, הפעם בנוגע לרשות השופטת: במסגרת תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, נקבע כי כתב הגנה יוגש בתוך 60 ימים, ולא בתוך 30 יום כפי שנקבע בתקנות הישנות. בדברי ההסבר לתקנה נכתב כי "נמצא כי בבית המשפט מוגשות בקשות רבות להארכת מועד להגשת כתב ההגנה, דבר הגוזל זמן שיפוטי יקר ומשאבי מערכת. תופעה זו חוצת תחומי משפט, ולפיכך, נקבע כי יש לאפשר מראש זמן נוסף להגשת כתב ההגנה על-ידי בעל הדין המתגונן ולקבוע פרק זמן של 60 ימים להגשת כתב הגנה".

מה קורה בפועל? הזמן הוכפל, ובקשות הארכה ממשיכות להיות מוגשות כדבר שבשגרה. בדיוק הפוך מכוונת מתקין התקנה, שכתב כי "הוראה זו נקבעה בשים לב לציפייה כי הרפורמה בסדרי הדין תגביר את האכיפה של עמידה במועדים הקבועים בתקנות, כך שבקשות להארכת מועד להגשת כתב הגנה לא יתקבלו כדבר שבשגרה".

רק כלפי חודק יש אכיפה בררנית?

נעבור לחידה: מי אמר את הציטוטים הבאים - "יש אכיפה בררנית בישראל?" נשאל המרואיין; "לא, ממש לא", השיב בפסקנות. חודשיים בלבד לפני כן, אמר המרואיין בראיון אחר לאחר שזומן לחקירה באזהרה בלהב 433: "אני לא מבין בשביל מה היה צריך את החקירה. זו חקירה פוליטית".

ובכן מדובר בלא אחר מאשר יו"ר גולדפרב-גרוס-זליגמן עו"ד דוד חודק. בראיון לעורכת גלובס נעמה סיקולר בשבוע שעבר, יו"ר משרד עורכי הדין הגדול בישראל התבטא נחרצות נגד הטענות על אכיפה בררנית. דא עקא, כאשר הוא עצמו זומן לחקירה - הוא טען כי מדובר בחקירה פוליטית לחלוטין. ללמדכם, שאין אכיפה בררנית, אלא אם מדובר בענייניו של חודק.

כזכור, לפני מספר חודשים אמר חודק בכנס של לשכת עורכי הדין בנוגע לרפורמה שתכנן השר לוין כי "אני החלטתי שלא אחיה יום אחד בדיקטטורה, ואם צריך להילחם על זה - אני אלחם... רמת ההתנגדות לתוכנית החקיקה ההרסנית הזאת, אנשים מוכנים להילחם עם נשק… אם נצטרך להגיע לזה, זה מה שאעשה...".

על דבריו אלה החליטה הפרקליטות לאשר לצמרת המשטרה לפתוח בחקירה נגד עו"ד חודק בחשד להסתה לאלימות. בראיון לגלובס הוא הגיב: "היה צריך הרבה זדון רוע וציניות כדי לייחס לי מה שייחסו לי". כלומר, המשטרה והפרקליטות שהחליטו על החקירה עשו זאת מתוך הרבה זדון, רוע וציניות. אבל זה רק כלפיו, כי כידוע במענה לשאלה אם יש אכיפה בררנית בישראל, הוא השיב: "לא, ממש לא".

יש אבסורד גדול מזה? ובכן, מסתבר שיש. בהמשך הראיון כבר קובע חודק כי התיק הפלילי שלו יישאר פתוח שנים כדי לאיים עליו. "כל מי שניסה לייחס לי דברים אחרים, היו לו אינטרסים. אני חי עם מה שהיה, אני משלם את המחיר. הייתי בחקירה, בטח ישמרו אותה פתוחה כמה שנים טובות. חושבים שזה מאיים עליי? זה לא".

העיקר שעורך דין בכיר כמוהו לא יתנצל

בראיון לגלובס ביקש חודק לתת הסבר להצהרה שלו שישתמש בנשק כדי להתנגד לתוכנית החקיקה. ובכן, הפרשנות שלו לדברים כל-כך מופרכת, אבל אדרבא, הבה נצטט אותם: "אומרים לי, למה אתה התכוונת, שתיקח נשק ותירה באנשים? ואני משיב - לא. אבל אם יבוא לכפות עליי בכוח נשק מעשה דיקטטור, אני אתנגד על-פי זכות ההגנה העצמית הקיימת לי בחוק".

עורכת גלובס לא הבינה על מה הוא מדבר. חודק הסביר שוב. "נניח שאנחנו בהפגנה. ובא קצין משטרה ואומר לי 'ההפגנה הזו לא חוקית' - ואני יודע שהיא חוקית. ואנשים לא מתפזרים ומתחילים לירות עלינו... אז אם יהיה לי נשק, אני אירה בחזרה. מה לא ברור בזה? מישהו יורה עליי? באופן לא חוקי? אני אתגונן. זכות ההגנה העצמית שמורה לכל אחד. זו הייתה כוונתי".

במקום להכיר בטעותו ולבקש סליחה, חודק מתעקש לשכנע אותנו בלהט שהפרשנות הפשוטה של דבריו נובעת ממניעים זרים ואפלים. "אז למה אתה לא מתנצל על האמירה ודי?", שאלה המראיינת. "כי אני לא רוצה להתנצל", הוא השיב. "אני חושב שאני צודק. הבהרתי את דבריי, אפילו זה נשמע התנצלות, ועל זה אני מצטער, וכן ייתכן שדבריי לא הובנו כהלכה".

בסדר גמור. אנחנו לא הבנו. שותפיו הבכירים שהתנערו ממנו לא הבינו או שפעלו בעצמם מתוך מניעים זרים; המשטרה לא הבינה או שפעלה מאינטרסים אפלים; הפרקליטות נקטה בזדון. העיקר שיו"ר משרד עורכי הדין הגדול בישראל לא יתנצל.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה