גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המערכת הפוליטית בארה"ב מתמקדת בעניין אחד בלבד, והסיוע לישראל בסכנה

במרכז, עומדת מחלוקת על הגבול עם מקסיקו, אבל נשאלת השאלה מי בוגדים באיזו בעלת ברית ● מדוע ישראל כן ואוקראינה לא? "ברכיהם של הרפובליקאים פקות מתוך פחד מפני טראמפ"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, נואם בפני חברי קונגרס / צילום: ap, J. Scott Applewhit
יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, נואם בפני חברי קונגרס / צילום: ap, J. Scott Applewhit

ביטחונה הלאומי של ארה"ב ויחסי החוץ שלה נחטפו בלילה שבין שלישי לרביעי, והם מוחזקים בני ערובה במנהרות של משכן הקונגרס בוושינגטון (זו אינה מטאפורה. יש שם הרבה מנהרות).

שאלות ותשובות | ארה"ב הקפיאה חשבונות ישראליים בצו. האם בנקים בישראל מחויבים לו?
שאלות ותשובות | ארה"ב במתקפה רחבת היקף: האם איראן תישאב למלחמה בקרוב?
יואב קרני, פרשנות | לתקוף את איראן בחזרה או לא: הנשיא ג'ו ביידן ו"המלחמה הארורה הזו"

המערכת הפוליטית האמריקאית מאותתת שהיא איבדה כל עניין בניהול ארה"ב או בהגנה על האינטרסים שלה, והיא מתמקדת בעניין אחד בלבד: בניסיון לקדם את סיכוייהם של מועמדים פוליטיים בבחירות של חודש נובמבר. אין לה כל חשק לפתור בעיות, אלא אדרבה, היא מעוניינת להעמיק אותן.

ישראל, אוקראינה וטייוואן נופלות עכשיו בין הפטיש הרפובליקאי לסדן הדמוקרטי. קריאות של קרב מגע בוקעות מגרונה של האופוזיציה הרפובליקאית, השולטת בבית הנבחרים; אבל היא עצמה אינה יכולה לסמוך עוד על תמיכת חבריה.

מה שקרה ביום שלישי בלילה חשף את הנהגת המפלגה הרפובליקאית במלוא חולשתה. למען האמת, היא היתה ללעג ולקלס. יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, שהוא המנהיג הרפובליקאי רם־הדרג ביותר בוושינגטון, ניסה לגלגל שני כדורים באוויר בעת ובעונה אחת. כל אחד מכדורים אלה היה כבד וחמקמק. שניהם נחתו על בהונותיו, וזה כאב מאוד.

להדיח את השר לביטחון לאומי

הכדור הראשון, לפי הסדר הכרונולוגי, היה ניסיונו לגייס את תמיכת בית הנבחרים בהעמדת השר לביטחון לאומי למשפט הסנאט. זה האקט החוקתי המכונה 'אימפיצ'מנט' (Impeachment). הוא פותח תהליך משפטי, בו הסנאט מתפקד כחבר מושבעים. אם הסנאט מרשיע, הנאשם מועבר אוטומטית מן הכהונה הפדרלית בה הוא מכהן.

הנידון הפוטנציאלי כאן הוא אלחנדרו מיורקאס, השר (היהודי) למה שהאמריקאים קוראים "ביטחון המולדת". הוא נמצא על הכוונת הרפובליקאית זה חודשים רבים, בגלל אחריותו המיניסטריאלית למשבר החמור בגבול הדרומי עם מקסיקו. הגבול הזה קרס תחתיו, ומאות אלפים הסתננו דרכו באופן לא חוקי בחודשים האחרונים.

השר האמריקאי לביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקאס / צילום: ap, Alex Brandon

היסוד הפלילי להעמדת מיורקאס לדין היה רעוע מלכתחילה. ארבעה רפובליקאים סירבו להצטרף, והרוב הזעיר של מפלגתם התפוגג. יוזמת האימפיצ'מנט הובסה ברוב של 216 נגד 214. היושב ראש שגה כאשר התעלם מן האריתמטיקה.

התרגיל של ג'ונסון

ההצבעה על הסיוע לישראל הייתה כרוכה בתרגיל פרלמנטרי עם פוטנציאל ניכר לכישלון. חוקים עוברים בדרך כלל את ועדת הנהלים (Committee on Rules) של בית הנבחרים, לפני שהם מונחים על שולחן הבית. אישורם מצריך רוב פשוט. אבל היושב ראש ג'ונסון החליט לדלג על הוועדה, ולהגיע במישרים אל מליאת הבית. דא עקא, שמהלך כזה מצריך רוב מיוחס של שני שלישים. הסיכוי היחיד היה בהצטרפות מסיבית של דמוקרטים. ההפרש בין שתי המפלגות עומד על ארבעה מושבים מתוך 435.

פתוחה לוויכוח היא השאלה מה בדיוק קיווה ג'ונסון להשיג: האם הוא האמין שדי דמוקרטים יצטרפו, כדי שלא יואשמו בהכשלת הסיוע לבעלת הברית ההיסטורית ישראל; או שהוא ידע שלא יהיו לו די קולות, אבל קיווה שהשתמטות הדמוקרטים מלתמוך בחוק תקל עליו להאשים אותם בבגידה בישראל, בשעה שהוא, ג'ונסון, מארח את יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ואת קרובי החטופים.

ג'ונסון הניף חרב פיפיות. הדברים הגיעו לידי חוק נפרד על ישראל (17.6 מיליארד דולר) מפני שהרפובליקאים מסרבים לתמוך בחבילה גדולה יותר, הכוללת את אוקראינה (61 מיליארד דולר). בהיעדר סיוע צבאי, זו האחרונה מתקשה להוסיף ולנהל את מלחמתה נגד הפולשים הרוסיים.

יו''ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, לצד יו''ר הכנסת אמיר אוחנה / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

מי בוגדים באיזו בעלת ברית היא עכשיו שאלה מורכבת ורבת סתירות. מדוע ישראל כן ואוקראינה לא? אל העיסה הזו נכנס משבר הגבול עם מקסיקו. הנשיא ביידן והשר מיורקאס מואשמים שהניחו למשבר לצאת מכלל שליטה; אבל הם הציעו להקציב 20 מיליארד דולר להטלת הגבלות מיידיות על כניסת מסתננים נוספים.

לכאן נכנס דונלד טראמפ, המתנגד מעיקרה לכל חקיקה בעניין הגבול ובעניין אוקראינה. הוא עושה כן גם מסיבות טקטיות, זאת אומרת כדי להגדיל את מצוקתו הפוליטית של ביידן, וגם מסיבות אסטרטגיות: אין לו עניין להוסיף ולתמוך באוקראינה.

רוב גדול של הדמוקרטים, 166 מתוך 212, הצביעו נגד הסיוע הבלבדי לישראל. הצטרפו אליהם 14 רפובליקאים מתוך 219. בעד החוק הצביעו 46 דמוקרטים ו-204 רפובליקאים (הנתונים הם של מזכירות בית הנבחרים, clerk.house.gov).

לא עוד פרה קדושה

אי אפשר לטפול את ההצבעה הדמוקרטית על "השמאל". השמאל הרדיקלי בבית הנבחרים כולל אולי תריסר צירים. האגף הפרוגרסיבי של המפלגה, בו דווקא יש לא מעט תומכים של ישראל, כולל 101 חברים. ממילא, 180 מתנגדים אינם יכולים להיות על טוהרת השמאל.

האם זו הצבעה "אנטי־ישראלית"? בהחלט לא. זו הצבעה נגד מה שהדמוקרטים חושבים לטקטיקות מפוקפקות של הרפובליקאים, שנועדו להביך, להכשיל ולהסיח את הדעת. "תעלול", כינתה צירת קונגרס אחת את יוזמת ג'ונסון.

מצד שני, תוצאות ההצבעה האלה מעידות על שחיקה הדרגתית במעמדה של ישראל. אני התחלתי לסקר את יחסי ישראל עם הקונגרס לפני 40 שנה. אני זוכר מה שאמר לי אז מחוקק דמוקרטי שמאלי מאוד ממדינת אייווה, טום הרקין, שנבחר אחר כך לסנאטור, והיה טוען לנשיאות. הוא התנגד חד משמעית לסיוע אמריקאי למשטרים לא־דמוקרטיים באמריקה המרכזית. אבל הוא גילה לי, שאם סיוע לאחד המשטרים האלה ייכרך בחבילה אחת עם הסיוע לישראל, הוא יצביע בעד החבילה כדי שלא להזיק לישראל. אלה היו ימי הזוהר של השדולה הפרו־ישראלית רבת הכוח בוושינגטון. מעטים העזו להתנגד לה, והרקין לא היה אחד מהם.

הנה כי כן, הרבה מים זרמו מאז בנהר הפּוֹטוֹמַק. אתמול (ג'), הצביעו שני שלישים של הדמוקרטים נגד חוק שעמד להבטיח סיוע לישראל. אין פירושו של דבר שישראל איבדה את בסיס התמיכה שלה. אם תימצא נוסחה מוסכמת של שתי המפלגות, רוב עצום של בית הנבחרים יתמוך בה, כולל כמעט כל הדמוקרטים. אבל ישראל אינה עוד פרה קדושה, אפילו לא בימי מלחמה.

מה יקרה עכשיו? ברור למדי שלא תימצא נוסחת פשרה שתאפשר את אימוץ מלוא החבילה שהציע ביידן. אין כמעט כל סיכוי להסכמה על החלק הנוגע לגבול מקסיקו.

רפובליקאים בכירים בשני הבתים מקווים שתימצא דרך להפריד את מרכיבי החבילה, ולהצביע רק על ישראל, על אוקראינה ועל טייוואן. אחד מהם הוא מנהיג המיעוט הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, התומך בכל השלוש.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, מצוטט באתר הרשת politico.com: "מקונל וסיעתו עשו פנייה של 180 מעלות. ברכיהם פקות מִפּחַד מפני דונלד טראמפ". וזו כנראה האמת על רגל אחת: ציפייה לטראמפ וחרדה מטראמפ מכתיבות את מהלך העניינים בוושינגטון.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין

נאסד"ק עולה ב-1.2% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות, עולה כעת ב-2% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"