משרד האוצר | בלעדי

כמענה לקריסת SVB: באוצר בוחנים מתן אשראי דרך רשות החדשנות לחברות שייפגעו

מסתמן שהצוות שהוקם במשרד האוצר לעסוק בהשלכות קריסת בנק סיליקון ואלי בארה"ב על ענף ההייטק הישראלי לא ינקוט צעדים דרסטיים ומידיים, שגם טומנים בחובם קושי משפטי • סיוע ממשלתי תזרימי לחברות עסקיות שנפגעו מחוץ לישראל, מסיבות שאינן קשורות לישראל, נחשב לאירוע חריג

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

הצוות שמינה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעסוק בהשלכות קריסת בנק סיליקון ואלי בארצות הברית על ענף ההייטק הישראלי, יתכנס היום (ג') לישיבה שנייה בנושא. אחד הכלים שצפויים להיבחן בדיון הוא אפשרות לספק אשראי לחברות שנפגעו, דרך רשות החדשנות.

לאחר הודעת ההרגעה מצד הרשויות ארה"ב, לפיה יתאפשר למפקידים בבנק למשוך את מלוא כספם, נראה שהוסר החשש המרכזי שבו התמקד הדיון הראשון של הצוות המיוחד בתחילת השבוע. אז עיקר הדאגה הופנתה לתרחיש שבו תימנע מחברות הייטק ישראליות, בעלות חשבונות ב-SVB, הגישה לכספן, והן ייקלעו למצוקה תזרימית. לשם כך נבחנו כלים כמו הלוואות בערבות המדינה ואף הנפקת אג"ח ממשלתי לציבור עבור החברות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כעת, מסתמן שלא יהיה צורך בנקיטת צעדים דרסטיים ומידיים, שגם טומנים בחובם קושי משפטי. סיוע ממשלתי תזרימי לחברות עסקיות שנפגעו בחוץ לארץ, מסיבות שאינן קשורות לישראל, נחשב לאירוע חריג.

אף שבעיית הפיקדונות תיפתר ככל כנראה, הוחלט לכנס את הצוות בשנית כדי לדון בפגיעה הקריטית בקו האשראי לענף ההייטק הישראלי . SVB נחשב ל"בנק של ההייטקיסטים", ועם נפילתו לקוחותיו הישראלים הרבים יזדקקו למקורות אשראי אחרים כדי לקיים את פעילותם.

ככל הנראה, יוטל על רשות החדשנות - השותפה בצוות יחד עם נציגי האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך - לסקור בקרב חברות ההייטק את היקף הבעיה. בעוד שאת היקף הפקדונות הישראלים ב-SVB ניתן לכמת, קשה יותר לאמוד את צורכי האשראי העתידיים של החברות שהתכוונו להתבסס על הבנק שקרס.

במידה שיימצא לנכון להעמיד סיוע מצד המדינה לחברות, אחד הכלים שנבחנים הוא הענקת אשראי לסקטור באמצעות רשות החברות. השאלה המשפטית קיימת גם כאן, אבל משקלה פוחת. זאת, משום שמדובר למעשה בשימוש בפלטפורמה הקיימת של הרשות למתן אשראי לחברות פרטיות, תוך הרחבתה למענה למשבר הבנקים המתחולל בארצות הברית.