גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש דרכים בהן ארה"ב יכולה להעניש את איראן על המתקפה בה נהרגו חיילים אמריקאיים

תקיפות ישירות באיראן, תקיפות נגד ארגוני הטרור בהם היא תומכת או באיראנים במדינות זרות, וצעדים כלכליים – הכל נשקל

צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגוון האפשריות הנתונות בידי ארה"ב כתגובה למתקפה הקטלנית בידי מיליציה הנתמכת על ידי איראן כוללות תקיפה ישירה נגד איראן, פגיעה בארגוני הפרוקסי של המשטר או באנשיו במדינות אחרות, והגברת הלחץ הפיננסי על הכלכלה החבולה של טהרן.

מאות ראשי גרעין, אלפי ק"מ: התכנון הסיני למנוע מהלך אמריקאי בטייוואן
פרשנות | דונלד טראמפ משתלט על וושינגטון ומשתק את מדיניות הפנים והחוץ של ממשל ביידן

התקיפה, בה נהרגו שלושה אנשי מילואים של צבא ארה"ב במוצב צבאי בירדן, הובילה לקריאות לתגובה חריפה נגד איראן, התומכת בכמה ארגוני טרור במזרח התיכון שפגעו באמריקאים. בחיפוש אחר תגובה הולמת, הבית הלבן חייב לשקול את רצונו לשלוח לאיראן ולגרורותיה איתות חזק, את הלחץ מהקונגרס לפעולה נחרצת ואת רצון ממשל ביידן להימנע מהצתה של מלחמה איזורית רחבה.

אלקסונדריה, ריברס וסנדרס: שלושת החיילים האמריקאים שנהרגו מתקיפת הרחפן בגבול ירדן - סוריה / צילום: ap, Shawn Sanders and U.S. Army

ההתנגדות האיסלאמית בעיראק, ארגון גג של מיליציות פרו־איראניות, קיבל אחריות על ההתקפות נגד שלושה בסיסים אמריקאיים בסוריה, כולל הבסיס באל טאנף, הנמצא סמוך לגבולות ירדן ועיראק. איראן הכחישה מעורבות בהתקפות.

בעוד שממשל ביידן ביקש למנוע ממלחמת ישראל-חמאס להסלים למלחמה אזורית, פקידים בכירים אמריקאיים הזהירו בעבר שיגיבו להתקפות בהן ייפגעו חיילים אמריקאיים. ביום שני אישר הבית הלבן שיש לצפות לתגובה למתקפה הקטלנית.

הבסיס הצבאי האמריקאי שבגבול ירדן, הידוע בכינויו ''Tower 22'' שהותקף / צילום: ap, Planet Labs PBC

"אנחנו נגיב בהחלטיות לכל תוקפנות, והאנשים שתקפו את חיילינו יישאו באחריות", אמר מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן לעיתונאים אתמול (ב'). "התגובה הזו עשויה להיות בכמה רמות, לקרות בשלבים ולהימשך לאורך זמן".

בינתיים, פקידים בממשל לא אמרו מה צפויה להיות התגובה, אבל יש לפחות שלוש אפשרויות כלליות שנמצאות בארסנל של ארה"ב.

תקיפות בשטח היבשתי או הימי של איראן

פגיעה אמריקאית ישירה בשטח איראן, שחלק מהרפובליקאים רוצים, תהיה חסרת תקדים. ממשל רייגן תקף ספינות איראניות ואסדות נפט בים בתגובה למיקוש איראני נגד ספינת קרב אמריקאית, אבל צבא ארה"ב מעולם לא תקף מטרות בשטח איראן היבשתי.

אפילו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהוביל גישה של "מקסימום לחץ" נגד איראן בקדנציה שלו כנשיא, תיכנן אבל אז ביטל תוכניות לתקיפה ישירה באיראן ב־2019 אחרי שהרפובליקה האיסלאמית יירטה מל"ט ריגול אמריקאי.

ממשל ביידן הציע גישה פחות מתעמתת מול איראן, וצמצם מאוד את האפשרות לתקיפה בתוך איראן או במים הטריטוריאליים שלה. אבל בשנת בחירות, מסתכן ממשל ביידן בלהיראות חלש לגבי איראן אם לא ינסח תגובה חזקה להריגתם של חיילים אמריקאיים, אומרים אנליסטים.

"אנחנו חייבים להגיב להתקפות החוזרות ונשנות האלה מצד איראן ושלוחותיה על ידי תקיפה ישירה נגד מטרות איראניות וההנהגה", אמר הסנטור רוג'ר וויקר ממיסיסיפי, הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט.

גבריאל נורונה, יועץ לשעבר, לענייני איראן בממשל טראמפ, אמר שאיראן מאמינה שארגוני הפרוקסי שלה יצליחו להכריח את ארה"ב לסגת מהמזרח התיכון, ושרק תגובה חזקה יכולה לענות לכך. "פגיעה בתוך איראן תיצור אצל המשטר תחושה של פגיעות שהוא ממש נואש להימנע ממנה", אמר נורונה, כיום אנליסט במכון היהודי לביטחון לאומי באמריקה, ארגון מוושינגטון התומך בשיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל.

אבל תקיפות ישירות בתוך איראן מסתכנות בהצתת מלחמה איזורית כוללת, שהבית הלבן מאוד רוצה להימנע ממנה. "אנחנו לא מחפשים מלחמה עם איראן", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, ביום שני.

תקיפות נגד ארגוני פרוקסי של איראן

ארה"ב יכולה להגיב באופן מידתי על ידי פגיעה במה שמכונה "ציר ההתנגדות", רשתות ארגוני הטרור בהן איראן תומכת ברחבי המזרח התיכון, במקום בטהרן עצמה.

ממשל ביידן יכול לבחור מתוך מבחר אופציות שאינן מגיעות כדי פגיעה ישירה באיראן, כמו פגיעה באנשי כוח קודס בסוריה, עיראק ותימן, פגיעה בספינות איראניות בים או מתקפה משמעותית נגד הארגון בתמיכת איראן, שלפי ארה"ב אחראי למתקפה. "הם יתקפו ארגוני פרוקסי של איראן בעיראק", צפה חמיד חוסייני, דובר ארגון יצואני הנפט של איראן, המקורב לממשלה.

פקיד איראני אמר שהוא לא צופה שיתבצעו תקיפות בתוך איראן. "אבל יהיו התקפות נגד מיליציות פרו־איראניות", אמר הפקיד, והזהיר שתקיפות כאלה יכולות "להניע מעגל נקמה שעלול לצאת משליטה".

יועץ מודיעין אמריקאי אמר שמשמרות המהפכה של איראן וארגוני הפרוקסי שלהם בדיר א־זור וחלקים אחרים של מזרח סוריה נמצאים בראש רשימת המטרות לתקיפה אמריקאית, ותנועותיהם נצפות מקרוב על ידי רחפנים ולוויינים. "זה הולך להיות כמו ירי במטווח", אמר אותו יועץ.

פעולת התגמול האחרונה של ארה"ב קרתה ב־24 בינואר, כשארה"ב תקפה שלושה מתקנים שהיו בשימוש הארגון "כתאיב חיזבאללה" בעיראק, שנתמך על ידי איראן. הארגון היה אחראי לתקיפות רבות נגד חיילים אמריקאיים, כולל התקיפה נגד בסיס אל־אסד בעיראק.

סנקציות או אכיפה פיננסית

בעוד שאיראן כבר נמצאת תחת משטר סנקציות חריף, עדיין יש מקום לצעדים כלכליים נוספים נגד טהרן. ארה"ב הטילה סנקציות קשות יותר נגד איראן לעומת כל כלכלה אחרת בגודל דומה בעולם, אבל לא כולן נאכפות, כך אומרים פקידים מערביים בהווה ובעבר,  בייחוד כשמעורבות בכך מדינות שלישיות.

הסנקציות האמריקאיות הקיימות נועדו ללחוץ את טהרן לציית למגבלות על תוכנית הגרעין שלה, לעצור את פיתוח הטילים הבליסטיים ולרסן את יכולת המשטר לממן אי יציבות אזורית דרך מערך ארגוני הפרוקסי שהוא תומך בהם. אבל המשטר בנה לעצמו מערכת מסחר בינלאומית שעזרה לבודד את הכלכלה של איראן מהצעדים הפיננסיים האלה.

בכל זאת, ישנם מחוקקים בארה"ב ופקידי ביטחון לשעבר שאומרים שארה"ב יכולה להגביר את האכיפה של הסנקציות הקיימות, ובייחוד להפריע למכירות אנרגיה ולהטיל סנקציות על החברות הזרות והבנקים שעוזרים לאיראן. זה כולל ישויות בסין, הרוכשת העיקרית של נפט איראני.

"ממשל ביידן חייב לפגוע באיראן איפה שכואב, בכיסים שמממנים ומפעילים את ארגוני הטרור שלה", אמרה הסנטורית ג'וני ארנסט, רפובליקנית מאיווה המכהנת בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, שהובילה מאמץ דו־מפלגתי ללחוץ על הממשל להגביר את אכיפת הסנקציות.

בעיה אחת עם גישה זו היא שממשל ביידן ביקש לצמצם את סך הלחץ הכלכלי על סין במסגרת מאמץ לבסס תקשורת טובה יותר עם בייג'ינג ולהימנע מתקלות בנושא טייוואן, ולשמור את העימותים הפיננסיים לתחומים אסטרטגיים חדשים, כמו פיתוח מעבדי מחשבים.

תגובה נוספת לתקיפה שהרגה שלושה חיילים בירדן, תהיה לבקש מבנות בריתה המערביות של ארה"ב לאמץ את הסנקציות הנרחבות שהטילה על תחומים רבים בכלכלת איראן. בהתחשב בשיתוף הפעולה הצבאי בין איראן לרוסיה, והפגיעה על ידי איראן ושלוחותיה במסחר באנרגיה דרך נתיבי השיט החשובים שנמצאים מול חופיה, יש מדינות אירופאיות שנעשו יותר ניציות לגבי איראן, אמרו אנליסטים.

וויוויאן סלאמה ומייקל ר' גורדון השתתפו בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר