גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניהול משברים

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני • כך תעשו את זה נכון

סניף Be בבני ברק, בו נתלו שלטי מחאה / צילום: תמונה פרטית

וולט ו-Be כמשל: איך מנהלים משבר תדמיתי שנוצר בעקבות סערה ציבורית

רשת הפארם Be עוררה בשבוע שעבר את זעם הצרכנים כשהסתירה תמונות של נשים בסניף בבני ברק והובילה למחאה נגדה • באותם ימים, ברשתות החברתיות הופנו ביקורות רבות נגד חברת המשלוחים וולט, שהודיעה על גביית דמי תפעול • האם החברות ניצבות בפני משבר, או שזו רק מכה קלה בכנף?

הפקולטה לניהול. על ביטחון פסיכולוגי בעבודה / צילום: Shutterstock

העובדים שלכם מודים בטעויות, משתפים בקשיים או מבקשים עזרה? כנראה שאת המשבר הבא תצלחו טוב מאחרים

בעולם העבודה הנוכחי, שבו קצבי העבודה מסחררים, ישנו צורך הישרדותי המבקש למתג, להאדיר הצלחות ולהימנע מלחשוף פגיעות • אלא שמתברר שדווקא סביבה שנותנת לגיטימציה לקושי ולהבעת חשש יוצרת תחושת ביטחון פסיכולוגי, שהיא חיונית לעידוד חדשנות ולשיפור ביצועים • הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

בית חולים במיסיסיפי / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis

מה חברות הייטק יכולות ללמוד מחדרי המיון בארה"ב על ניהול בזמן משבר?

צוותי הרפואה סובלים ממחסור במשאבים, ומקבלים החלטות על בסיס פרוטוקול • לטובת שיפור השירות הם החלו להשתמש בבינה מלאכותית שמסייעת בחיזוי דרדור מצב המטופל והיווצרות מחסור במשאבים • עולם ההייטק צריך להתמקד בפיתוח מערכות שמסייעות לבניית אסטרטגיה

נעל של אנדר ארמור / צילום: יח''צ

המהלך המבריק של אנדר ארמור שחילץ אותה ממשבר קשה

מותג הספורט רצה להשיק נעל חדשה ויוקרתית, אלא שמשבר האספקה העולמי שיבש את התוכניות • במקום לדחות את ההשקה ולספוג הפסדים - הם חשבו על רעיון יצירתי ומבריק • ככה נראה ניהול משברים מוצלח • הצצה למדד המותגים 2022 שיתפרסם ביום רביעי

מנהלים מצליחים לא מפחדים מהפתעה, תסכול וכישלון / אילוסטרציה: Shutterstock

מנהלים מצליחים לא מפחדים מהפתעה, תסכול וכישלון. הם מקדישים זמן למחשבה עליהם

לא מדברים מספיק על היכולת להתבוננות עצמית, אבל זו אחת המיומנויות שמבחינות בין אנשי מקצוע יוצאי דופן לאנשי מקצוע בינוניים • מחקר בקרב יותר מ–400 מנהלים גילה אילו חוויות הכי חשובות להתפתחות שלהם

מפעל השוקולד של עלית בנוף הגליל / צילום: יח''צ שטראוס

המשבר בשטראוס: לקיחת אחריות היא צעד קריטי, אבל זהו רק הצעד הראשון בהתמודדות במשבר

קברניטי שטראוס יצאו לתקשורת ולקחו אחריות, כעת עליהם לפעול להחזרת האמון תוך הקפדה מקסימלית על שקיפות ותוך הצגת הפעולות שנעשות וייעשו לשיפור השמירה על איכות המותג

ענת גבריאל, לשעבר מנכ''לית יוניליוור / צילום: יניב אדרי

הלקח ששטראוס יכולה ללמוד מהמשבר של יוניליוור

ב-2016 התגלו חיידקי סלמונלה במפעל הדגנים של יוניליוור, שהביא לעצירת השיווק של אחד המותגים החזקים שלה • יוניליוור בחרה שלא לחשוף את הממצאים, ונאלצה להודות בכך רק לאחר שהדבר נחשף בתקשורת • בניגוד ליוניליוור, שטראוס יידעה את משרד הבריאות, ועדיין, ההודעה לציבור והריקול נעשו רק מספר ימים לאחר מכן, ולא באופן מיידי

ממתקי שוקולד של עלית בקיוסק / צילום: Shutterstock, Polina LVT

שטראוס מתנהלת "לפי הספר". לא בטוח שזה יספיק לה בפרשת הסלמונלה

הציבור אולי רגיש במיוחד לריקול בקטגוריות המזון, אך הניסיון מלמד שכל עוד החברה מתנהלת בשקיפות ובהוגנות, הזיכרון הצרכני קצר • מאז שהחלו להתברר ממדי התקלה במפעל השוקולד של שטראוס, החברה מתנהלת מבחינה תקשורתית "לפי הספר" • אך יש שני אירועים שאינם תלויים בה ויכולים לייצר לפרשה טוויסט פתאומי

בית ספר לניהול. משבר תקשורתי ברשת / צילום: Shutterstock

משבר תקשורתי ברשת: מה צריך לעשות (ומה עדיף שלא)

סקרים מראים כי בימינו יותר מ־50% ממשתמשי פייסבוק ישתפו חברים בחוויית שימוש שלילית במוצר או בשירות • לא כל פוסט שלילי הוא משבר תקשורתי, אולם חשוב להיות ערניים ולהגיב נכון

התכונות הדרושות ליזם בזמן משבר / צילום: גלובס

קצת צניעות לא תזיק: התכונות הדרושות ליזם בזמן משבר

מחקר שעשתה פרופ' דפנה קריב בקרב 1,000 יזמים בדק מדוע דווקא הם גילו התאוששות מהירה בקורונה ואילו תכונות אפיינו אותם • ביטחון עצמי מופרז דווקא פעל כמו בומרנג • ניהול וקריירה

חצי שעה של השראה. לנהל את השינוי / צילום: מנחם רייס

כולם מדברים על "ניהול השינוי" אבל שונאים להשתנות: 6 עקרונות שיעשו הבדל

כולנו שונאים שינוי, גם אם נגיד אחרת לעצמנו ולאחרים, גם אם נשים את המילה Change באלף מצגות • כשניצבים מול הצורך להשתנות, חייבים שיטה שתבטל את החסמים • 6 עקרונות שיגרמו לשינוי לקרות • חצי שעה של השראה

פציעה במהלך משחק כדורסל בין נבחרות קולג'ים בארה''ב / צילום: Associated Press, Darron Cummings

זמן פציעות: להתמודד עם המשבר כשהוא כבר כאן

הפציעות בעולם הספורט מקבילות למשברים של חברות בעולם העסקי • נטע ריבקין מסבירה מה מנהלים יכולים ללמוד מספורטאים על חוסן מנטלי והעלאת סף הכאב • ניהול וקריירה

אסונות ארגוניים שמגיעים לתקשורת הם בדרך כלל תוצאה של טעויות קטנות שהצטברו לאורך שנים / צילום: Shutterstock

עובד טעה? לא נורא: גם השגיאה שהשביתה את וואטסאפ יכולה להיות הזדמנות לשיפור

אסונות ארגוניים שמגיעים לתקשורת הם בדרך כלל תוצאה של טעויות קטנות שהצטברו לאורך שנים, אבל לדברי מומחים יש דרך למנוע אותם, והיא מתחילה בתרבות ארגונית שמעודדת דיווח והכלה של טעויות

פייסבוק / צילום: Shutterstock, DenPhotos

ניהול המשבר בפייסבוק: בחברה לא הכינו את שיעורי הבית עד הסוף

משברים מיוחדים מחייבים גם התייחסות מיוחדת: במקרה של התקלה בפייסבוק, לא נכון היה להסתפק אך ורק בפוסט כתוב שנוסח ע"י מחלקת יחסי הציבור של החברה, אלא נכון היה לפנות אל כלל המשתמשים בסרטון וידאו שהיה מאפשר למשתמשים לראות בעיניים שלהם את מקבלי ההחלטות הבכירים

שליח וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

קריסה ועוד קריסה: וולט לא מצליחה להפוך את המשבר להזדמנות

לא לעולם חוסן: התפיסה של וולט לפיה משברים תדמיתיים חייבים להיענות בשקט מוחלט עד יעבור זעם היא תפיסה ארכאית שלא מתאימה לעידן החדש • על החברה לפעול בשקיפות, ולקחת אחריות במקרים שבהם זה הדבר הנכון לעשות

אבי זינגר- בן אנד ג'ריס / צילום: מורג ביטן

הצד המתוק: המשבר של בן אנד ג'ריס ישראל יכול להפוך להזדמנות כלכלית

בבן אנד ג’ריס ישראל לא נערכו תקשורתית מראש להפסקת ההתקשרות עמם, למרות שהיא הייתה צפויה • יועצי משברים מסבירים מה ניתן לעשות, ואיך בניהול נכון יצליחו להגדיל את המכירות

גלידת בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock

הכתובת על הקיר והגול העצמי של גולדה: את משבר בן אנד ג'ריס אפשר היה לנהל אחרת

ראיונות כנים ומעוררי אמפתיה, הסטת האש מהסניף הישראלי לזה הגלובלי וקריאה לתמיכה במפעל • הזכיין הישראלי של בן אנד ג'ריס והקברניטים שלצדו התמודדו עם המשבר בצורה מרשימה למדי באופליין - אך לא ברשת • איך יוכל הזכיין הישראלי להפוך את המשבר להזדמנות עם כוכבית, ולמה גולדה הצליחו לעורר בעיקר אנטגוניזם?

מנכ"ל סלקום אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

מאמץ אחד יותר מדי – על משבר הסושיאל של סלקום

בסלקום יכלו לבחור במגוון רחב של דרכים אחרות להביע הזדהות ולהעביר את המסר, אך הדרך שנבחרה בפועל ואשר התכתבה - בין אם בכוונה ובין אם לאו - עם שביתת המחאה במגזר הערבי עצמו, היא שיצרה את המשבר שהפך לחזות הכול

עובדי ועובדות סלקום במחאה למען דו קיום / צילום: דוברות סלקום

המשבר בסלקום: האם אפשר היה למנוע אותו וכיצד זה ייגמר

סדרה של שגיאות גרמו לסלקום לעלות על מוקש פוליטי בשדה שחברות אחרות צעדו בו בשלום • מומחים תוהים אם הייתה חשיבה מאחורי המהלך ולמה לא נשמע קולו של המנכ"ל גבאי אחרי שהפרשה התפוצצה • לפי הערכות, החברה לא תיפגע בטווח הארוך: "הישראלי לא זוכר לאורך זמן חרמות וגם לא מחוות"