דיווח: משרד המשפטים האמריקאי החל בחקירת הקריסה של בנק סיליקון ואלי

אחד מכיווני החקירה כולל את מכירת מניות על ידי מספר בכירים בבנק סיליקון ואלי בשבועות שקדמו לקריסה • גם רשות ניירות הערך בארה"ב הודיעה שתחקור את התמוטטות הבנקים

עובדים ולקוחות מחוץ לבנק SVB לאחר שעבר לידי FDIC / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
עובדים ולקוחות מחוץ לבנק SVB לאחר שעבר לידי FDIC / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירת בנק סיליקון ואלי שהתמחה במתן שירותים בנקאיים לסטארט-אפים וחברות הייטק וקרס ביום שישי האחרון עם נכסים בהיקף של כ-170 מיליארד דולר. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל וניו יורק טיימס, כיווני החקירה עדיין אינם ברורים, אך אחד מהם כולל אפשרות לחקירה של מכירת מניות על ידי מספר בכירים בבנק בשבועות שקדמו לקריסה.

מכירת המניות זיכתה את אותם בכירים במיליוני דולרים, אם כי יש לציין שבחברות ציבוריות רבות כמה מאירועי המכירה נעשות באופן אוטומטי כחלק מתכניות קבועות מראש, על מנת למנוע מראש חשד לניגוד עניינים. כך, לדוגמא, המנכ"ל לשעבר גרגורי בקר מימש אופציות שהעניקו לו מניות בשווי 3 מיליון דולר בראשית החודש. יחד עם זאת, מקרי חקירה נגד בכירים שמכרו מניות לפני אירועים קטסטרופליים הם אירוע שכיח.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

בנק סיליקון ואלי קרס ביום שישי לאחר שהצגת תכנית עסקית למכירת מניות ביום ד' שעבר גררה הורדת דירוג מסוכנות מודי'ס ובריחת משקיעים שהפחיתה את שווי המנייה בכ-60% ביום מסחר אחד. מיד לאחר מכן החלה סדרת משיכת פקדונות וכספים בסך 42 מיליארד דולר שהביאה את חברת הביטוח הפדרלית FDIC להלאים את הבנק ולהשבית את גישת המשקיעים לחשבונות בו. אתמול (שני) חזר אתר הבנק לתפקד וחברות הההייטק שננעלו מחוץ לחשבונותיהם ביצעו ממנו פעולות משיכה לבנקים אחרים.

FDIC החליפה את המנכ"ל בקר בטים מיופולוס, מי שעמד בראש איגוד המשכנתאות הפדרלית וששיחק תפקיד בולט במתווה היציאה הממשלתי ממשבר הבנקים של 2008. "מנהלי הבנקים (שקרסו - א"ג) יפוטרו ובעלי המניות שלהם יאבדו את כספם", אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אתמול בהתייחסו לחילוץ שהעניקה ארה"ב לפקדונות בנק סיליקון ואלי וסיגנצ'ר. "הם לקחו סיכון ביודיעין, והוא לא השתלם בסופו של דבר. ככה עובד הקפיטליזם".

גם רשות ניירות הערך בארה"ב הודיעה שתחקור את התמוטטות הבנקים. "מבלי להזכיר שמות, אנחנו נחקור ואכוף כל הפרה של חוקי ניירות הערך", אמר יו"ר הרשות גארי גנסלר.