הפנינה שאסור להחמיץ בנטפליקס: אריק קאנטונה מפתיע בסדרה "במדרון"

שחקן הכדורגל הצרפתי האגדי מציג תצוגת משחק מפוארת בדרמה "במדרון" • הסדרה מצליחה להציג זווית מעניינת וחדשנית לדמות הגיבור ממעמד הפועלים ולוקחת את הצופים למסע מטלטל

במדרון / צילום: באדיבות נטפליקס
במדרון / צילום: באדיבות נטפליקס

על "במדרון"

משודר: בנטפליקס
ז'אנר: מיני סדרת דרמה
מספר עונות: אחת בלבד
פרקים: 6
משך כל פרק: 52 דקות
במאי: זיאד דוארי
שחקנים: אריק קאנטונה (כוכב ראשי), אלכס לוץ, סוזן קלמנט
שפה: צרפתית
מבוסס על: ספרו של פְּיֶיר לֵמֶטְר Cadres noir
מס' צופים: 2.1 מיליון (בערב שידור פרק הבכורה ב"ארטה" ב־16 באפריל 2020)

הסדרה הצרפתית מבית ארטה "במדרון" (Dérapages) עלתה לפני שנתיים בנטפליקס, עשתה באז בזמנו, ושקעה אל קרקעית הסטרימינג. שווה מאוד לצלול לשם ולחפש אותה, שכן מדובר בפנינה טלוויזיונית נדירה. יש בה תצוגת משחק מפוארת של כוכב הסדרה, שחקן הכדורגל הצרפתי האגדי אריק קאנטונה, עטופה בתסריט קיצוני ועלילה בלתי צפויה.

תקציר העלילה

אלן דלמבר (אריק קאנטונה), מנהל משאבי אנוש בשלהי שנות החמישים שלו, מובטל מזה שש שנים, לאחר שהחברה בה עבד פיטרה את כל עובדיה המבוגרים. מאז הוא עובד בעבודות דחק ולא מצליח להחזיק בהן מעמד.

בשיא ייאושו המנטלי, הוא מקבל הזמנה לראיון עבודה למשרת מנהל משאבי אנוש בתאגיד תעופה. עם תחילתו, הוא מגלה שמדובר בראיון עבודה אפל הכולל משחק תפקידים של בני ערובה והחוטפים שלהם, במסגרתו הוא מתבקש לגלם את החוטף ומנהלי התאגיד את בני ערובה.

מה שדלמבר אינו יודע הוא שנשיא התאגיד (אלכס לוץ) משתמש במשחק הזה כדי להבין מי ממנהליו יוכל להתמודד באופן הקר ביותר עם הפיטורים הקרבים של 1000 עובדים במפעלי תאגיד התעופה. ברגע שדלמבר מבין זאת, המשחק יוצא מכלל שליטה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ספוילר 

ברגע שדלמבר מבין שלמנהלי תאגיד התעופה לא היתה מראש כוונה לשכור את שירותיו, ושכל ראיון העבודה, בו הוא התבקש לגלם את החוטף והעובדים הבכירים את השבויים, הוא מצג שווא, הוא מחליט לשדוד את התאגיד. ההחלטה שלו מטלטלת את חיי האנשים הקרובים לו: חברו הטוב, אשתו ובנותיו.

ביקורות מהעולם

"אריק קאנטונה לא מגלם דמות חביבה במיוחד, אך ללא המשחק המהפנט והניואנסים שלו, אני לא בטוחה שהייתי רוצה לראות את כל ששת הפרקים. הסדרה הזו תשאיר אותך על קצה המושב שלך".

(שיינה סקוט, "פורבס", 15.5.20)

ההקשר למציאות

"במדרון" מהדהדת את הלך הרוח האנטי ממסדי הרווח בשנים האחרונות בצרפת בקרב אוכלוסיית הגברים המובטלים בני החמישים ומעלה, כפי שבא לידי ביטוי במחאת האפודים הצהובים בנובמבר 2018 ושאר מחאות מעמד הביניים שבאו אחרי.

הרקע למחאות האלה הוא מה שמתרחש מזה שלושה עשורים בפריפריות של צרפת: אחוזי אבטלה הגבוהים, עלייה במחירי הדלק, יוקר המחייה, ההגירה השלילית מהערים הקטנות לערים הגדולות והנגישות הנמוכה לשירותי הבריאות, הרווחה והחינוך. הגיבור אלן דלמבר, על הזעם וחוסר האונים שלו, הוא תוצר של התסיסה החברתית הזו.

3 עובדות שלא ידעתם

ב־25 בינואר 1995, במהלך משחק בין מנצ'סטר יונייטד לקריסטל פאלאס, במסגרת משחקי הפרמייר־ליג, אחד האוהדים שישב ביציע בשורה הראשונה קילל את אריק קאנטונה, הקפטן הצרפתי של מנצ'סטר יונייטד. האחרון שלח לכיוון האוהד בעיטת קונג־פו בתוספת סדרות מהלומות.

קאנטונה הושהה ממשחקי הקבוצה עד סיום העונה ונקנס בעשרת אלפים ליש"ט. עונה אחרי, הוא חזר לקבוצתו והוביל אותה לאליפות רביעית. שנתיים אחרי התקרית, כשהוא בן 31, החליט לפרוש מכדורגל, לתדהמת חבריו לקבוצה, מנהלי מועדון הכדורגל, האוהדים והעיתונאים.

אחרי הפרישה השיק קאנטונה קריירה שנייה כשחקן טלוויזיה וקולנוע, בעיקר בסרטים צרפתיים. ב־2009, בסרט שנקרא על שמו, "מחפשים את אריק", שביים הבמאי הבריטי קן לואץ', הוא גילם את דמותו של אריק בישופ הדוור המדוכדך, שהגיבור הרוחני שלו הוא שחקן הכדורגל הצרפתי אריק קאנטונה.

● את ההשראה למותחן Cadres noir משנת 2010 קיבל הסופר הצרפתי עטור הפרסים פייר למטר (ספרו היחיד שתורגם לעברית הוא "אלכס", משנת 2015, בהוצאת חרגול) מאירוע אמיתי שהתרחש בצרפת ב־25 באוקטובר 2005.

פיליפ סנטיני, מנכ"ל תאגיד התקשורת הצרפתי FTP, זימן 12 עובדים בכירים של החברה לכנס בשאטו דה רומיין באיבלין, מחוז איל דה פראנס. תשעה אנשים רעולי פנים וחמושים נכנסו אל חדר הישיבות ולקחו את העובדים כבני ערובה. לדברי אלו, במשך שעה וחצי הם עברו התעללות פיזית ונפשית.

סנטיני הסביר שעשה זאת כדי לבדוק את עמידות העובדים האלה ללחץ. ארבע שנים אחרי האירוע הורשע סנטיני בחטיפה, שותפות לאלימות ואיום בנשק.

במאי הסדרה "במדרון" זיאד דוארי, הוא יליד לבנון, אזרח אמריקאי המתגורר כיום בצרפת, ששימש בשנות התשעים כעוזר במאי של קוונטין טרנטינו בסרטים "ג'קי בראון", "כלבי האשמורת" ו"ספרות זולה". סרטו "הפיגוע" משנת 2013, עורר סערה בעולם הערבי: בגלל הסצינות הרבות שצולמו בתל אביב, רוב מדינות ערב החרימו אותו. דוארי התנגד לחרם והגן על החלטתו לצלם סרט בישראל בהשתתפות שחקנים ישראלים (ביניהם יבגניה דודינה, דביר בנדק, עזרא דגן, אורי גבריאל וריימונד אמסלם).

למה בחרנו בה

גיבור ממעמד הפועלים הוא דמות שחוקה בקולנוע ובטלוויזיה. נסיבות החיים והמאפיינים שלה דומים וסופה זהה למדי ברוב המקרים (מדכדך כמובן).

קאנטונה מצליח להטעין את הקריסה האישית, המשפחתית, החברתית והכלכלית של אלן דלמבר, המובטל הנואש, באקספרסיביות וטוטאליות - מה שגורם לצופה לא להסיר ממנו את העיניים. שני דיונים, פופולריים מאוד בתרבות בשנים האחרונות, עומדים במרכז הסדרה: שבריריותה של הגבריות ופגיעותו של מעמד הפועלים.

"במדרון" חומקת ממלכודות שהדיון בנושאים האלה טומן: דידקטיות, סנסציות או סטראוטיפיזציה ומתעלה למעמד של יצירה בשלה.

עוד מהז'אנר

● אוזרק
מרטי בירד (ג'ייסון בייטמן) הוא יועץ פיננסי שחייו עולים על שרטון אחרי ששותפו נתפס גונב מהקרטל המקסיקני עבורו הם הלבינו כספים במשך שנים. בירד עם אשתו וונדי (לורה ליני) וילדיו נמלטים לאגמי האוזרק, אך גם לשם יגיעו פושעי הקרטל.
נטפליקס, 4 עונות

● שובר שורות
וולטר ווייט (בריאן קראנסטון) מורה לכימיה מאובחן כחולה סרטן סופני. הוא מחליט לפנות לייצור ומסחר בסמים על מנת לממן את טיפוליו הרפואיים ולהבטיח את עתידה הכלכלי של משפחתו.
הוט, יס ונטפליקס, 5 עונות