גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההצגה על פי יצירת המופת שחייבים לראות וסדרת הקונצרטים עם המנצח הבינלאומי שכדאי לשמוע

התזמורת הקאמרטה ירושלים תארח את המוזיקאי הבלגי פיליפ הֶרֶוֶוחֶה, מחשובי המנצחים בעולם כיום, בסדרת קונצרטים בהם ינוגנו מיצירות בטהובן ומוצרט ● "אנה קרנינה", יצירת המופת של טולסטוי המגוללת את סיפור אהבתה הטרגי של אישה נשואה בת המעמד הגבוה לקצין צבא, עובדה בתיאטרון "גשר" להצגה שהיא מופת לאסתטיקה ומשחק

אפרת בן צור / צילום: ויקיפדיה
אפרת בן צור / צילום: ויקיפדיה

הצגה

אנה קרנינה על פי לב טולסטוי 
תיאטרון גשר

במאי: רימאס טומינאס
עיבוד: רימאס טומינאס ומריה פטרס
תרגום: רועי חן
שחקנים: אפרת בן צור, גיל פרנק, מיקי לאון, נטע רוט, אלון פרידמן, קארין סרויה, יובל ינאי
היכן: שדרות ירושלים 9, יפו
טלפון: 03-5157000
זמינות כרטיסים, מועדים ושעות ההצגות: www.gesher-theatre.co.il

"אנה קרנינה" בתיאטרון גשר היפואי, בבימויו של רימאס טומינאס, הוא רצף תמונות של יופי צרוף ופסגה של משחק עילאי, שחי ורוטט על במה יפהפייה והופך שלוש שעות למצמוץ.

בעיבוד נפלא, שרקח עם המחזאית מריה פטרס, שולה טומינאס משמעויות חדשות מבין מאות עמודי הרומן הנצחי של טולסטוי. משוחרר מעול "קדושת" הטקסט אך נאמן למהותו ולכוונות הכותב, טומינאס מוביל מילים ודמויות בדרכו, הופך אותן לארציות ונגישות, שומר מרחק אסתטי, אך מקרב לחיים.

סיפור המחזה

זהו, לכאורה, סיפור פשוט: אישה ממעמד גבוה בוגדת בבעלה, פקיד ממשל בכיר, עם קצין אריסטוקרט צעיר ומתאהבת עד כלות. הלב מנתב אותה בדרכיו, והיא נעתרת ומוותרת על הכל - חיי נוחות, מעמד, כסף ובן אהוב. לאט-לאט סוגרת עליה בחירתה. לאט-לאט האהבה הגדולה - חמקמקה ומתעתעת כמו שזו יודעת להיות - משנה פניה, מתכלה ומכלה, מובילה לסוף טראגי.

הרומן מורכב משני נרטיבים נפרדים, ייצוגים מנוגדים לתפיסות עולם וערכים שונים בתכלית: מול סיפורה של אנה, נמתח קו עלילתי מקביל אותו מוביל קונסטנטין לוין, בעל אדמות וממון מיוסר המתנדנד בין הארצי לשמיימי, בין ההבנה שהקִדמה בלתי נמנעת, להיאחזות בתפיסות מסורתיות עליהן התחנך. לוין כמהּ להינשא לעלמה קיטי ולהקים משפחה, זו, לדידו, תכלית הקיום, הדבר הנכון והאחראי לעשות. קיטי מאוהבת בוורונסקי, ששובר את ליבה ברומן עם קרנינה. בסוף היא תתרצה, תקריב את מאווייה, תוותר על היצר, תיכנע לצו המהוגנות ותיישר, כמו לוין, קו עם הנורמה.

טולסטוי, ובעקבותיו טומינאס, מניח כבר בהתחלה את הרקע לסוף. כשאנה נקראת להציל מקריסה את נישואי אחיה קל הדעת, סטיבה אובלונסקי, היא משכנעת את אשתו, דולי, שבגידותיו אינן יותר ממעידה וטוב לו תתרצה ותסלח. הכל בשביל שלום בית. בחייה שלה, אנה תבחר אחרת. כל פעולותיה, קוטביות, אי-רציונאליות ואמוציונאליות, צועקות התנגדות למערכות השליטה החברתיות, כפירה בנורמות, התנערות ממה שנתפס "נכון" ו"ראוי". אך בעוד הסטטוס-קוו מגן, שבירת הכללים, עפ"י הרומן, ממיטה חורבן. אין חופש מוחלט. אין אושר מוחלט.

"אנה קרנינה" פורסם ב-1877 על רקע המהפכה התעשייתית והרפורמות הליברליות של הצאר אלכסנדר השני. רוח הזמן, תקופה מבולבלת בין מה שהיה לשיהיה, ניכרת היטב ברומן, שעוסק בהשלכות התהליכים על החברה והפרט. קריסת התפיסה הפיאודלית, שאלות בנוגע למעמד הנשים, דת ומוסר, יצר, נישואין ומשפחה, אושרו של היחיד מול טובת הכלל, והאליטות החדשות מול האריסטוקרטיה, כל אלה בין השורות ועל הבמה.

הדמויות הראשיות

מעבר לאסתטיקה העילאית, ששמה דגש על פיזיות ותנועה, ההצגה של טומינאס היא מופת של משחק. נושאת אותה על כתפיה אפרת בן צור, שאין דרך להגדיר אותה מלבד מכשפת. היא קרה ומרוחקת, סוחפת וטרופה, חזקה ונואשת, נעה ומניעה בין קטבים. בן צור צוללת עמוק למים השחורים, נבלעת בדמות המורכבת ואי אפשר להסיר ממנה מבט. והיא מוקפת בנבחרת של שחקנים מעולים: אלון פרידמן בתפקיד אחיה, סטיבה, לץ, קל דעת ונטול אחריות, נע על הבמה כאוחז בידו בלון הליום שמושך אותו מעלה, קליל ומתנדנד עם הרוח. גיל פרנק, בעלה הצדקן והאפרורי של אנה, מרתק בעיקר כיוון שמדובר בזכר אלפא, שחקן ייצרי ופראי מאד. כאן הוא חלש, חרד וכבוי, חף מכל ארוס. גם בליהוק של מיקי לאון יש "איפכא מסתברא" מפתיע מאד שמתברר כהברקה. רחוק מדימוי הגבר הכוחני, הפרוע וחסר הפחד שלאון משדר, קונסטנטין לוין שלו מגושם וביישן, מרוקן וחלש. ויש את נטע רוט (קיטי), שכולה נעורים וגל אמיתי, שגם בו צעירות לא מודעת, חצופה ביהירותה.

במאי ההצגה

דוסטוייבסקי כינה את הרומן: "יצירת אמנות חסרת פגמים". נדמה שגם גרסתו התיאטרונית של טומינאס כזו. טומינאס, מייסד התיאטרון המלכותי של וילנה, ניהל יותר מעשור את תיאטרון ווכטנגוב במוסקבה, מוסד שקשה להמעיט בחשיבותו. בשנה שעברה, בעקבות התבטאויותיו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, פוטר ונאלץ לגלות. מאז הוא בישראל, ויש לקוות ש"אנה קרנינה" לא תהיה ההצגה האחרונה שיביים פה.

קונצרט

הקלאסיקה הגדולה
תזמורת הקאמרטה ירושלים

מנצח: פיליפ הֶרֶוֶוחֶה
מקהלה: קולגיום ווקאלה גנט
סולנים: אליזבת ברויאר (סופרן), אוליביה פֶרְמֶלֶן (מצו סופרן) דניאל יוהנסן (טנור) ותומאס באואר (בריטון)
זמינות כרטיסים, מועדים ושעות הקונצרטים: www.jcamerata.com

השבוע צפוי להתקיים בארץ אחד מהאירועים המוזיקליים החשובים של השנה: תזמורת הקאמרטה ירושלים תארח את המנצח הבלגי פיליפ הֶרֶוֶוחֶה, מחשובי המנצחים של זרם הביצוע ה"תקופתי" לביצוע מוזיקה מוקדמת. זרם זה, שנקרא גם "הזרם האותנטי", התחיל לפני כחמישים שנה ושם לעצמו למטרה לבצע מוזיקה מוקדמת באופן המתאים לסגנון, לכלי הנגינה ולפרקטיקות הביצוע שרווחו בתקופה בה חוברה.

הרווחה (76), פלמי יליד גנט, נחשב למנצח בעל ביוגרפיה יוצאת דופן. הוא למד רפואה ופסיכיאטריה, ובמקביל למד פסנתר ומאוחר יותר גם צ'מבלו ועוגב. לימים נטש את העיסוק ברפואה והפך את המוזיקה למרכז חייו המקצועיים. הוא מנצח לא רק על הרכבים המנגנים בכלי תקופה, אלא על תזמורות המנגנות בכלים "רגילים", בדומה לקאמרטה ירושלים. בין היתר ניצח על תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית של הולנד, הפילהרמונית של ברלין, הפילהרמונית של וינה ועוד.

לארץ יגיע הֶרֶוֶוחֶה עם מקהלת "קולגיום ווקאלה גנט", אותה הקים כסטודנט לפני למעלה מחמישים שנה. המקהלה התפרסמה כבר בשנות השבעים, כשהשתתפה בפרויקט ענק של ביצוע כל הקנטטות של באך, בניצוחם של ניקולאוס הרנונקור וגוסטב ליאונהרדט - ממייסדי הזרם ה"תקופתי". מאז הקליטה המקהלה בניצוחו של הרווחה עשרות הקלטות מעולות, שרבות מהן, כמו שתי ההקלטות שביצעו ל"מתאוס פסיון" של באך, נחשבות עד היום לאלבומי מופת נערצים.

לצד המקהלה ישתתפו בקונצרט גם ארבעה סולנים מעולים, שכולם מגיעים מחו"ל: זמרת הסופרן אליזבת ברויאר (אוסטריה), זמרת המצו-סופרן אוליביה פֶרְמֶלֶן (הולנד), הטנור דניאל יוהנסן (אוסטריה) וזמר הבריטון תומאס באואר (גרמניה).

תכנית הקונצרט כוללת שלוש יצירות. חלקו הראשון של הערב יוקדש לבטהובן, ויבוצעו בו הקנטטה "ים שקט ומסע צלח" (הכתובה למקהלה ותזמורת) וסימפוניה מספר 1 פרי עטו. בחלקו השני תבוצע המיסה בדו-מינור ("הגדולה"), מאת מוצרט, יצירה מפוארת ומרשימה אותה חיבר מוצרט כמתנת נישואין לאשתו קונסטנצה. מוצרט לא הספיק להשלים את היצירה לפני ביצועה הראשון בזלצבורג, ולמרבה הצער לא חזר אליה לאחר ביצוע הבכורה. עם זאת, גם בגירסתה הלא מושלמת היא אורכת כשעה ונחשבת לאחת המיסות החשובות והיפות ברפרטואר הקלאסי.

הקונצרט מומלץ בחום, הן בזכות בחירת היצירות והן בזכות איכות המבצעים. זו הזדמנות פז לשמוע בביצוע חי שירת מקהלה וסולנים ברמה הגבוהה ביותר שיש כיום בעולם.

עוד כתבות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק