גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי הראלי בוול סטריט, והאם המשקיעים אופטימיים מדי?

המקור של השינויים התכופים בסנטימנט בשווקים הוא שתי בעיות עומק: הזעזועים הפיננסיים והגאופוליטיים של השנה האחרונה, והקושי להעריך איך תצא כלכלת ארה"ב ממחזור העלאות הריבית הנוכחי ● וגם: מה יהיו הדאגות של הפד בטווח הארוך – אינפלציה, או בדיוק ההפך?

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. האם המשקיעים אופטימיים מדי? / צילום: ap, Seth Wenig
רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. האם המשקיעים אופטימיים מדי? / צילום: ap, Seth Wenig

הקלישאה בוול סטריט היא שמשקיעים שונאים אי־ודאות. התגובות שלהם לאחרונה נעו בין ביטחון מוחלט בדבר אחד, לאמונה שההפך הוא הנכון. זה הוביל לשינויים קיצוניים בשווקים, שהתבססו על עדויות קלושות.

טבע קיבלה אישור FDA, ואינוויז זינקה: מאירועי הסופ"ש של הישראליות בוול סטריט 
ניתוח | מה יקרה לכלכלה אם חזית הצפון תתלקח?

נתוני האינפלציה שפורסמו ביום שלישי שעבר, סימנו את סופו של עוד שינוי בנרטיב של השוק, ומה שעל פנוי נראה כעוד תגובה מוגזמת מאוד לכמה נתונים חיוביים. במובן אחד השוק עשה בדיוק את מה שהוא צריך: האינפלציה הייתה נמוכה מהצפוי - אז תשואות האג"ח ירדו, מחירן עלה, ומניות בעלות רגישות גבוהה לריבית הציגו את העליות החדות ביותר.

חדשות טובות, אבל תגובה מוגזמת

אבל קנה המידה של התנודות האלה לא תאם את הנתונים. אינפלציית הליבה (האינפלציה בניכוי נתוני המזון והאנרגיה התנודתיים) עלתה ב־0.23% בין ספטמבר לאוקטובר, לעומת הצפי בשוק לעלייה חודשית של 0.3%. הקצב השנתי של האינפלציה עמד על 3.2%, נמוך מהתחזית של 3.3%. אמנם מדובר בחדשות טובות כמובן, אבל לא מספיק כדי להצדיק עליה יומית של 5.4% במדד ראסל 2000 (מדד החברות הקטנות בוול סטריט) או 1.9% במדד ה־S&P 500, שכולל את החברות הגדולות.

יום שלישי היה השיא של השינוי בנרטיב בשוק - מצפי לריבית גבוהה לתקופה ארוכה, לתחזית של נחיתה רכה של הכלכלה והורדת הריבית. משקיעים שדבקו באמונתם שהפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, יצטרך להישאר ניצי ולשמור על הריבית גבוהה כדי להיאבק באינפלציה דביקה - למרות שבועיים של נתונים חלשים - ויתרו. מדד ה־S&P רשם את השבועיים הטובים ביותר שלו מאז אוקטובר בשנה שעברה. תגובה מוגזמת כזאת קורית שוב ושוב.

"במונחים בסיסיים, זהו מחזור (כלכלי) איטי בהרבה", אומר סלמאן אחמד, ראש מחלקת המאקרו העולמית ב־Fidelity International. הוא מדבר על העובדה שהריבית עדיין לא הביאה להאטה גדולה בצמיחה. "אבל במונחים של הנרטיב, זה מחזור הרבה יותר מהיר".

 

בפעמים הקודמות התקוות בשוק התנפצו

האסטרטג של דויטשה בנק, הנרי אלן, ספר שש פעמים אחרות מאז 2021 בהן משקיעים צפו "שינוי לכיוון יוני" של הפדרל ריזרב (כלומר הורדת ריביות), שבכולם הם בסופו של דבר התאכזבו. אולי בפעם השביעית יהיה מזל. זה תלוי בשאלה האם הנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על התרופפות הכלכלה ואינפלציה נמוכה. אבל ישנן בעיות עמוקות יותר בבסיס השינויים המהירים בנרטיב של השוק, שכנראה לא ייפתרו בקרוב.

זעזועים קשים גררו שינויים פתאומיים באינפלציה ובתשואות האג"ח הממשלתיות: המלחמה באוקראינה וזו במזרח התיכון, מאבק הסחר בין ארה"ב לסין ואירופה, קריסת שוק האג"ח הממשלתיות של בריטניה, וקריסתם של שני בנקים אמריקאים גדולים, והבנק השני בגודלו בשוויץ. סביר שנמשיך לראות עוד זעזועים גאופוליטיים, פוליטיים או פיננסים.

האירועים האלו הובילו לתנודתיות קיצונית ומתמשכת בתשואות האג"ח, ולהשפעות משמעותיות על שוק המניות ונכסים אחרים. לפי מדד ICE Move, של בנק אוף אמריקה, הממוצע השנתי של תנודתיות האג"ח של ארה"ב הגיע השנה לשיא שלא נראה מאז מיתון הדוט.קום והמשבר הפיננסי של 2008־2009.

הבעיה השנייה היא הקושי להעריך איך הנתונים הכלכליים ישפיעו על השווקים. נחיתה רכה לכלכלה משמעותה ריביות נמוכות יותר, תשואות נמוכות יותר ומניות זולות יותר. נחיתה קשה משמעותה ריביות אפילו נמוכות עוד יותר, תשואות נמוכות עוד יותר ומחירי מניות זולים יותר. אפשרות ל"אי נחיתה", כלומר שסביבת הריבית הנוכחית תישמר לאורך זמן, הייתה מתבטאת בריבית, תשואות אג"ח וגם מחירי מניות גבוהים יותר, הודות לכלכלה חזקה יותר לאורך זמן.

הפדרל ריזרב עצמו עבר מצפי לנחיתה קשה, לתחזית לנחיתה רכה. אבל ברור שגם נחיתה רכה תגרור האטה בכלכלה, שיכולה בקלות להפוך למיתון.

לאן הולכים מכאן: אינפלציה או בדיוק ההפך

בסופו של דבר, ישנה אי־ודאות עמוקה לגבי הטווח הארוך. האם אנחנו עוברים שינוי דורי בכלכלה שמשמעותו תהיה ריבית גבוהה יותר באופן קבוע וחששות הרבה יותר תכופים לגבי אינפלציה? או שאנו חוזרים לנורמה של השנים שלפני המגיפה שהתאפיינו בריביות נמוכות ובנק מרכזי שחושש בעיקר מדפלציה (ירידות מחירים)?

לדעתי, סביר שנראה ריביות גבוהות יותר בעתיד הרחוק. בוודאי ככל שאנחנו עוברים מעולם גלובלי עם יותר מדי מוצרים וכמות בלתי מוגבלת של עובדים זרים וכסף, לעולם ממוקד יותר בזירות פנימיות, שבו גם עובדים וגם חסכונות הם נדירים - מה שהופך אותם ליקרים יותר.

עתיד עם השקעות הרבה יותר גדולות באנרגיה נקייה ועובדים במיקור פנים, יותר השקעות המכוונות על ידי הממשלה, יותר לקיחת הלוואות מצד ממשלות ויותר הוצאה צבאית יוביל לעלייה בתחרות על החסכונות וריביות גבוהות יותר.

הבינה המלאכותית אמורה לעזור לפרודוקטיביות אם תעמוד אפילו בחלק קטן מההבטחה התמונה בה - אבל גם זה יעלה את הריביות בטווח הארוך, אם כי מסיבה משמחת יותר. מנגד, יש גם כוחות הפוכים, לחצים דפלציונים. מנטל החוב, שגורם לאנשים וחברות לאבד תיאבון להלוואות ולהוצאות, ועד להתפתחויות הטכנולוגיות המתמשכות שעזרו למתן את האינפלציה בעשור הקודם.

נראה כאילו הנרטיב האחרון, של נחיתה רכה, עלול להישאר זמן מה. הוא יקבל חיזוקים מכל סימן להיחלשות הכלכלה ולהשפעה של העלאות הריבית.

אבל אל תתרגלו, צפוי טוויסט נוסף בעלילה. הניחוש שלי הוא שלפני שתגיע הורדה כלשהי בריבית, יחזרו החששות ממיתון או שנחזור לנרטיב הריבית הגבוהה לאורך זמן.

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020