גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה לא נראית תחרות: שש שנים לרפורמה ומחירי הרכב רק עולים

מאז השקת הרפורמה להגברת התחרות בשוק הרכב, מספר מחזיקי רישיון יבוא מקביל זינק מארבעה ל־35 כיום ● אלא שהכבדת נטל המס על הרוכשים, התנגדות היצרנים ליבוא מקביל והשיבושים הגלובליים - בלמו את הורדת המחירים המתוכננת

שר התחבורה לשעבר ישראל כ''ץ, מי שהגה וקידם את הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר התחבורה לשעבר ישראל כ''ץ, מי שהגה וקידם את הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביוני 2016, לאחר דיונים ומאבקים משפטיים ארוכים, התקבלה בכנסת חקיקת הדגל של משרד התחבורה: חוק רישוי שירותי הרכב. הרפורמה נועדה להסדיר את השירותים בענף, לעודד יבוא עקיף לישראל ולהגביר את התחרות בשוק הרכב. במסגרתה זכו יבואני הרכב העקיפים להקלות תחרותיות כמו פטור מאחזקת מוסך ומיבוא חלפים, שאליהם מחויבים יבואנים סדירים; גלגול האחריות על כלי הרכב שהם מוכרים ליבואן הרשמי של המותג; קבלת מספר כמעט בלתי מוגבל של רישיונות יבוא; הקלות מנהליות בקבלת הרישיון ועוד. 

משלוח ראשון לישראל למותג הרכב החשמלי המועדף על וורן באפט 
כביש חדש, פקק חדש: הדרך לירושלים כמשל לבעיה שכולם מפספסים 
מנכ"לית נתיבי איילון מבטיחה בראיון ראשון: "בעוד 5 שנים יהיה פה יותר קל" 

"נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל, שהיווה מונופול במשך עשרות שנים והיה סגור לתחרות", הצהיר בחגיגיות שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, מי שהגה וקידם את אותה חקיקה. "החוק הוא חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, ממנה ייהנו כל צרכני הרכב".

שש שנים חלפו מאז ומחירי הרכב בישראל נמצאים בשיא של כל הזמנים. אמנם החקיקה הגדילה דרמטית את מספר היבואנים העקיפים ממספר חד ספרתי וכיום רשומים בישראל כ־35 יבואנים מקבילים שיכולים לייבא כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב, בנוסף לכמעט 400 מחזיקי רישיון יבוא זעיר, שיכולים לייבא עד 20 מכוניות בשנה כל אחד. גם המכירות בערוץ היבוא הזה עלו בחדות בשנים האחרונות - רק בין ינואר לאוגוסט השנה נמכרו כ־7,000 מכוניות, לעומת כ־9,000 במצטבר בין 2016 לסוף 2020.

אולם, בשטח ההשפעה הכוללת על המחירים לא מורגשת. המחיר הממוצע של המכוניות המשפחתיות נע כיום בין 130 ל־140 אלף שקל, לעומת כ־125־130 אלף שקל ב־2016. כמו כן, מספר הדגמים בישראל שמחירם כיום פחות מ־110 אלף שקל - שואף לאפס. על פי נתוני רשות המסים, רוב הפעילות בשוק היבוא העקיף מתמקדת ביבוא דגמי פרימיום, שגם המחירים של דגמים אלו מיישרים קו עם מחירי היבואנים הסדירים. אז בניגוד להבטחות, מדוע המחירים לא ירדו?

המסים זינקו ועיקרו את החוק

ההשפעה המזערית של היבוא העקיף על הורדת מחירי הרכב נובעת מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא הכבדת נטל המס על כלי רכב על ידי המדינה, עד שהוא הפך את השפעת התחרות לשולית למדי.

ואכן, בשלוש השנים האחרונות נטל המס רק עלה: על פי נתוני רשות המסים, בין 2019 ל־2021 זינק מס הקנייה הממוצע בפועל בענף (בניכוי הטבות המס הירוק) מכ־54% לכ־68%, בין השאר בשל העלאת תקרת מס הקנייה על כלי רכב היברידיים מ־30% ל־83%, כמו על רכב רגיל. במקביל, הופחתו הטבות המיסוי הירוק לכל כלי הרכב.

גם ישראל כפופה לגחמות היצרנים

סיבה נוספת היא שהכוח האמיתי בשוק הרכב העולמי והמקומי נמצא בידי יצרני הרכב. תעשיית הרכב אינה תומכת בערוצי יבוא עקיפים, והיא משתמשת בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותה כדי לצמצם את התופעה. למשל, באמצעות הוראה לסוחרי רכב לא למכור. זה לא קורה רק בישראל, אלא כמעט בכל מקום בעולם.

אמנם הישראלים מוצאים שיטות מתוחכמות לעקוף את מגבלות היצרנים בחו"ל, אך בסופו של דבר אלה רכישות רכב עקיפות, שבהן מעורבים עוד צדדים, מה שלא תורם להוזלה.

הוגי חוק רישוי הרכב סברו שהם יוכלו לכופף את היצרנים בחו"ל, אבל זו הייתה יומרה. למשרד התחבורה בישראל אין כלים להתמודד עם גופים בינלאומיים בסדר גודל כזה, שזוכים לגיבוי פוליטי ממדינות ומגושי סחר.

המצב צפוי רק להחמיר ככל שתעשיית הרכב תעבור ל"מודל טסלה", קרי מחיקה של כל ערוצי ההפצה המשניים ומעבר למכירה ישירה ומקוונת מהיצרן לצרכן. טרנד זה, שנמצא בימים אלה בעיצומו, עשוי להגדיל משמעותית את היכולת של היצרנים לחסום ערוצי יבוא עקיפים. כאמור, הדוגמה הטובה ביותר היא טסלה, שהיקף היבוא המקביל שלה בארץ ובעולם שואף לאפס.

מוכרים פחות, מרוויחים יותר

סיבה נוספת להיעדר ההשפעה של היבוא העקיף על המחירים היא צמצום המשמעותי בהיקף ייצור כלי הרכב בעולם בשנתיים האחרונות, בין השאר בעקבות משבר השבבים והשיבושים בשרשרת האספקה. שיבושים אלה פגעו גם במקורות האספקה של היבואנים העקיפים בישראל ולא רק של היבואנים הרשמיים.

כאשר ההיצע מצומצם והביקוש גבוה, השוק הופך להיות "שוק של מוכרים": ההנחות מתכווצות והרווחיות עולה; מוכרים פחות ומרוויחים הרבה יותר. זה נכון לגבי כל השחקנים בשרשרת: החל ביצרני הרכב והסוחרים בחו"ל וכלה ביבואני הרכב הסדירים בישראל, וזה נכון גם ליבואני הרכב העקיפים של ישראל.

אוטומקס כמשל: הרווח הגולמי הוכפל

עדות לכך אפשר למצוא בדוח החצי־שנתי לבורסה ובמצגת למשקיעים של חברת אוטומקס, היבואנית המקבילה הגדולה ביותר בישראל, עם נתח של כ־43% מכלל מכירות הרכב בין 2019 למחצית הראשונה של 2022. במחצית הראשונה של 2022, החברה מכרה 1,057 כלי רכב שהתפזרו על כ־13 מותגי רכב שונים, בעיקר טויוטה, יונדאי וג'יפ.

למרות הירידה בסך ההכנסות במחצית הראשונה של השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הגולמי של החברה יותר מהכפיל את עצמו - מכ־12.5 מיליון שקל ל־כ־30.85 מיליון שקל (שיעור רווח גולמי של כ־13.6%).

גם ה־EBITDA (הרווח לפני הפחתת ריבית, מסים וכדומה) רשם זינוק מכובד של 56% ביחס למחצית הראשונה של 2021, והחברה בדרך לרווח שנתי לפני מס מתואם של כ־12 מיליון שקל. ביחס להיקף המכירות הצנוע, אלה נתונים כספיים שגם יבואניות רכב סדירות יכולות לקנא בהם.

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

בוועדת הכלכלה לפני שנתיים אמר דורון שורר, יו"ר קבוצת אוטומקס: "מחירם של כלי רכב ביבוא מקביל ירד בכ־15%, וכל המכוניות שיבואנים מקבילים לא מייבאים, מחיריהם עלו". אלא שכיום מיובאים ביבוא מקביל כמעט 70% מדגמי הרכב הנמכרים ביותר בישראל, וכאמור, מחירים לא יורדים.

השורה התחתונה די פשוטה - למרות התפקיד "החברתי" שייחס השר דאז כ"ץ ליבואנים העקיפים, מדובר בגופים עסקיים למטרות רווח, שמטרתם היא להשיא תשואה מקסימלית על ההשקעה ולנצל הזדמנויות עסקיות ויתרונות תחרותיים. הם חשופים לאותו מבנה עלויות ולאותם כוחות גלובליים. אז במקום שהמדינה תנסה למצוא פתרונות קסמים להורדת המחירים, אולי כדאי שתבדוק בחצרה הפרטית. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"