גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק יהודים אתם לא רוצים? המכתב הנוקב של המיליארדר להרווארד

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ביל אקמן, איש העסקים שהתייצב לצד ישראל, זעם על אוזלת היד של האוניברסיטה המובילה נגד האנטישמיות ● במכתב חריף טען שבזמן שהסטודנטים חווים אלימות, הנשיאה ממשיכה בהצהרות ריקות מתוכן ● גלובס מגיש את עיקרי הדברים

ביל אקמן / צילום: Reuters, מייק בלייק
ביל אקמן / צילום: Reuters, מייק בלייק

המיליארדר ביל אקמן ידוע בתור איש עסקים שתומך בישראל. הוא גדל במשפחה יהודית בניו יורק, ואת לימודי התואר השני שלו במנהל עסקים השלים בהרווארד. מאז המתקפה הרצחנית של חמאס ביישובי הדרום, הוא לא מהסס לתקוף את ארגון הטרור חמאס, ומביע סולידריות ותמיכה במדינת ישראל. ביום שבת הוא פרסם מכתב לנשיאת האוניברסיטה הרווארד, קלודין גיי, במטרה שתפעל נגד האנטישמיות בקמפוס. להלן עיקריו, כלשונו.

נתון נדיר, חדשות טובות לשוק: מדדי הפחד בישראל ובניו יורק מתרסקים 
וול סטריט פתחה את נובמבר בעליות. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך? 

"כבוד הנשיאה מגיי, אני כותב לך בצער רב. מעולם לא חשבתי שאצטרך לכתוב מכתב לנשיאת האוניברסיטה שבה למדתי, בעקבות היעדר הפעולות להבטחת שלומם של הסטודנטים. מאז הזוועות ב־7 באוקטובר, אני נמצא בדיאלוג עם חברי הדירקטוריון, בוגרים, סטודנטים ומרצים המשתפים את החששות שלהם ממספר הולך וגדל של תקריות אנטישמיות בקמפוס. ארבעה שבועות לאחר התקפות הטרור הברבריות של ה־7 באוקטובר, איבדתי אמון שאת והאוניברסיטה תעשו מה שנחוץ.

 

ביום רביעי האחרון נפגשתי בקמפוס עם סטודנטים ומרצים יהודים. במהלך אותו היום, הבנתי שהמצב בהארוורד חמור יותר ממה שחשבתי. סטודנטים יהודים מתמודדים עם בריונות, אלימות פיזית, יורקים עליהם ובכמה סרטונים שהופצו תוקפים אותם. לוחות המודעות מלאים בהצהרות אנטישמיות. מפגינים צעקו בקמפוס "אינתיפאדה! אינתיפאדה! אינתיפאדה! מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית!".

כשהסברת בהרצאה שלך ב־12 באוקטובר שהארוורד 'מחויבת לחופש הביטוי', העברת מסר ברור שהצהרות אנטישמיות של המפגינים מותרות. למרבה הצער, הארוורד לא מחויבות באמת לחופש הביטוי, בייחוד לא בשנים האחרונות.

בדירוג חופש הביטוי של הקרן לזכויות וביטוי אינדיבידואלי (FIRE), הארוורד נמצאת בתחתית. ב־23 בספטמבר, שבועיים בלבד לפני 7 באוקטובר, הודיעה FIRE שהארוורד ירדה ב־2023 לציון הנמוך ביותר אי־פעם, וסיימה במקום האחרון בין 254 אוניברסיטאות, עם ציון של 0.00 - האוניברסיטה היחידה שחופש הביטוי בה מוגדר כ"נוראי".

סטודנטים יהודים רבים חוששים בימים אלה לבטא את הפחדים שלהם. אחרים אפילו הרגישו צורך להסיר מזוזות, להוריד כיפות וסמלי מגן דוד. אני עצוב שהארוורד הפך למקום בו סטודנטים יהודים חוששים מאלימות. רבים שואלים 'למה קלודין וההנהלה לא עושים עם זה כלום?'.

 

"הצגה מצומצמת"

שמעתי מרבים בהארוורד שהאגף לשוויון, גיוון, הכלה ושייכות (OEDIB) באוניברסיטה תורם לבעיה. הופתעתי ללמוד מסטודנטים וממרצים שה־OEDIB לא תומך בסטודנטים יהודים, אסיאתיים או לבנים שאינם מהקהילה הלהטב"קית. מעולם לא נחשפתי להגדרה של OEDIB למהו שוויון עד לכתיבת שורות אלה. לפי OEDIB, ההגדרה איננה כוללת יהודים.

למרות פרץ האנטישמית וההפגנות בקמפוס, היוזמה הראשונה שנקטו בהארוורד כדי להגן על סטודנטים יהודים הייתה הקמת כוח משימה מיוחד לתמיכה בסטודנטים החווים הטרדה, "לכאורה בעקבות טענות לפיהן ישראל אחראית למצב בינה לחמאס". המסר העולה מכך הוא שהאוניברסיטה לא רק מתעלמת מהתקריות האנטישמיות והאיומים על ביטחונם של סטודנטים יהודים בקמפוס, אלא ממש לוקחת צד בסכסוך.

הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת הרווארד / צילום: Reuters, BRIAN SNYDER

חוסר הגינוי של המעשים הברבריים ב־7 באוקטובר פתח את הדלת לגל של התקפות אנטי־ישראליות בקמפוס. ההצהרות שלך, בניסיון לתקן את הכשלים של תגובתך הראשונית, לא זכו ליחס רציני. רבים ראו בהן לא כנות.

הסטודנטים שנפגשו איתי לא היו מודעים אליהן, או לחילופין הטילו ספק במחויבות שלך לטפל באנטישמיות. הם ציינו שנאמת רק בפני סטודנטים יהודים, ודברייך פורסמו רק בפורוורד, מגזין הפונה בעיקר לציבור היהודי. באוניברסיטה תיארו את התנהלותך כ"הצגה מצומצמת".

7 פתרונות לבעיה

מעשים 'מדברים' חזק יותר ממלים. חברי הארוורד שמעו רק מילים. לפיכך, הייתי ממליץ על הצעדים הבאים שיצמצמו את האנטישמיות בקמפוס:

ראשית, השעיית כל הסטודנטים שהיו מעורבים, פיזית ומילולית, בהפגנה שנערכה בקמפוס ב־18 באוקטובר. אני מבין שהאוניברסיטה מחכה לתוצאות חקירת המשטרה לפני שהיא מקבלת החלטה, אבל אין בכך היגיון. מסרטונים שפורסמו עולה כי התנהגות המפגינים שהיו מעורבים אינה הולמת. נקיטת פעולה כעת תרתיע את כל הסטודנטים והמרצים שהתנהלו כך.

שנית, המפגינים שצעקו 'אינתיפאדה' והצהרות קיצוניות אחרות צריכים להיענש. סרטונים רבים פורסמו וניתן לזהות את כל המעורבים בהפגנות. שלישית, ההנהלה צריכה לבדוק אילו סטודנטים התבטאו באופן אנטישמי באמצעות המערכות הפנימיות של האוניברסיטה. גם הם צריכים להיענש משמעתית. רביעית, על האוניברסיטה לפנות לסטודנטים כדי לקבל מידע על פעולות אנטישמיות נוספות, שאותן יש לחקור בזהירות. גם בהקשר זה, יש לנקוט ביד קשה נגדם.

נקיטת פעולות משמעתיות נגד אנטישמיות עשויה להרתיע סטודנטים ולפגוע בקורות החיים שלהם. אין אף משרד עורכי דין או חברה רצינית שיעסיקו או יקבלו תלמיד עם עבר אנטישמי או גזעני. אציין כי מכתב שנשלח לאחרונה לדיקני בתי הספר למשפטים ברחבי ארה"ב, עליו חתמו רבים ממשרדי עריכת הדין המובילים, סייע בצמצום מעשים אנטישמיים בקמפוסים.

חמישית, האוניברסיטה צריכה להקים כוח מיוחד שיבחן את ההלימה בין התנהלות OEDIB והאם החרגת קהילות מיעוט מסוימות בקמפוס, כולל סטודנטים אסיאתיים והיהודים, היא ראויה, ולא תורמת לאפליה.

שישית, דרישות הקבלה להארוורד צריכות להיבחן מחדש. כך יהיה ניתן לסנן טוב יותר את המועמדים.

שביעית, כנשיאת הארוורד, את צריכה להבהיר שהאוניברסיטה תומכת בחופש הביטוי, אבל ישנם מקרים שאינם הולמים את ערכיה. הארוורד צריך לבחון מחדש את מגבלות חופש הביטוי בקמפוס ואת העובדה שהאוניברסיטה מדורגת אחרונה בדירוג השנתי של FIRE.

"הזדמנות ההיסטורית"

כמנהיגה, רבים עוקבים אחרי מה שאת אומרת ועושה. לכן, הצעדים שתנקטי כדי להתמודד עם האנטישמיות יהדהדו ברחבי העולם, וישמשו דוגמה למוסדות אחרים.

ההיסטוריה לימדה אותנו שכשהניצוצות והלהבות הראשונות של אנטישמיות נדלקים, אנו חייבים לכבות את האש מהר לפני שמתחילה שריפה. לכן, חשוב שתטפלי בנושאים האלה בהקדם".

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ? מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה