מנכ"לית אל על: "חופשות זה כבר לא מותרות, זה צורך מובנה"

דינה בן טל-גננסיה, מנכ"לית אל על, אמרה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "מהקורונה למדנו שאנחנו גמישים ויכולים לגדול ולקטון. אנחנו כבר לא חברה כבדה, ואנחנו יודעים לפתוח ולשנות יעדים"

"בשיא של משבר הקורונה, מתוך 630 טייסים נשארו 20, ומתוך 7,000 עובדים נשארו 200, ומתוך 200 עובדים שהיו לי כסמנכ"לית נשארנו שניים" - כך אמרה היום (ד') מנכ"לית אל על, דינה בן טל-גננסיה, בשיחה עם יפתח מנדלבאום בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

לדבריה, "לא חשבנו שהמשבר יהיה כל-כך ארוך. היום אנחנו מחפשים כוח-אדם מתוך מחסור בטייסים ובעובדים. זאת אי-הוודאות. לא האמנו שכל-כך מהר זה יחזור, מאפס למאה. רק במרץ התלבטנו אם לצמצם, והנה באפריל השמיים נפתחים, והביקושים בשמיים".

אז איך שומרים על רציפות תפקודית כשכל-כך הרבה כוח-אדם נעלם?
"זו אי-הוודאות. כולנו האמנו שבאיזושהי נקודה זה יסתיים. רק במרץ השנה התלבטנו אם להקטין עוד יותר את הפעילות. אתה מקבל חברה ומוצא אותה בעיקר עם שבר מנטלי עמוק. אנשים שהיו שנתיים בבית ולא ידעו מה יהיה. ואנחנו בהישרדות וחיים בין שמיים לארץ, תלויים גם בסיוע של המדינה ומנסים לשרוד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"אמרנו שנעשה 'ריסטארט פרוגרם'. יש חלון הזדמנויות. אנחנו לא חוזרים ל-2019, עכשיו זו מציאות חדשה. אז אנחנו מתפקדים ומתעסקים בשלושה דברים: העוגן הפיננסי והתפעולי, כשבשלב הראשון זה השבר המנטלי. אז קודם כל יחסי עבודה. כמו בוסטר התחלנו עם הטייסים. הבנו שאם לא נהיה חזקים מבפנים, לא נהיה חזקים מבחוץ.

"פתרנו משבר ארוך-שנים כשבחודש יולי הגענו להסכם עם הטייסים. איך עושים את זה? מסדרים את המחשבות ומסתכלים בעיניים. אין לטייסים בארץ מה לעשות בלי אל על, ואל על לא יכולה לטוס בלי טייסים. קיבלנו והתחלנו לטוס. אנחנו מבין חברות התעופה הראשונות בעולם שפתרה את משבר הטייסים". 

סביבה מאקרו-כלכלית מורכבת

מה את חושבת שהאתגר הניהולי המשמעותי ביותר היום?
"האתגר הניהולי שלנו בהחלט מתקשר לאי-ודאות, כי עדיין יש סביבה מאקרו-כלכלית מאוד מורכבת, מבצעים ופוטין שמעלים את מחירי הדלק. וכידוע, התעופה יכולה להרוויח ולהפסיד מהתשומות - ריביות ויוקר מחיה.

"חופשות זה כבר לא מותרות. זה צורך מובנה, וזה השוני. השילוב של היציבות מבפנים ופוקוס בייצור זה מה שייקח איתנו קדימה. מהקורונה למדנו שאנחנו גמישים ויכולים לגדול ולקטון. אנחנו כבר לא חברה כבדה. אנחנו יודעים לפתוח ולשנות יעדים, ועסקנו בקורונה בהמון חילוצים. אל על תמיד תהיה פה בשביל הלקוחות והישראלים בכל נקודת זמן.

"אנחנו בעצם עובדים על כל חוויית הטיסה, זה כבר לא אוטובוס מעופף, אלא חוויית טיסה. הלקוחות למדו להעריך יותר את השירותים שאנחנו נותנים. אני רוצה שהלקוח יגיע מאושר למפתן המטוס ואז יהיה מאושר גם מהטיסה.

"ענפי התעופה והתיירות תורמים לישראל ולכלכלה 2.4%. הממוצע בעולם זה 4.2%. הצלת התעופה הייתה מהלך נכון, אבל אני הולכת ל'מה אפשר לעשות הלאה'. כל תייר שנכנס 'משאיר' בישראל 1,400 דולר. באוגוסט נכנסו מעל ל-2.2 מיליון נוסעים לנתב"ג, ולעומת זאת בפברואר 50% פחות. תעשו את המכפלות לבד". 

להוריד את האגרות 

לדברי בן טל-גננסיה, "אני מציעה לקדם רפורמה של דיפרנציאציה בתחום האגרות ומסי הנמל, ולנהל זאת כך שבחורף האגרות יירדו. רק לסבר את האוזן - עלות האגרות מהווה כ-70-80 דולר מעלות הכרטיס. עם הורדת מחירי האגרות בחורף אני יכולה לספק מחירים אטרקטיביים לתיירים, כי גם ככה אין באמת חורף בישראל, ואין סיבה שתיירים לא ייהנו מהמדינה שלנו גם בחורף, ובטווח זמן מיידי ובלי הרבה היערכות וזמן - ניתן להכפיל את כניסת התיירים בחורף. שוב אני מזכירה שתייר משאיר בממוצע בישראל 1,400 דולר - תחשבו כמה זה אם נוסיף עוד מיליון תיירים? אני גם מזכירה שבשוק התעופה והתיירות עובדים 140,000 עובדים, וגם זה משהו שיעלה אם יהיה ניהול נכון של האגרות". 

עוד 5 ימים יש בחירות. מה היית מצפה מהממשלה הבאה? מה הדבר הראשון שהם יכולים לעשות כדי לעזור לענף התעופה?
"אני קוראת מכאן לממשלה להסתכל מסביב על מדינות העולם. אין סיבה שלא נעלה באופן מיידי את תרומת התיירות לתל״ג מ-2.4% למעל 3%. זה יכול לקרות מהר, אנחנו נדע לתת את המענה מקצה לקצה, זה רק תלוי בנכונות לרפורמה בתחום האגרות. אני מתכוונת לקדם את זה מול כל ממשלה שתקום".

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל