גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה כדאי לשים לב כשחותמים על חוזי העסקה?

"קניית" אי-תחרות, "נוהל הנהלים" וסעיף המאפשר לנייד את העובד; הכול על האותיות הקטנות של חוזה העבודה

חוזה עבודה נתפס על ידי עובדים רבים, בעיקר אלו שבדרגים הנמוכים-בינוניים, כמסמך סטנדרטי שאין צורך להקדיש לו תשומת לב רבה. גם אם הוא עלול לכלול סעיפים בעייתיים, יעדיפו רבים שלא להתעמת עם המעסיק החדש בעת חתימה על ההסכם ולהבליג. סקר שערך אתר AllJobs עבור "גלובס", שעליו ענו 116 נסקרים, מראה כי 64% חתמו בעבר על חוזי עבודה שכללו, לדעתם, סעיפים בעייתיים. עורכי דין בתחום דיני העבודה ממליצים דווקא לקרוא את החוזים בקפידה ולא לוותר, ולבקש שינויים כשצריך. אז למה כדאי לשים לב?

מה השכר הקובע שלך?

עו"ד ירון רוסמן, מומחה בדיני עבודה, שותף במשרד עוה"ד נשיץ ברנדס, מציין כי בתור התחלה, העובד אמור לקבל את החוזה לידיו. על פי החוק, החוזה אף חייב לכלול את הגדרת התפקיד, שעות עבודה, ימי העבודה והגדרה מי הממונה על העובד. בנוסף, העובד צריך לבדוק מה נקבע בחוזה כשכר שעבורו מפריש המעסיק כספים להפרשות הסוציאליות. "יש מעסיקים שמפצלים את השכר, למשל לשכר בסיס ולשעות נוספות, כדי לצמצם את החלק של ההפרשות הסוציאליות. בתי הדין יכולים לקבוע שהפיצול הזה הוא למראית עין, וכי צריך להתייחס לכל השכר כשכר יסוד. העובד צריך לסכם את הדברים בצורה ברורה מראש. הוא צריך להבין שיכול להיות שבית הדין יקבל את עמדתו, אבל גם יכול להיות שלא".

בהקשר של פיצול השכר לשכר בסיס ולשעות נוספות מציין רוסמן כי לפי הפסיקה, ברגע שהעובד ביצע שעות נוספות, גם אם בהיקף קטן מאוד - הרכיב בשכר עבור שעות נוספות הוא לגיטימי.

מה כולל סעיף שמירה על סודיות?

"בהקשר של שמירה על סודיות, עובד צריך לדעת שיש יחסי אמון מוגברים בינו לבין המעביד. אם העובד נחשף למידע עסקי או לסוד מסחרי, הוא חייב לשמור אותו בסודיות לעיתים למשך כל תקופת חייו. שמירה, למשל, מצגת שקשורה לעבודה על המחשב האישי או של מסמכים חשובים בבית, יכולים להוות הפרה של הסעיף הזה. העובד עלול להיות חשוף לצעדים מצד המעסיק לשעבר", אומר רוסמן.

עד כמה תהיה מוגבל להתחרות במעסיקך?

בהקשר של סעיפים המגבילים את יכולת התחרות העתידית של העובד במקום עבודתו הנוכחי, רוסמן מזכיר כי עובדים רבים, לאור הפסיקה בעבר בנושא, חושבים כי מדובר בסעיף שקשה לאכוף אותו, ולכן גם אם הוא מוכנס לחוזה העבודה הם נוטים לזלזל בו. "נכון שבתי הדין לא אוכפים את הסעיף באופן גורף, אבל עובדים חייבים לזכור שכל מקרה לגופו. הבחינה של מקרים כאלו תעשה בכל פעם בין הפגיעה בחופש העיסוק של העובד מול האינטרס הלגיטימי של הגנה על המעביד. כשבתי הדין נדרשים לסוגיה, הם יבדקו אם המעסיק לא היה דרקוני מדי בדרישתו לאי-תחרות, כפי שניסח אותה בחוזה. הם בודקים מה ההגבלה - האם היא מתייחסת לתחרות באזור גיאוגרפי מסוים? למתחרים ספציפיים? בנוסף, אפשר לקנות את אי-התחרות של עובד. יש חוזי העסקה, בעיקר של בכירים יותר, הכוללים סעיף המדבר על תוספת שכר קבועה מדי חודש שנועדה למנוע תחרות. בהיבט הזה, עובד צריך לדעת שאם הוא מחליט לעבור למתחרה - ייתכן שיהיה חשוף לדרישה להחזיר סכומים אלו".

עו"ד מנחם עופר, מנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עוה"ד שטיינמץ, הרינג, גורמן, מוסיף בהקשר זה כי לעובד עדיף להתנגד תמיד להכנסת הסעיף המדבר על אי-תחרות. "אם כבר מכניסים, כדאי לעובד לדאוג לניסוח שאומר שאי התחרות לא חלה עליו במקרה שפוטר".

האם מותר לנייד אותך אחר?

עופר מציין כי סעיף נוסף שיכול להיות בעייתי בחוזי עבודה מתייחס לניוד העובד על ידי המעסיק - למשל, העברת העובד לסניף אחר של החברה. "אם יש סעיף כזה, העובד צריך לשים לב שמדובר במשהו סביר. שמצוין מספר הק"מ המקסימלי, או שיש התייחסות לכך שאם הניוד מאריך משמעותית את זמן הנסיעה לעבודה, אז העובד מקבל על כך פיצוי. הסעיף הזה חשוב גם למעסיק, על-מנת שהעובד לא יוכל להתפטר אחרי שמניידים אותו ולטעון להרעת תנאים".

על "נוהל הנהלים", שמעת?

סעיף נוסף שעלול להיות בעייתי הוא סעיף שלו קורא עופר "נוהל הנהלים". מדובר בסעיף הקובע כי העובד יהיה מחויב לנהלים שיפרסם המעביד כפי שיעודכנו מעת לעת. "למעביד זה טוב. הוא יכול להכניס כל מיני שינויים תחת סעיף כזה. למשל להחליט שיום העבודה לא מתארך אבל מתחיל מוקדם יותר, ב-7:30. לעובדים הייתי מציע להתנגד לסעיף כזה. הוא יכול לכלול כל מיני שינויים שיהיו בעייתיים מבחינתם".

כמה תעלה לך ההכשרה שקיבלת?

"אם מעסיק נותן לעובד הכשרה חיצונית שעולה לו כסף, הוא רשאי לדרוש תקופת התמדה מסוימת, אך היא צריכה להיות הגיונית וסבירה. העובד אף צריך לשים לב שהדרישה לשלם פיצוי למעסיק עבור ההכשרה, במידה והוא עוזב טרם תום התקופה, תהיה מדורגת והגיונית. זאת אומרת, עובד שקיבל הכשרה ועזב חצי שנה אחרי שהיא הסתיימה לא אמור לשלם כמו עובד שקיבל את אותה הכשרה ועזב ישר אחריה".

מה המשמעות של קיזוז חובות?

סעיף נוסף שאליו מציע עופר לשים לב הוא סעיף המדבר על קיזוז של חובות העובד כלפי המעסיק. "הסעיף הזה צריך להיות מפורט - אם מדובר ברכב עבודה, מה יקרה לחלק של ההשתתפות העצמית. אם לעובד יש נייד מהעבודה והוא נהרס - כמה העובד צריך לשלם".

גם העובד מחוייב להודעה מוקדמת

עופר ממליץ לעובדים לזכור גם, כי הסעיף בחוזה העבודה המדבר על הודעה מוקדמת לפני עזיבה - מחייב גם אותם. "גם העובד צריך לתת הודעה מוקדמת למעסיק שלו. העובד צריך לזכור שאם הוא לא עומד בתנאי ההודעה המוקדמת - הוא עלול להידרש לפצות את המעסיק".

גם הבכירים לא חסינים

שאול הזנפלד, עו"ד מומחה לדיני עבודה ב-AllJobs, מזכיר כי אצל בכירים וטלאנטים המצב קצת שונה. "לרובם יש עורך דין צמוד שמלווה אותם בתהליך כזה. ובכל זאת - כדאי שגם הם ידעו למה לשים לב". בהקשר הזה מדבר הזנפלד על הרכיב של הענקת אופציות כחלק מחבילת התגמול. "גם אם התוכנית נראית נוצצת ומהודרת, צריך לשים לב למחירי המימוש של האופציות, למועדי ההבשלה ולתנאי המימוש. לפעמים זו עלולה להיות חבילה שלא שווה כלום, למשל כשמחירי המימוש גבוהים מאוד".

עוד נושא שהזנפלד מדבר עליו בהקשר של חוזי העסקה של בכירים הוא פרישה. "בהרבה חוזים מוכנס סעיף המתייחס לפיטורים ללא פיצויים. ניתן להכניס לסעיף כזה רשימה מאוד ארוכה של נושאים שמאפשרת למעסיק לפטר את העובד ללא מתן פיצויים, למשל עבירה שיש עימה קלון, הפרת סודיות, הפרת אמון ועוד דברים רבים. יש שם ממש רשימת מכולת. זה סעיף שנותן המון כוח למעביד. בתקופת החיזור, כשהצדדים לפני חתימה על חוזה, הכול נראה ורוד. אבל העובד צריך לזכור שבאיזשהו שלב ההנהלה הבכירה יכולה להתחלף, ויחפשו סיבה להיפטר ממנו ללא פיצויים, ולא יהיה קשה למצוא אחת. יכולים למשל להגיד שהעובד היה אמור לסגור עסקה ולא עשה זאת - ולכן מדובר בהפרת אמון. במקרה כזה, כשהסעיף הזה קיים, העובד צריך לתבוע את המעסיק ולדרוש פיצויים. ולכן, עדיף להימנע מהסעיף מלכתחילה".

חותמים ובוכים

עוד כתבות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב, והדמיון בין הכטב"מים האיראנים לרוסים

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה