"ניתוק": מותחן פסיכולוגי שישאיר אתכם במתח וגם יגרום לכם לחשוב

עובדי חברת לומון עברו הליך שמאפשר לתאגיד לנתק אותם מזכרונותיהם כשהם מגיעים לעבודה ולחבר אותם מחדש כשהם עוזבים אותם, כך שהאישיות שלהם מחולקת לשניים • הסדרה, בבימויו של בן סטילר, שהייתה מועמדת השנה לפרסי האמי, חושפת את הצד האפל של עולם העבודה ומעלה שאלות בנוגע לאופן בו הוא משתלט על החיים הפרטיים שלנו

פטרישיה ארקט ב''ניתוק'' / צילום: אפל טיוי
פטרישיה ארקט ב''ניתוק'' / צילום: אפל טיוי

על "ניתוק"

זמינה לצפייה: אפל טיוי
ז'אנר: מותחן פסיכולוגי
עונות: 1, חודשה לעונה שנייה
פרקים: 9
משך כל פרק: 40-57 דקות
במאי: בן סטילר
יוצר: דן אריקסון
שחקנים: אדם סקוט, בריט לואר, זאק שרי, ג'ון טורטורו, פטרישיה ארקט, כריסטופר ווקן, טרמל טילמן
שפה: אנגלית
דירוג IMDB:
8.7 (105 אלף מדרגים)
דירוג Rotten Tomatoes:
97%

לו יכולתם להיפרד מעצמכם לשמונה שעות בכל יום, שבהן תתרכזו רק בעבודה ולא תזכרו דבר מחייכם הפרטיים - לא את הדברים הטובים ולא את הרעים - הייתם עושים זאת? זה בדיוק מה שקורה לדמויות בסדרה "ניתוק" (Severance), שהייתה בין המועמדות המובילות לפרס האמי השנה.

השחקן בן סטילר ביים את הסדרה בכישרון ובעומק יוצאי דופן, והתוצאה מרובת רבדים, עמוסת סימבולים לגן עדן ולגיהינום, למחזור חיי האדם מלידה דרך התבגרות ועד מוות, ובעיקר מעלה שאלות על זהות, זיכרון, שכחה ובחירה.

תקציר העלילה

מארק, דילן, אירווינג והאלי עובדים יחד במחלקת זיקוק נתוני מאקרו בקומת המנותקים של חברת לומון (Lumon). המנותקים הם עובדי לומון שעברו - בהסכמתם המלאה - השתלת שבב שיוצר הפרדה בין ה-Outie, האדם החיצוני, כלומר מי שהם מחוץ למשרד, לבין ה-Innie, האדם הפנימי, מי שהם בתוך המשרד. בין הישויות מפרידה מעלית אחת בלבד. הניתוק הזה אמור להקל על חייהם, ובמקביל לסייע לשמירה על דיסקרטיות בכל הקשור לחברה המסתורית, עד שמותו של עובד קודם מעורר את חשדם של הארבעה, והם יוצאים לגלות מה ומי עומדים מאחורי לומון.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ספוילר

האלי ר' (בריט לואר) היא הדמות שפותחת את הסדרה והיא כובשת ומרתקת מהרגע הראשון. לאורך העונה מתחולל מאבק בין האלי הפנימית להאלי החיצונית, היא חותרת תחת המערכת ואף מנסה לתלות את עצמה, רק כדי לגלות בפרק האחרון שהיא עצמה חלק ממשפחת המייסדים ודמות מפתח בהנהלת לומון.

ביקורות מהעולם

"הסדרה נראית נהדר והבימוי של בן סטילר רגיש ומלא סטייל. רביעיית השחקנים המוזרים שלו ארקט, טורטורו, ווקן וטילמן ממנפים תסריט מצוחצח וסיפור שנוטה לעתים למוזרות, בעוד שהנוכחות היומיומית כמעט של סקוט אורזת הכל בנינוחות מושלמת. היא לעתים איטית, אבל זו איטיות שמתבררת כמבורכת".
(לוסי מנגן, הגרדיאן)

ההקשר למציאות

נושא היחס בין עבודה לחיים פרטיים נעשה דומיננטי יותר ויותר בשיח בעקבות מגפת הקורונה. הסדרה מציגה כביכול הפרדה מוחלטת ופשוטה בין חיי העבודה לחיים הפרטיים, אך בפועל זה כמובן הרבה יותר מורכב. ניתן לתהות מהן ההשלכות של הפרדה מוחלטת ובלתי ניתנת לשבירה בין החיים הפרטיים לחיי המשרד, והאם ניתוק שכזה יותיר אדם שלם ורגוע יותר, או ריק מתוכן. כך או כך, עבור ישראלים מדובר בדילמה רלוונטית במיוחד: נתוני ה־OECD מראים בקביעות כי בישראל עובדים יותר מ־40 שעות בשבוע בממוצע - מה שממקם אותה בתחתית הטבלה של איזון בית-עבודה בין המדינות המפותחות.

4 דברים שכדאי לדעת

● "ניתוק" היא העבודה המשמעותית הראשונה והיחידה עד כה של יוצר הסדרה דן אריקסון, והוא כלל בה אלמנטים מחייו: למשל, הוא קרא לדמות הראשית מארק על שם אביו, ונתן לו את עיסוקה של אמו (לפני שהגיע ללומון) - מורה. בנוסף, בצעירותו עבד במסעדה בבעלות משפחת איגן, שם המשפחה שייסדה את לומון בסדרה.

● בפרק השמיני האלי משיגה 100% תפוקה בזיקוק הנתונים ועל המסך מופיעה דמותו המצוירת של מייסד החברה קיר איגן. קולו של איגן הוא קולו של הבמאי, בן סטילר.

● העובד שמותו הניע את העלילה נתן לפני כן למארק כתובת שבה יוכל למצוא אותו: 499 Half Loop. זו קריצה ברורה לכתובת המטה הישן של אפל 1 Infinite Loop, קופרטינו, קליפורניה.

● במרץ השנה פרסמה אפל ספר חינמי בן 43 עמודים בשם Severance: The Lexington Letter. הוא מורכב מתכתובת מיילים בדיונית בין עיתונאית לעורך שלה, אודות מכתב שקיבלה מעובדת לומון שהצליחה לתקשר עם ה"פנימית" שלה וכך לחשוף אמת מטרידה על עבודת זיקוק הנתונים. מומלץ!

למה בחרנו בה

'ניתוק' יכולה להיות נערת פוסטר לסדרה טובה ב־2022. שלושת הפרקים הראשונים אולי מעט איטיים, אבל עד מהרה סימני השאלה הנערמים ידביקו אתכם למסך ובשני הפרקים האחרונים סביר שתצפו בנשימה עצורה. האופן בו הסדרה מספרת את הסיפור מבריק, השחקנים מעולים והדמויות כתובות נפלא. בעידן של שפע בלתי נגמר של סדרות, ניתוק היא נקודת אור שמצליחה לשמור את להבת הסקרנות נמוכה אבל עקבית, ואת זה היא עושה עם קלאס ואפילו ניצוץ של חדשנות.

עוד מהז'אנר

דבס (2020)
מיני דרמת מתח אמריקאית שבמרכזה טכנאית מחשבים היוצאת לחקור את מעשי החברה בה היא עובדת, מתוך חשד שאנשים בה אחראים לכך שבן זוגה נעלם. עם ניק אופרמן וסונויה מיזונו.
עונה אחת, 8 פרקים, HULU

החוטאים (2017-2021)
סדרת מתח אמריקאית המספרת את סיפוריהם של אנשים פשוטים שעשו דברים איומים. הבלש הארי אמברוז (ביל פולמן) חוקר מקרי פשע מסתוריים שבוצעו בידי אנשים תמימים, לכאורה ללא סיבה. אבל מתברר שלכל חטא יש שורש.
4 עונות, 32 פרקים, נטפליקס

שתי סדרות שאסור להחמיץ

סדרה לחזור אליה

המפקדת, עונה 1 
זמן עלייה:
2021
פרקים: 10
זכיות: 10 פרסי האקדמיה לטלוויזיה שנת 2021

בסיס טירונים מעולם לא היה מרגש כמו בסדרה עטורת הפרסים של עטרה פריש וניר ברגר, בכיכובן של אלונה סער, מיה לנדסמן, כרמל בין ועוד. העונה הראשונה מתרכזת בפלוגת חיילות "איתן" שמגיעות מרקעים קשים ונדרשת להן תשומת לב רבה, במפקדות הכיתות ובמפקדת המחלקה שלהוטה להראות מה למדה בבה"ד 1. העונה החדשה, שעלתה השבוע בכאן 11, עוסקת בפלוגת עתודאים ובה דמויות חדשות שיערערו את הדינמיקות המורכבות בבסיס הטירונים ארז.

סדרה לחכות לה

אהבה מודרנית: טוקיו 
תהיה זמינה לצפייה:
אמזון פריים וידיאו
עונה 1, 7 פרקים. תעלה בסוף השבוע

אהבה היא בינלאומית, אבל בכל מקום היא נראית אחרת. אחרי הצלחת הסדרה "אהבה מודרנית", שהתבססה על טור בעל אותו שם מהניו יורק טיימס, בו מפורסמים סיפורי אהבה אמיתיים, והציגה סיפורי אהבה מארה"ב ובריטניה, מגיע תורה של יפן לתת את האינטרפרטציה שלה לאהבה בעיר הגדולה.