גם קומדיה משובחת וגם דרמת פשע מותחת: הסדרה הזו לא דומה לשום דבר שראיתם

"דדלוך", שנוצרה על ידי היוצרות האוסטרליות, קייט מקארטני וקייט מקלנן, עוקבת אחד חקירת רצח בעיירה נידחת באי טסמניה בדרום מזרח אוסטרליה • היא מצליחה להיות גם מותחת וקודרת וגם מצחיקה, עם הרבה קללות עסיסיות ושורות מחץ חריפות

קייט בוקס (בתפקיד דולסי קולינס) ב''דדלוך'' / צילום: אמזון
קייט בוקס (בתפקיד דולסי קולינס) ב''דדלוך'' / צילום: אמזון

על "דדלוך"

זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
ז'אנר: קומדיית מתח
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8
משך פרק: כשעה
יוצרים: קייט מקארטני וקייט מקלנן
שחקנים: קייט בוקס, מדליין סמי, אליסיה גרדינר, נינה אויאמה, טום באלארד, הולי אוסטין
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.1/10 (5,100 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 100%, קהל 90%

כדאי שתשימו בצד את כל הציפיות שיש לכם כשאתם מתיישבים לצפות ב"דדלוך", כי קומדיית הבילוש האוסטרלית הזו זה לא מה שאנחנו רגילים לראות בטלוויזיה. הסדרה, שעלתה ביוני האחרון ב"אמזון פריים וידאו", היא מצד אחד חקירת רצח קודרת המשאירה את הצופה במתח, ומצד שני היא קומדיה שחורה על עיירה נידחת בטסמניה בדרום מזרח אוסטרליה, מלאה בסטריאוטיפים, קללות עסיסיות ושורות מחץ חריפות. הסדרה נוצרה על ידי צוות נשי ברובו בהובלת קייט מקארטני וקייט מקלנן, הידועות בכינוי המתבקש "הקייטיות", צמד קומיקאיות אוסטרליות ידועות.

תקציר עלילה

בעיירה המנומנמת דדלוך שבטסמניה, נמצאה על החוף גופת גבר עירום. אל המקום מוזעקת המשטרה המקומית: שני שוטרים צעירים והמפקדת שלהם, דולסי קולינס (קייט בוקס). כיוון שאין בלשים על האי מטיסים לעזרתם את אדי רדקליף (מדליין סמי), אישה מוזרה וחסרת טקט שמרבה לקלל. החקירה מסתבכת כשאחיו של המנוח נמצא מת גם הוא, והרציחות מתקשרות לעוד ועוד גברים שמתו בעבר. על הבלשית והמפקדת לגלות מה קורה בקהילה שמלאה בנשים גרושות, אלמנות ולסביות - אך קודם עליהן להפסיק לעלות זו על העצבים של זו.

ההקשר למציאות

העיירה דדלוך היא אמנם בדיונית, אך הסדרה כולה אכן צולמה באי טסמניה, שנמצא בדרום מזרח אוסטרליה, דרומית למלבורן. מרביתה צולמה בשטחים מחוץ לבירת המדינה, הובארט, והחוף של "האגם" בסדרה הוא למעשה חוף הים בקינגסטון, פרבר של הובארט. בריאיון ל"הגרדיאן" סיפרה מקלנן שאת שם העיירה הן המציאו בהשראת שם עיר הולדתה בוויקטוריה, אוסטרליה - Mortlake. עוד אמרה מקלנן שתמיד רצתה ליצור סדרה על עיירה קטנה ושולית, כיוון שמבחינתה עיירות כאלו הן מיקרוקוסמוס של החברה.

ביקורת מהעולם

"סדרות כמו "דדלוך" מהלכות על קו דק, וחייבות למצוא איזון באופן מתמיד; בזמן שהרציחות, והאירועים שמתרחשים מסביבן, אפופות בהומור שחור, החקירה עצמה רצינית. הטון הוא אפל יותר מדרמת־פשע קלאסית, אבל לא אפל מדי כדי להפוך לפילם נואר קודר". (ג'ואל קלר, מגזין "דיסיידר", 5.6)

3 דברים שכדאי לדעת

● את הרעיון לסדרה קיבלו השתיים מצפייה בסדרת הפשע הבריטית "ברודצ'רץ'". בריאיון ל"הגרדיאן" הן סיפרו שחשבו מה יקרה אם יקחו את הרעיון של ברודצ'רץ' - מוות של ילד בן 11 בעיר קטנה והשפעתו על התושבים - ויוסיפו לו טוויסט קומי.
במשך שנים כינו השתיים את הסדרה שלהן "ברודצ'רץ' המצחיקה".

● בסדרה בולטת נוכחותן של דמויות להט"ביות, וכן הבחירה ללהק אנשים המזדהים כחלק מהקהילה. כך למשל, כל ארבעת השחקנים שמגלמים את השוטרים והשוטרות - בוקס, סמי, אויאמה ובאלארד - מזדהים כולם כחלק מהקהילה הלהט"בית.

● הסדרה מתוארת ב-IMDB והן במספר אתרי תרבות כ"נואר קומי פמיניסטי", בעיקר בשל העיסוק המגדרי בעיירה. אך לא רק העלילה היא פמיניסטית, אלא גם מאחורי הקלעים של הסדרה גדוש נשים יוצרות; מתוך שלושת הבמאים, אחד הוא גבר ושתיים הן נשים. מתוך שבעת הכותבים, רק שניים הם גברים, וחמש הן נשים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה

מעטות הסדרות שמצליחות ללהטט בין שני ז'אנרים בכזו מיומנות, תוך שהן שומרות על המאפיינים הייחודיים של כל ז'אנר. "דדלוך" כתובה בצורה מבריקה, עם המון משחקי מילים, פאנצ'ים חדים ודמויות מגוחכות, אך היא גם מצליחה להחזיק סיפור של תעלומה מסתורית. בנוסף להיותה מצחיקה ומותחת, הסדרה מתעסקת בחילופי תפקידים מגדריים ויחסים בין דור מבוגר לצעיר, ועושה זאת באופן חינני וחסר מאמץ.

סדרה לחזור אליה 

אויבים 
זמינה לצפייה:
כאן 11
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 12
משך פרק: כשעה

הסדרה הדוקומנטרית של "כאן 11" מספרת את סיפורם של מי שנחשבים לאויבים הכי גדולים של מדינת ישראל. כל פרק מתמקד באישיות אחרת - מסדאם חוסיין ויאסר ערפאת ועד המופתי אמין אל־חוסייני ומועמר קדאפי - ומתאר את חייהם המוקדמים, איך הם ביססו את האידאולוגיה האנטי ציונית, כיצד הגיעו למעמדם, ומציג ציוני דרך בהנהגתם. יוצרי הסדרה הם ירון ניסקי ודני ליבר. עורכים ומפיקים אחראים: שירה מרגלית ואלעד קופרמן.

סדרה לחכות לה

סיפור מושלם 
תהיה זמינה לצפייה: נטפליקס (28.7)
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8

דרמה רומנטית ספרדית. מרגו (אנה קסטיו), צעירה יפיפייה ויורשת אימפריית מלונות של הוריה, נמלטת ביום חתונתה מהחיים שייעדו לה. דרכה מצטלבת בזו של דיוויד (אלווארו מל), צעיר ממעמד נמוך שעובד בשלוש עבודות כדי לשלם חשבונות. אף על פי שהם מגיעים מעולמות שונים, במהרה יגלו שהם צריכים זה את זו כדי למצוא את הנתיב האמיתי של חייהם. עם לורדס הרננדס, אנה בלן ואינגריד גרסיה ג'ונסון.