גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרכב הזה יש עיצוב תמים אבל תאוצות מסחררות

הגרסה כפולת המנועים של החשמלית הסינית־גרמנית סמארט #1 אמנם שומרת על העיצוב התמים, אך רושמת תאוצות מסחררות

סמארט #1 / צילום: יח''צ
סמארט #1 / צילום: יח''צ

ברבעון הראשון של השנה המשיכה פלישת כלי הרכב החשמליים מסין במלוא המרץ. שיעור החדירה החשמלי בין ינואר למרץ עמד על 25% מכלל המכירות, ומתוכם יותר מ־70% יוצרו בסין. אלה הנתונים הגבוהים ביותר מבין השווקים המפותחים במערב.

חוזה מפתיע לחברה ביטחונית מישראל, והמגבלה שהוסרה מ-F-35 
הקוריאנים משיבים תחרות: אלה דגמי קיה ויונדאי שבדרך לישראל 

החדירה המואצת משנה באופן יסודי את המוסכמות הוותיקות בשוק המקומי; הרגישות המסורתית של הצרכנים כלפי ארץ ייצור הרכב ושם המותג פחתה, הלקוחות מתרגלים לאבזור בשיטת "הכל כלול" וגם היחס בין מחירי הרכב לבין ההספק והביצועים משתנה במהירות.

עד לפני כמה שנה מי שרצה רכב חדש עם הספק של יותר מ־300 כוחות סוס ותאוצה מאפס ל־100 קמ"ש בפחות מ־6 שניות, למשל, היה חייב לבחור בין קומץ מכוניות "ספורטיביות", לרוב של מותגי פרמיום, במחירים טיפוסיים של 300 אלף שקל והלאה. אבל אז הגיעו החשמליות הסיניות, בהובלת טסלה 3, וכל הפנטזיות על "ביצועים קיצוניים במחיר נגיש" התממשו.

קחו למשל את גרסת הביצועים "בראבוס" של הסמארט #1 החשמלית מבית ג'ילי הסינית ומרצדס. לא מזמן לקחנו למבחן את הגרסה החד־מנועית הרגילה שלה, עם 272 כ"ס, שלא היה חסר לה שום דבר בסעיף התאוצה. אבל אחותה הפרועה בראבוס כבר מצוידת בשני מנועים עם הספק של לא פחות מ־428 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.9 שניות, וכל זה במחיר של 240 אלף שקל.

עיצוב חיצוני

חיצונית, גרסת הבראבוס מצליחה להסוות היטב את פוטנציאל הביצועים שלה. היא מאמצת את העיצוב העירוני הרך והידידותי של אחותה הרגילה, למעט צביעה קצת שונה עם פסים אדומים מודגשים, צמד פתחים אופקיים דמויי נחיריים על מכסה המנוע, יחידת פגוש/גריל מעט יותר עמוקה מלפנים, חישוקי 19 בעיצוב ייחודי לדגם ועוד כמה פרטים קוסמטיים מינוריים.

פרט לכך היא מציגה את אותן פרופורציות רחבות־גבוהות ומזכירה יותר רכב סופר־מיני, שממדיו תפחו, מאשר קרוס־אובר או מכונית ספורטיבית. העיצוב התמים הזה יוצר סיטואציות משעשעות במיוחד כאשר הבראבוס עוקפת או מותירה מאחור ברמזור מכוניות ביצועים מוחצנות ויקרות עם מנועי בנזין.

פנים הרכב

תא הנוסעים של הבראבוס משדרג את תחושת הפרמיום של הסמארט "הרגילה" עם פריטי פרמיום כמו ריפוד שמשלב אלקנטרה, עיטורים ממותגים על משענות הראש, דיפוני פלסטיק באיכות גבוהה יותר, גלגל הגה ספורטיבי עטוי אלקנטרה, דוושות מצופות מתכת, מערכת קול משודרגת, תאורת פנים עשירה יותר ועוד.

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, המושבים הקדמיים מרווחים ותומכים היטב, והיושבים מאחור נהנים מחופש תנועה תודות למרחב רגליים וראש מכובד. עם זאת, בדגם הבראבוס שמענו תלונות מנוסעים על כך שהמושב האחורי שטוח מדי, ולא מספק את התמיכה הנדרשת בפניות מהירות. זו תלונה די מובנת בהתחשב בביצועים. כמו בגרסה הרגילה, רמת הגימור גבוהה ובידוד הרעשים במהירויות גבוהות הוא מהטובים בפלח. את הבראבוס לקחנו למבחן במזג אוויר חם יותר - וכצפוי גג הזכוכית הגדול תורם לא מעט להתחממות התא ומאתגר את מערכת האקלים.

מנוע

הדבר הראשון שמבחינים בו עם היציאה לדרך הוא צליל המנוע, שמזכיר רכב בנזין ספורטיבי עתיר ביצועים. לא מדובר כמובן בצליל אמיתי, שמקורו במנוע בעירה פנימית ובמפלטים, אלא בצליל מנוע "וירטואלי" שמושמע דרך הרמקולים ברכב באופן שמסונכרן עם התאוצה. זה גימיק חביב, שמפיג את החד־גוניות החרישית של כלי רכב חשמליים, אבל לנו הוא הזכיר קצת המבורגרים מתחליפי בשר. כלומר חיקוי, שנועד להעניק פיצוי פסיכולוגי למי שהפסיק לצרוך את "הדבר האמיתי" מטעמי מצפון אבל מאוד מתגעגע אליו.

האמת היא, שלא באמת צריך צליל רקע כדי לייצר דרמה ברכב הזה. צריך רק לבחור במצב "בראבוס" או במצב ספורט פלוס בבורר מצבי התכנות ולתת הדיפה לדוושת התאוצה. כל לחיצה קלה יוצרת נחשול של מומנט, שמזכיר קצת גלישה על גל ענק, והספרות על מד המהירות מתחילות להתחלף בקצב של מכונת הימורים בקזינו. ההבדל הוא, שכאן ההימור הוא על רישיון הנהיגה.

התחושה כולה די מזכירה סימולציית מחשב, והתזכורת היחידה שאכן מדובר במציאות, היא הגב שנדבק למושב והקולות החנוקים שמשמיעים הנוסעים מאחור בכל פעם שהרכב מאיץ.

במצבי התכנות הרגועים, ההספק והמומנט נחתכים מיידית, תגובת הדוושה הופכת להיות עצלה והרכב מקבל אופי "משפחתי" רגוע וידידותי. הרכב עושה שימוש באותה סוללה בקיבולת של 66 קילוואט של גרסת הבסיס, אולם המשקל העודף מקצץ את הטווח לכ־400 קילומטר. המשמעות היא טווח ריאלי של כ־300־325 ק"מ בנסיעה בתנאי מזג אוויר ישראלים. פשרה שצריך לקחת בחשבון מראש.

על הכביש

לטענת מרצדס גם כיול השלדה של הגרסה בוצע בסיוע סדנת "בראבוס" המהוללת, שבימים כתיקונים מייצרת גרסאות ביצועים קיצוניות ומושחזות למיליונרים, שלא מסתפקים בגרסאות הספורט "הרגילות" של החברה. אפשר להבחין במגע הזה בהיגוי למשל, שהוא הרבה יותר כבד ומהיר מזה של הגרסה הרגילה ובכיול קצת יותר נוקשה של המתלים, שנועד להתמודד עם תוספת הכוח, המומנט והביצועים.

אבל עם כל הכבוד למהנדסים הגרמנים יש גבול לרמת הדיוק הדינאמי שניתן להפיק ממכונית חשמלית קצרה וגבוהה, ששוקלת 1.9 טון ומתאפיינת בחלוקת משקל לא שגרתית. ההיזון החוזר מההגה הוא עדיין לא חד בדרגה של מכוניות ספורט־בנזין רציניות, ולמרות שתחת עומס יש תחושה ראשונית שהגלגלים האחוריים משחררים קצת אחיזה, אל תצפו לאיזה "דריפטינג" כוחני. המטרה העליונה כאן היא מתן תחושה בטוחה לנהגים ממוצעים, ואת זה המכונית עושה ברוב המקרים. היא נכנסת לפניות בצורה מדויקת ומהירה יותר מרוב החשמליות בפלח, שומרת על נטיית גוף מבוקרת ומספקת יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות. כלומר, אפשר ליהנות בנהיגה מהרכב הזה - רק צריך להתאים ציפיות וללמוד מגבלות. למרות הכיול הנוקשה יותר של המתלים זה עדיין רכב נוח, שמותאם היטב לכבישים המחורצים והמשובשים של ישראל.

מחיר

הסמארט #1 כבר הספיקה להתייקר מאז שנחתה בארץ בתחילת השנה. גרסת הבראבוס עולה כיום 240 אלף שקל, שהם כ־30 אלף יותר מהגרסה החד־מנועית. זה עדיין מחיר נגיש, אם כי כבר לא מחיר מציאה כפי שהיה בעת שהושק המלאי הראשון (210 אלף שקלים), שנחטף במהירות מסחררת. מצד שני, אם תרצו לקבל הספק וביצועים דומים ברכב מבית מרצדס עם מנוע בנזין, קרוב וודאי שהתחנה הראשונה שלכם, מלמטה, תהיה מרצדס A450 AMG הקומפקטית, שעולה לא פחות מ־680 אלף שקל. אז תעשו את החישוב לבד.

חלק מהמתחרות

זיקר X הנעה כפולה

205 אלף שקל עולה הגרסה כפולת המנועים של הזיקר X, שחולקת עם הסמארט את הפלטפורמה החשמלית. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות אך הכיול פחות ספורטיבי

זיקר X הנעה כפולה / צילום: יח''צ

מיני קאונטרימן ALL4

בהמשך השנה תגיע אלינו המיני "קאונטרימן" החשמלית. בגרסה החזקה שני מנועים מייצרים 318 כ"ס ומאיצים את המכונית ל־100 ב-5.6 שניות. המחיר בגרמניה מקביל לבראבוס

מיני קאונטרימן ALL4 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם