גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוצרי מדד על אג"ח: המדדים שילכו איתכם עד הסוף

מוצרי מדד על אג"ח הם השקעה נפוצה המציעה מגוון יתרונות, ובראשם פיזור רחב, אך הם אינם מספקים ודאות בנוגע לתשואה הצפויה כמו השקעה באיגרת ספציפית ● מדדי אג"ח בעלי תקופת פדיון מוגדרת מאפשרים למשקיעים להחזיק אג"ח עד לפדיון וכך להגדיל את הוודאות וליהנות גם מפיזור ומנזילות - וגם מדחיית המס

המדדים שילכו איתכם עד הסוף / אילוסטרציה: shutterstock
המדדים שילכו איתכם עד הסוף / אילוסטרציה: shutterstock

השקעה במוצרי מדד על אג"ח לפדיון הפכה לאסטרטגיה רווחת בקרב משקיעים רבים, המעוניינים לנצל את היתרונות הגלומים במדדי אג"ח לצד האפשרות ליהנות מתשואה לפדיון ידועה מראש. תזרים המזומנים קבוע וידוע מראש, ישנה רמת ודאות גבוהה לתשואה הצפויה בהשקעה וגם הסיכונים די ברורים (שינויים בסביבת הריבית, אירועי אשראי). כל אלו הפכו את תחום איגרות החוב להשקעה הנפוצה ביותר בתיקי ההשקעות בישראל בפרט ובעולם בכלל.

הצמיחה האדירה שליוותה את עולם מוצרי המדד בשנים האחרונות היוותה קרקע פורייה להיווצרותם של מדדי אג"ח רבים על אפיקי איגרות החוב השונים, מאיגרות חוב ממשלתיות ועד לאג"ח קונצרניות בכל רמות הדירוג. אולם, עם כל מגוון היתרונות הגלומים בהשקעה באג"ח דרך מדדים, ובראשם הפיזור הרחב שמתקבל, למדדי האג"ח ה"רגילים" יש חיסרון מובנה - הם אינם יכולים לספק את אותה ודאות בנוגע לתשואה הצפויה שמספקת השקעה באיגרת חוב ספציפית.

למה הכוונה? כאשר משקיעים באיגרת חוב, ניתן לחשב מראש מה תהיה התשואה הצפויה שנקבל מיום רכישתה ועד לפדיון שלה. מנגד, בהשקעה במדד אג"ח אנו יודעים בכל רגע נתון מהי התשואה הגלומה במדד, אך היא אינה מצביעה בהכרח על התשואה שתתקבל בפועל מהשקעה במדד באמצעות מוצר עוקב.

הסיבה לכך היא שסדרות אג"ח במדדים אינן מגיעות לפדיון אלא מתעדכנות על בסיס שוטף, וכך התשואה שרואה המשקיע לנגד עיניו שונה בהכרח מהתשואה שיקבל בהחזקה ארוכת טווח של המדד. אפשר להקביל השקעה במדד אג"ח למרוץ שליחים שלעולם לא מגיע לסיומו, בעוד השקעה באג"ח לפדיון מאפשרת לחצות את קו הסיום ולקבל תוצאה ברורה לגבי טיב ההשקעה שבוצעה. 

ההבדלים בין סוגי המוצרים על מדדי אגח לפדיון

מדדי אג"ח לפדיון, הטוב שבכל העולמות

על מנת לענות על הצורך של המשקיעים לשלב את היתרון של הפיזור הרחב הקיים במדדי אג"ח יחד עם האפשרות לקבל תשואה צפויה מראש אשר מושגת באמצעות החזקה עד לפדיון, נוצרו מדדי אג"ח בעלי תקופת פדיון מוגדרת מראש.

הרעיון של יצירת תיקי השקעות שהכילו איגרות חוב המגיעות לפדיון בשנים מסוימות נוצר עוד בשנת 1985 על ידי קרן Benham Target Maturities Trust. אך את הפתרון של עטיפת אג"ח לפדיון במדד הביאו לשוק גוגנהיים ובלאקרוק, שיצרו ב-2011 קרנות סל עם תקופות פדיון מוגדרות.

המונח "BulletShares" הפך להיות מזוהה עם מדדי האג"ח לפדיון ובאמצעותו הפיצה גוגנהיים מדדי אג"ח המחזיקות אג"ח קונצרניות מדורגות בארה"ב בעלות שנת פדיון מסוימת כמו 2022, 2023 וכו'.

כיום מוצעות בקטגוריה זו למעלה מ-50 קרנות סל אשר מנוהלות בהן 19.2 מיליארד דולר (2.5% מסך הנכסים בקרנות סל על מדדי אג"ח בארה"ב) - רובן של Invesco, שרכשה לאחרונה את גוגנהיים, והיתר תחת המותג iBonds של בלאקרוק.

הבעיות בשיטת "עשה זאת בעצמך"

על פניו, את האסטרטגיה של החזקת אג"ח עד לפדיון ניתן לבצע בקלות בכל תיק השקעות. כל מה שנדרש מאיתנו זה לרכוש מספר סדרות אג"ח עם מועד פדיון דומה ולחכות כמה שנים לפירעונן.

האמנם זה כל כך פשוט? למען האמת, יש כמה בעיות ביישום אסטרטגיה זו. בעיה ראשונה נוצרת מהצורך להתמודד עם תקבולי האג"ח, שהרי מדובר באפיק השקעה "משלם". מדי חודש או רבעון מתקבלים תשלומי ריבית בגין ההשקעה באג"ח הישר לחשבון העו"ש, כאשר בישראל נהוגה בנוסף גם שיטת הפדיון לשיעורין, במסגרתה מנפיק האג"ח מחזיר למשקיעים חלק מקרן האג"ח עוד במהלך חייה, ולא בסוף התקופה.

מעבר לתפעול הנדרש על מנת להשקיע מחדש את תקבולי האג"ח, אירועים מסוג זה מייצרים שתי בעיות נלוות: האחת, תשלום עמלות בגין התקבולים ובגין ההשקעה מחדש של הכספים שהתקבלו. השנייה היא תשלום מס שהמשקיע נדרש לשלם על הריביות שקיבל. בעיה נוספת, ומהותית לא פחות, היא היעדר הפיזור. לרוב, השקעה ישירה באיגרות חוב מסתכמת בכמות מועטה של סדרות וכך נוצרת למשקיע חשיפה לסיכון מנפיק מסוים.

על כן, מוצרי השקעה שמתבססים על מדדי אג"ח לפדיון נותנים מענה לבעיות הללו. באמצעותם נקבל גם פיזור רחב וגם לא נאלץ להתמודד עם הצורך לתחזק באופן שוטף את תיק האג"ח ולהשקיע מחדש את התקבולים (קופונים וקרן האג"ח).

מדדי פדיון מותאמים למשקיע הישראלי

בעוד שקרנות הסל על מדדי האג"ח לפדיון הקיימים בארה"ב עדיפות על פני החזקה ישירה (סטרייט) של אג"ח לפדיון, יש למוצרים אלה מגבלה משמעותית שיצר המחוקק האמריקאי ואשר פוגעת ישירות במשקיע הפרטי.

בניגוד לקרנות נאמנות שאינן נסחרות בבורסה, קרנות סל (ETF) בארה"ב מחויבות לשלם דיבידנד תקופתי למשקיעים כחלק מחובת הרישום שלהן בבורסה. דרישה זו גורמת לכך שכל הקופונים המתקבלים באותם מוצרי מדד לפדיון בארה"ב אינם ניתנים להשקעה חוזרת במדד, אלא הקרן מחלקת אותם מדי חודש בחזרה למשקיעים.

באופן זה, מתייתר היתרון המהותי של חיסכון בכאב ראש תפעולי למשקיע (ההשקעה מחדש של הריבית), כאשר במקביל נגבות ממנו עמלות והוא נדרש גם לשלם מס על תקבולי הריבית.

בנקודה זו חשוב להדגיש כי בישראל אין דרישה לנהל קרן "מחלקת". לכן, המשקיעים המקומיים במדדי אג"ח לפדיון נהנים מכל היתרונות שצוינו, בנוסף כמובן לאלמנט הפיזור החיוני כל כך בהשקעות.

נכון להיום, עומדות בפני המשקיעים בשוק המקומי שתי חלופות להשקעה במדדי אג"ח לפדיון: האחת, קרן מחקה שבסוף שנת הפדיון "מתגלגלת" לתקופה הבאה לפדיון (כעבור X שנים מקודמתה) ושנייה, קרן סל שבסוף שנת הפדיון של איגרות החוב במדד מסיימת את חייה והכספים שהושקעו בה מוחזרים למשקיעים.

באופן זה, כל משקיע ישראלי יכול לבחור את הפתרון המתאים לו, כאשר הסוגיה המרכזית היא האפשרות ליהנות מכל העולמות יחדיו - גם להחזיק אג"ח עד לפדיון, גם ליהנות מפיזור ונזילות, וגם מדחיית מס למועד מאוחר יותר. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

אאורה מוכרת בגבעתיים חלומות לפינוי בינוי. העירייה לא מכירה את הפרטים

בדיווח לבורסה כללה החברה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית בעיר ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב