מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין: "קשה לדעת כרגע מה עומק המיתון"

מנכ"ל רשות החדשנות הראה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי הגיוסים בהייטק בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו ב־12.3 מיליארד דולר, והדגיש: "בהייטק הישראלי נדרש גיוון רב יותר"

דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר
דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר

למרות התחושה שענף ההייטק הולך ומתקרב למגמת האטה, ואולי אף נמצא בדרך למיתון מסוים, הנתונים מוכיחים: למעט ה"התפוצצות" של שנת 2021, שנת 2022 היא עדיין השנה הטובה ביותר בהייטק הישראלי, לכל הפחות מבחינת היקפי הגיוסים. כך הציג היום (ד') דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, במהלך ועידת ישראל לעסקים של גלובס שמתקיימת בשעה זו בביתן 10 בבמתחם אקספו תל אביב.

על פי הנתונים שהציג בין, לאורך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 היו 538 סבבי גיוסים, בהיקף כולל של כ­־12.3 מיליארד דולר, זאת לעומת 779 סבבים ב‏שנה שעברה כולה, בהיקף של 25.8 מיליארד דולר. על אף ששנת 2022 עוד לא הסתיימה, היא כבר הטובה ביותר מבחינת גיוסים, למעט שנת 2021. עוד הציג בין כי מספר משרות השכיר בהייטק נכון לרבעון השני של 2022 הוא 364.5 אלף עובדים - המספר הגבוה ביותר בענף אי-פעם, גבוה יותר גם משנת 2021 שהסתיימה עם 347 אלף עובדים בהייטק.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"אף אחד לא יודע לחזות מה יקרה בחודשים הקרובים", הוא אמר. "הכלכלה העולמית עובדת סחרור רציני - קורונה, מצב גאופוליטי רעוע, בעיה בשרשראות אספקה, ריבית ואינפלציה. זו הסערה המושלמת. אי־אפשר לדעת מה יקרה בענף; אני מעריך שתהיה האטה ופחות כסף משהיה בעבר, אך קשה לדעת כרגע מה עומק המיתון. אנחנו עוקבים כל הזמן, ונפעיל במידת הצורך כלים מתאימים כפי שעשינו בעבר".

מעל לכול נדרש גיוון

בין הדגיש כי כדי לשמר את כוחו של ההייטק ולאפשר את צמיחתו, נדרש גיוון רב יותר, בשלושה היבטים: תחומי, דמוגרפי וגאוגרפי. מבחינת הגיוון התחומי הציג בין כי 72% מההשקעות מרוכזות בתחום ה־ICT (טכנולוגיות מידע ותקשורת), ונדרש גיוון מבחינה זו בהיבט של הגדלת ההשקעה בתחומים עולים כגון בינה מלאכותית, ביוקונברג'נס ואקלים־טק. לדבריו, תחום האקלים-טק יכול לשמש מנוע צמיחה לענף.

בין דיבר גם על גיוון דמוגרפי וציין שעובד ההייטק הממוצע הוא "הגבר היהודי". לפי הנתונים שהציג, כ־240 אלף עובדים בענף הם גברים, ורק כ־120 אלף הן נשים. 3% בלבד הם חרדים וחרדיות ורק 1.8% הם ערבים וערביות.

מנכ"ל רשות החדשנות דיבר גם על הצורך בגיוון דמוגרפי, כדי שההייטק הישראלי לא יסכים בתל אביב רבתי בלבד. לפי הנתונים שהציג ישנן נכון ל־2020 יותר מ־2,600 חברות הייטק בתל אביב, בעוד בירושלים, השנייה בתור, יש 465 חברות בלבד. בהרצליה ישנן 404 חברות נכון לשנת 2020, ובחיפה 339.

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל