"ארה"ב תצא מהחור השחור שהיא נמצאת בו רק ב-2020"

כך זועקת היום הכותרת של האתר הפיננסי "ביזנס אינסיידר" ■ הערכות בארה"ב: הכלכלה האמריקנית תצטרך ליהנות מתוספת של מעל 200 אלף משרות בחודש כדי לחזור לרמות האבטלה של טרום 2008 עד 2016

"כלכלת ארה"ב ושוק התעסוקה במדינה יצאו מהחור השחור שהם נמצאים בהם רק בעוד שנים", כך זועקת היום (ב') הכותרת של האתר הפיננסי "ביזנס אינסיידר", בהתייחסה למצב שוק התעסוקה המקרטע בכלכלה הגדולה בעולם.

דוח התעסוקה האחרון שהתפרסם בארה"ב, כידוע, הצביע כי נוצרו 80 אלף משרות חדשות בלבד בחודש יוני - משמעותית מתחת לנדרש, לפי הערכות כלכלנים ואנליסטים, בכדי לאושש את שוק התעסוקה ולהגביר את קצב הצמיחה החיובית בארה"ב.

במסיבת עיתונאים שקיים ב-25 באפריל השנה, ציין יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי כי כדי לשפר את מצב שוק התעסוקה ללא שינוי - ארה"ב זקוקה ל-100 אלף משרות חדשות מדי חודש, בעוד הכלכלה זקוקה ל-150 עד 200 אלף משרות חדשות בכדי לצמצם את שיעור האבטלה לאורך זמן.

לפי הכלכלנית כרמן ריינהרט, התאוששות שוק התעסוקה בכלכלות הנמצאות לאחר משבר הינה איטית יותר. ריינהרט צופה כי שוק התעסוקה יישאר "חולה" עד לפחות שנת 2016 - 7 שנים לאחר הסיום "הרשמי" של משבר הסאב-פריים, ביוני 2009.

גם בבית ההשקעות Brookings Institution יוצאים בתחזיות עגומות לשוק התעסוקה, וסבורים כי הכלכלה האמריקנית לא תכסה את פער המשרות שנוצר מאז המשבר עד יוני 2020 לפחות, כדי להגיע לרמות אבטלה נמוכות יותר. זאת, בהנחה והמשק האמריקני יוסיף לעצמו כ-208 אלף משרות מדי חודש. רק בתרחיש בו בארה"ב יווצרו כ-321 אלף משרות, צפויה האבטלה לרדת לרמה טרום-המשבר ב-2016.

אולם, ללא קשר לתחזיות ספציפיות, נראה כי ה"טרנד" הנוכחי בשוק התעסוקה בארה"ב מדאיג במיוחד - עם יצירה של 75 אלף משרות בממוצע בחודש (ע"ב נתוני 12 החודשים האחרונים). זאת, עוד מבלי שלוקחים בחשבון את הסיכונים שעלולים להיווצר בתרחיש של הרעה במשבר החוב באירופה, או אי-אישור הארכת הטבות המס והקיצוצים התקציביים בארה"ב.